آمایش سرزمینی در دولت‌ها مغفول مانده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49325
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۳۷ |
جمالی نوبندگانی، نماینده سابق مردم در مجلس دهم:

آمایش سرزمینی در دولت‌ها مغفول مانده است

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهار داشت: عدم موفقیت دولت‌ها بعد از اتمام جنگ تحمیلی ریشه در عوامل متعدد دارد.
آمایش سرزمینی در دولت‌ها مغفول مانده است

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهار داشت: عدم موفقیت دولت‌ها بعد از اتمام جنگ تحمیلی ریشه در عوامل متعدد دارد. نخست اینکه متأسفانه در کشور برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای خدمات وجود ندارد؛ این برنامه‌ریزی و نقشه راه توسط مجلس باید انجام شود، اما برخی از نمایندگان مجالس مختلف برنامه‌های پنج‌ساله‌ای را در نظر می‌گیرند، ولی در اجرا از دولت‌ها خلاف آن را درخواست می‌کنند. 
وی با بیان اینکه آمایش سرزمینی به معنای واقعی در ایران وجود ندارد، گفت: مقام معظم رهبری بارها از مجالس و دولت‌ها خواسته‌اند که موضوع آمایش سرزمینی را تعیین‌وتکلیف کنند. ما باید مشخص کنیم که استان‌ها و شهرستان‌های کشور چه مزیت نسبی در حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارند تا بر روی این مزیت نسبی تمرکز داشته باشند. نه در استانی که با کمبود آب شرب مواجه است، کارخانه فولاد در آنجا احداث شود یا نباید در  شهرهایی‌ که صدها کیلومتر از سواحل فاصله دارند، پتروشیمی در آنجا دائر شود. این‌ها مسائلی هستند که واقعاً گریبان دولت‌های جمهوری اسلامی را گرفته است.
نماینده سابق مردم در مجلس دهم اقدامات پوپولیستی دولت‌ها را آفت مجموعه قوه مجریه عنوان کرد و دراین‌باره افزود: دولت‌ها همواره به اقدامات پوپولیستی متوسل شده‌اند و حتی خود مجالس هم در تشدید فضای پوپولیستی نقش داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال نمایندگان برای کسب رأی مردم، دولت‌ها را مجبور می‌کنند که به افتتاح‌ها و پروژه‌های غیراصولی مبادرت ورزند و اگر وزیری در برابر فشار نماینده تسلیم نشود، استیضاح خواهد شد و وزیر هم برای فرار از استیضاح زیر بار درخواست غیرکارشناسی نمایندگان می‌رود؛ لذا هم دولت و هم مجلس برای تطهیر چهره خودشان دست به اقدامات پوپولیستی می‌زنند که چنین رویکردی به زیان دولت‌ها بوده است.
جمالی نوبندگانی عامل سوم در عدم موفقیت دولت‌ها را به بودجه عمومی کشور ارتباط داد و خاطرنشان کرد: بودجه در موفقیت دولت‌ها چنان اهمیت دارد که رهبر انقلاب هم بارها از دولت‌ها درخواست کرده‌اند در تنظیم بودجه نهایت دقت را به کار بگیرند.
 همچنین آمریکا با پی بردن به وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، نخستین اقدامی که علیه ایران انجام می‌دهد، تحریم فروش نفت است؛ درصورتی‌که عقل سلیم می‌گوید نباید برای تأمین حقوق و اضافه‌کار کارکنان دولت و بخش‌های نیمه‌دولتی نفت را فروخت. برعکس فروش منابع نفتی برای مباحث توسعه‌ای به کار می‌رود و مزیتی برای بهبود شرایط زیرساخت کشور محسوب می‌شود. او پایه‌گذاری اقتصاد بر مبنای تولید را از عوامل مهم و مؤثر در توفیق دولت‌ها عنوان کرد و گفت: در جامعه ما نه فرهنگ تولید خیلی رواج و رونق دارد و نه دولت‌مردان برخلاف شعارهایشان از تولیدکنندگان حمایت می‌کنند. سالانه حدودا
ً ۲۰ میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور اتفاق می‌افتد. با وجود چنین رقم قابل‌توجهی چطور می‌تواند تولید ملی را تقویت کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی به معضل دیوان‌سالاری در کشور اشاره کرد و گفت که در هیچ کشوری به‌اندازه ایران کارمند وجود ندارد. متأسفانه در ایران تمام مجالس و دولت‌ها به دنبال استخدام افراد هستند و همین مسئله سبب شده تا بخش قابل‌توجهی از بودجه کشور صرف پرداخت حقوق‌ها شود. همچنین استخدام‌‌های دولتی به متراکم شدن و به‌تبع آن ناکارآمدی دولت‌ها منجر شده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.