آمریکا می‌خواهد جامعه ایران را نسبت به مذاکرات شرطی کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60235
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۲۴ |
سیدمصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل غرب آسیا:

آمریکا می‌خواهد جامعه ایران را نسبت به مذاکرات شرطی کند

سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو  با«رسالت »مذاکرات هسته‌ای وین را تحلیل می‌کند: اقدامی که طرف آمریکایی کرده یک سناریو تمام‌عیار است. طرف آمریکایی به دنبال یک ژست رفع برخی محدودیت‌ها از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است
آمریکا می‌خواهد جامعه ایران را نسبت به مذاکرات شرطی کند

سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو  با«رسالت »مذاکرات هسته‌ای وین را تحلیل می‌کند: اقدامی که طرف آمریکایی کرده یک سناریو تمام‌عیار است. طرف آمریکایی به دنبال یک ژست رفع برخی محدودیت‌ها از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است.وی ادامه داد: درصورتی‌که چنین چیزی واقعیت ندارد و طرف آمریکایی برخی محدودیت‌هایی را برداشته که بیشتر نمایشی است و این اقدام فقط به نفع طرف خودشان تمام می‌شود.خوش‌چشم گفت: طرف آمریکایی سعی می‌کند با این اقدام، اولویت در مذاکرات به سمت فعالیت‌های هسته‌ای ایران برود. چراکه در مذاکرات دو اولویت عمده وجود دارد. اولویت اول مربوط به لغو تحریم‌هاست که توسط طرف ایرانی دنبال می‌شود و اولویت دوم مسائل مربوط به موضوعات هسته‌ای ایران است که طرف‌های غربی دنبال می‌کنند.وی عنوان کرد: طرف آمریکایی به دنبال این است که با طرح چنین موضوعاتی اولویت‌ مباحث، به سمت فعالیت‌های هسته‌ای ایران برود تا در طول زمان آنچه‌که موردنظر خودشان است موردبحث قرار گیرد و با مطرح کردن ضرب العجل برای مذاکرات به بحث‌های اقتصادی و تحریمی ایران نپردازند.
 آمریکا می‌خواهد ژست اقدام کننده اول را به خود بگیرد
این کارشناس اظهارکرد که طرف آمریکایی به دنبال این است ژست اقدام کننده اول را به خود بگیرد. یعنی این‌گونه نمایش دهند که اقدام اول را انجام و حسن نیت به خرج داده‌اند. درصورتی‌که به‌هیچ‌وجه این پیشنهاد طرف آمریکایی اقدام مهمی تلقی نمی‌شود و تأثیر بر اقتصاد کشور ندارد.خوش‌چشم گفت: چیزی که خواست ایران است برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی است و طرف آمریکایی با این رفتارها می‌خواهد از دادن امتیازهای اقتصادی فرار کند و تحریم‌های اصلی را برندارد.تحلیلگر مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: از همه این موارد مهم‌تر این است که طرف آمریکایی با دادن این پالس که در حال کنار آمدن با ایران هستیم به دنبال شرطی کردن جامعه ایران است. یعنی آمریکایی‌ها سعی دارند تا با طرح این مسائل ازجمله اظهارات رابرت مالی که به نادرستی صحبت از حتمی بودن توافق کرد، فضای جامعه ما را بیش‌ازحد به توافق گره بزنند و سطح انتظارات را بالا ببرند و بر بازارهای اقتصادی اثر بگذارند.
 آمریکا در روزهای آتی چهره واقعی خود را در مذاکرات نشان می‌دهد
وی افزود: من پیش‌بینی می‌کنم در روزهای آتی و پس از شروع مذاکرات، آمریکا واقعیت خود را نشان دهد و با درخواست‌های ایران درخصوص برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی کنار نخواهد آمد. در این شرایط طرف ایرانی بر موضع خود اصرار می‌کند و طرف آمریکایی هم در قسمت دوم طرح خودشان، چند اخبار منفی درزمینه عدم پیشرفت و بن‌بست از مذاکرات منتشر می‌کنند.خوش‌چشم توضیح داد: با این اقدام قصد دارند بر بازارهای ایران تأثیر منفی بگذارند و این تب‌وتاب و تلاطم و ناپایداری فشار مضاعفی بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی وارد خواهد شد. درواقع یکی از اصلی‌ترین اهدافی که طرف آمریکایی در اقدام دو شب پیش خود انجام داد همین شرطی‌سازی جامعه ایران است.
او یادآورشد: همچنین بیانیه تروئیکای اروپایی مبنی بر این‌که ایران از این فرصت استفاده کند نیز کاملا نشان می‌دهد که طرف اروپایی همراهی کاملی با این سناریو آمریکا دارد تا این اقدام نمایشی که فایده آن برای کشور عملا هیچ است و تأثیر بر روی اقتصادی ندارد به‌عنوان یک امتیاز به‌طرف ایرانی فروخته شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.