آمریکایی‌ها درصدد ضربه زدن به اقتصاد چین و درگیر کردن چین در تایوان هستند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78032
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲:۲۷ |
حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه:

آمریکایی‌ها درصدد ضربه زدن به اقتصاد چین و درگیر کردن چین در تایوان هستند

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: سفر رئیس جمهور چین به عربستان و استقبال مهمی که عربستان از شی جین‌پینگ به عمل آورد، نشان‌دهنده آن است که چین درصدد ایجاد یک دروازه جدید در غرب آسیا برآمده و سعی دارد از مسیر عربستان جایگاه مهمی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کند.
آمریکایی‌ها درصدد ضربه زدن به اقتصاد چین و درگیر کردن چین در تایوان هستند

گروه سیاسی
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: سفر رئیس جمهور چین به عربستان و استقبال مهمی که عربستان از شی جین‌پینگ به عمل آورد، نشان‌دهنده آن است که چین درصدد ایجاد یک دروازه جدید در غرب آسیا برآمده و سعی دارد از مسیر عربستان جایگاه مهمی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کند. وی افزود: چین کشوری است که به لحاظ اقتصادی برای چند دهه آینده، برنامه‌های کلانی به منظور فروش کالاهای خود به کشورهای جهان اسلام و جهان عرب دارد. همچنین کشورهای آفریقایی از دیگر مقاصد چین هستند که برای فروش محصول خود برنامه ریزی کرده‌اند. از آنجا که این سلسله مشکلاتی میان روابط دموکرات‌های ایالات  متحده به ویژه جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا

با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به وجود آمده است، احتمال دارد اختلافات میان کاخ سفید و شخص محمد بن سلمان گسترش پیدا کند و به انزوای سیاسی عربستان منجر شود. به همین خاطر است که امروز می‌بینیم عربستان  از سفر رئیس جمهور چین استقبال کرده‌ است. او متذکر شد: در راستای سفر شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین پیام مهمی از سوی ریاض به واشنگتن منتقل شد. پیام ریاض این بود که عربستان سعودی می‌تواند در مقابل آمریکا و سیاست‌های آمریکا نسبت به حاکمیت عربستان، یارگیری جدید داشته باشد. هانی‌ زاده تصریح کرد: توافقنامه‌هایی که میان رئیس جمهور چین، هیئت چینی و مقامات سعودی به امضا رسیده، اگرچه به نفع چین است اما از نظر آمریکا نوعی خروج عربستان از چتر آمریکا تلقی می‌شود. دراین راستا به نظر می‌رسد که آمریکا در زمان و مکان مناسب محمدبن سلمان را به سبب نزدیک بودن به چین، تنبیه کند. کارشناس مسائل منطقه در پایان این گفت‌وگو همچنین خاطرنشان کرد: محمدبن سلمان به سبب توافقنامه‌های امضا شده به ویژه در شرایط حال حاضر که اختلاف نظر شدیدی میان چین و آمریکا است، هزینه سیاسی سنگینی پرداخت خواهد کرد و آمریکا در زمان مناسب از حاکمیت عربستان به ویژه محمد بن سلمان انتقام خواهد گرفت. آمریکایی‌ها درصدد ضربه زدن به اقتصاد چین و درگیر کردن چین در تایوان هستند درست مانند آنچه که میان روسیه و اوکراین رخ داد. به عبارت دیگر یک سناریو برای چین در تایوان از سوی آمریکا و ناتو تعریف شده و به همین خاطر است که نزدیک شدن چین به عربستان ، موجب‌‌ واکنش خشمگین آمریکا نسبت به حاکمیت عربستان شده است. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.