آمریکا راهی جز پذیرش حقوق ایران ندارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 52680
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲:۲۷ |
سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا:

آمریکا راهی جز پذیرش حقوق ایران ندارد

سید هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد روند مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم می‌گوید و ضمن اشاره به مواضع آمریکا و اروپا مبنی بر اصرار به بازگشت ایران در مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: غربی‌ها مدت‌هاست کشور ما را معطل توافق برجام کرده‌اند. این روزها نیز می‌گویند ایران باید به میز مذاکرات برگردد. اما کشور ما میز مذاکرات را ترک نکرده است.
آمریکا راهی جز پذیرش حقوق ایران ندارد

گروه‌ سیاسی
سید هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد روند مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم می‌گوید و ضمن اشاره به مواضع آمریکا و اروپا مبنی بر اصرار به بازگشت ایران در مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: غربی‌ها مدت‌هاست کشور ما را معطل توافق برجام کرده‌اند. این روزها نیز می‌گویند ایران باید به میز مذاکرات برگردد. اما کشور ما میز مذاکرات را ترک نکرده است.
او گفت: ما در وین ۶ دور مذاکرات با غربی‌ها داشتیم به‌ویژه با انگلیس، فرانسه و آلمان. این کشورها پیام‌آوران آمریکا بودند اما شاهد بودیم که آن‌ها افزون بر ظلمی که آمریکا به ما کرد کاملا با مواضع اربابشان‌هماهنگ بودند.
وی افزود: ما تناقضات رفتاری اروپا را فراموش نمی‌کنیم. مگر همین اروپایی‌ها نبودند زمانی که ترامپ برجام را پاره و تحریم‌های ظالمانه را به ما تحمیل کرد، خواهش کردند که ایران از برجام خارج نشود و گفتند ما نیاز ایرانی‌ها را تأمین می‌کنیم؟
سیدافقهی اظهار کرد: اما آیا حتی یکی از نیازهای ما را مانند فروش نفت، بیمه و مسائل دیگر تأمین کردند؟ خیر. بنابراین ما به اظهارات و وعده‌های غربی‌ها اعتماد نداریم. لذا ما میز مذاکره را ترک نکردیم اما همان‌طور که رئیس‌جمهور کشورمان گفت «دیگر برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم.»
او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند بدون معین شدن و ترسیم یک‌زمان مشخص برای حل این بحران آن‌هم با وعده‌های توخالی و دروغ غربی‌ها و مواجه با اظهاراتی که می‌خواهند ایران را ظالم و خودشان را مظلوم قلمداد کنند مجددا مذاکره کند. جمهوری اسلامی ایران این مواضع را قبول ندارد.
 غربی‌ها برای احیای برجام باید اقدام عملی انجام دهند
کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: حال اگر غربی‌ها می‌خواهند مشکل برجام برطرف شود باید یک اقدام عملی انجام دهند تا بی‌اعتمادی ایران کمتر شود و این دیوار کوتاه‌تر شود. حتی وزیر امور خارجه کشورمان مثال زد و گفت که آمریکا ۱۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ما در بانک‌های مختلف را آزاد کنند. اما آیا جرئت این کار را دارند؟ 
سیدافقهی گفت: آمریکایی‌ها هم برجام را پاره کردند، هم از این توافق خارج شدند و هم تحریم‌های ظالمانه به ما تحمیل کردند و اکنون طلبکار نیز شده‌اند که چرا ایران به مذاکرات بازنمی‌گردد. این در حالی است که ایران میز مذاکره را ترک نکرده است. این غربی‌ها هستند که مدام به ما وعده می‌دهند و ما را فریب می‌دهند و می‌خواهند ایران را در حاشیه ببرند. اما ایران امروز دیگر ایران زمان دولت روحانی نیست. 
او یادآور شد: حجت‌الاسلام رئیسی در این مورد نیز چند نکته گفته است. او گفت ما برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم، سقف نامحدود را قبول نداریم و بعد از هر دور مذاکره اگر پیشرفت قابل‌توجهی صورت نگیرد دلیلی برای ادامه مذاکره وجود ندارد. غربی‌ها ۶ دور ما را در وین سرکار گذاشتند و حال در نظر دارند ما را به بروکسل بکشانند.
تحلیلگر مسائل بین‌الملل ابراز کرد: از طرف دیگر اگر آمریکا نیز ما را تهدید می‌کند طبق فرمایش رهبر انقلاب، لاف  غریبی است. آن‌ها چیزی ندارند. آن‌ها تمام تحریم‌ها را علیه ما اعمال کرده‌اند اما از این پیچ سخت عبور می‌کنیم  با عضویت کشورمان در سازمان ‌همکاری‌های شانگهای، اوراسیا، توافقنامه‌های کلان با چینی‌ها و روس‌ها و هندی‌ها وتوسعه بازرگانی با کشورهای همجوار.
سیدافقهی در انتها متذکر شد: لذا ما دیگر نیازی به غربی‌ها نداریم. هرچند باید دارایی و حقوق خودمان را از آمریکا استیفا کنیم و تحریم‌ها باید برداشته شود. اما دیگر اقتصاد و توسعه و پیشرفت ما منوط به رفع تحریم‌ها نیست زیرا فرصت‌های دیگری نیز هست و ما حتی تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کنیم. بنابراین غربی‌ها درنهایت هیچ راهی به‌جز پذیرش درخواست‌های قانونی ایران ندارند و باید به برجام بازگردند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.