آمریکا قصد لغو تمام تحریم‌ها را ندارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 43137
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۴۶ |
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

آمریکا قصد لغو تمام تحریم‌ها را ندارد

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره آخرین تحولات مذاکرات وین پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و لزوم برداشته شدن تمامی تحریم‌ها به‌عنوان پیش‌شرط بازگشت کشورمان به برجام، اظهار داشت: مذاکرات وین، گفت‌وگوهایی است که بین ایران و اعضای ۱+۴ در جریان بوده تا راه‌های متعهد شدن آمریکا برای بازگشت به قطعنامه 2231 و اجرای وظایف آن در قبال برجام را تعیین کند.
آمریکا قصد لغو تمام تحریم‌ها را ندارد

گروه سیاسی
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره آخرین تحولات مذاکرات وین پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و لزوم برداشته شدن تمامی تحریم‌ها به‌عنوان پیش‌شرط بازگشت کشورمان به برجام، اظهار داشت: مذاکرات وین، گفت‌وگوهایی است که بین ایران و اعضای ۱+۴ در جریان بوده تا راه‌های متعهد شدن آمریکا برای بازگشت به قطعنامه ۲۲۳۱ و اجرای وظایف آن در قبال برجام را تعیین کند. از همین رو، آمریکا باید ابتدا اقداماتی را که مانع اجرای این توافق و مانع بهره‌برداری ایران از برجام است را کنار بگذارد. ابوالفضل عمویی تصریح کرد: واقعیت امر این است آمریکایی‌ها هنوز به تحریم‌هایی که در دوره ریاست جمهوری ترامپ اعمال و پیاده‌سازی شد، وابستگی دارند. گرچه برای آن‌ها به‌خوبی روشن شده که اعمال سیاست فشار حداکثری‌شان در برابر ایران اقدامی بی‌نتیجه است، اما همچنان با دلبستگی و امیدواری تلاش می‌کنند تا بتوانند حداقل بخشی از تحریم‌های دوره ترامپ را حفظ کنند. بدین‌ترتیب این موضوع قطعا مطلوب نظر ایران نیست و در برابر خواسته زیاده‌خواهانه آنان ایستادگی می‌کند.
  تحریم‌ها در دوران بایدن هم اعمال شده است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران تنها در صورتی به تعهدات خود در ذیل برجام بازخواهد گشت و آن را اجرایی خواهد کرد که کلیه تحریم‌ها برداشته شود و در این مسیر میان  تحریم‌های دوران ترامپ و اوباما تفاوتی وجود ندارد. زیرا ما اصل اجرای تحریم‌ها علیه ملت ایران را اقدامی ظالمانه و بی‌نتیجه می‌دانیم و قطعا جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه تحت‌فشار طرف‌های غربی محاسبات و موضع خود را تغییر نخواهد داد. در همین چارچوب تأکید می‌کنم موضوع تحریم اقدام خطا و اشتباهی نبوده که تنها در دوره ترامپ انجام شده باشد، بلکه در دوره بایدن نیز اقدامات منفی صورت گرفته است. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: بنابراین در چنین شرایطی، مجلس بر روند لغو کامل تحریم‌ها نظارت خواهد داشت. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی یک تجربه‌ای از قبل اجرای برجام دارد، آن‌هم این است که یکی از خلأهای موجود این بوده که ایران نتوانسته اقدامات طرف مقابل را مورد راستی آزمایی قرار دهد. ما بر موضع ضرورت انجام راستی‌آزمایی‌ها که به‌صورت واقعی و دقیق نشان بدهد تحریم‌ها به‌صورت مؤثر لغو شده‌اند، اصرار و تأکیدداریم. به همین دلیل، ما بدون انجام راستی آزمایی علاقه‌ای به بازگشت به تعهدات قبلی خودمان نداریم.
 طبق گزارش‌های رسیده به مجلس، آمریکا قصد لغو تمام تحریم‌ها را ندارد
وی همچنین ابراز کرد: با توجه به گزارش‌هایی که به مجلس ارسال‌شده، تصور می‌کنیم روند فعلی مذاکرات تا زمانی که آمریکایی‌ها قصد جدی برای دست کشیدن از تحریم‌های خودشان نداشته باشند، تنها یک‌روند زمان‌بر است و می‌بایست تیم مذاکره‌کننده ایرانی این مسیر را با دقت پیش برده  و منافع ملی را فدای سرعت نکند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.