آلزایمر انگلیسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54775
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷ |
مواضع اخیر انگلیس در قبال ایران بررسی شد

آلزایمر انگلیسی

کنش بریتانیا در برجام همچنان در راستای موضع اتحادیه اروپایی قابل‌تعریف است. اینکه ایران باید به تعهدات برجامی خود برگردد و دوران خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام را به شکل کامل فراموش کند.
آلزایمر انگلیسی

عابد اکبری
کنش بریتانیا در برجام همچنان در راستای موضع اتحادیه اروپایی قابل‌تعریف است. اینکه ایران باید به تعهدات برجامی خود برگردد و دوران خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام را به شکل کامل فراموش کند. آمریکایی‌ها مدام بر این خط و مشی تأکید کرده و اروپایی‌ها را سازماندهی می‌کنند، در همین رابطه جیک سالیوان هفته گذشته گفت: «بخشی از دلیل اینکه رئیس‌جمهور می‌خواهد فرصتی برای هماهنگی نزدیک با شرکای اروپایی خود، به‌ویژه با E3 که بخشی از مذاکرات هستند، داشته باشد، این است که پس از چهار سال اختلاف در سیاست ایران در دولت، یک جبهه متحد داشته باشیم.»
آمریکایی‌ها برای این هماهنگی به‌اندازه‌ای موضع بالا را در پیش‌گرفته‌اند که نسبت به فراهم شدن زمینه‌های مذاکراتی از سوی بریتانیا و اروپایی‌ها طی دیداری که باقری کنی با آن‌ها داشته اماواگر مطرح کردند. دراین‌ارتباط ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا   گفته بود:« از مذاکرات ایران و اروپا استقبال می‌کنیم اما «مقصد نهایی» مذاکرات باید در وین باشد، جایی که ایالات‌متحده می‌تواند به موضوعاتی بپردازد که ممکن است ایران بخواهد مطرح کند.»
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم ( بعد از لغو تمام تعرفه‌های اقتصادی ایجادشده از سوی آمریکا( ترامپ) علیه اروپا به‌مثابه استخوان تازه) به تلاش‌های اخیر ایران برای تسریع برنامه هسته‌ای و تلاش برای جلوگیری از کار بازرسان اشاره کرد:«ما توافق کردیم که ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و موانع بر سرکار آژانس، احتمال بازگشت به برجام را به خطر می‌اندازد. برای گفت‌وگو در مورد خطرات ناشی از تشدید برنامه هسته‌ای ایران برای امنیت بین‌المللی گفت‌وگوهایی بین رهبران اروپایی و آمریکا صورت گرفته است. ما عزم خود را برای اطمینان از اینکه ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد یا تولید کند، ابراز کردیم و نگرانی شدید و فزاینده خود را در مورد سرعت تحریک‌آمیز برنامه هسته‌ای، مانند تولید اورانیوم با غنای بالا و فلز اورانیوم اعلام کرده‌ایم.»
در این موضع‌گیری حرف تازه‌ای بعد از خروج دیده نمی‌شود. صرفا ابراز نگرانی‌هایی از امنیت بین‌المللی که با استناد به روایت‌های رژیم صهیونیستی طرح و در رسانه‌ها ارائه می‌شود. بدون اینکه اشاره‌ای به تمام کاستی‌ها و بدعهدی‌های خود و شریک استراتژیک‌شان داشته باشند.
انگلیسی‌ها معتقدند «وضعیت کنونی بر اهمیت راه‌حل مذاکره‌ای تأکید می‌کند که بازگشت ایران و ایالات‌متحده به پایبندی کامل به برجام را فراهم می‌کند و زمینه را برای ادامه تعامل دیپلماتیک برای حل‌وفصل موارد اختلافی باقی‌مانده فراهم می‌کند.» انگلیسی‌ها در موضع‌گیری‌های رسمی خود صرفا از تصمیم بایدن برای بازگرداندن ایالات‌متحده به پایبندی کامل به برجام تا زمانی که ایران همین کار را انجام دهد، استقبال می‌کنند. ازنظر انگلیس که اکنون موضع‌گیری‌هایش همراستا با آلمان و فرانسه و اتحادیه اروپا به آمریکا نزدیک شده است بازگشت سریع ایران به مذاکرات را تنها راه مطمئن برای جلوگیری از تشدید تنش خطرناکی است که به نفع هیچ‌کس نیست. انگلیسی‌ها با خطر استدلالی تکراری ۶ سال گذشته بر پایبندی به تعهدات برجامی سخن می‌گویند. جمله دیپلماتیکی که هیچ ارزش‌افزوده‌ای در مقابل اقدامات ایران و برای اقتصاد ایران نداشته است.  جایی که هیچ‌یک از ابتکارات آن‌ها برای نجات توافق با ایران نتوانست پوششی بر وضعیت وخیم کشورهای اروپایی به‌خصوص انگلیس در برطرف کردن فاصله عمیق میان ادعای تأثیرگذاری و قابلیت سیاسی در روابط فراآتلانتیک باشد. رابطه‌ای که پیش‌ازاین مرشایمر در سفر خود به تهران آن را با کمک گرفتن از استعاره سگ دست‌آموز توصیف کرده بود که آمریکایی‌ها می‌توانند مسیر و جهت آن را تعیین کنند. همان‌طور که ناتوانی این‌ها در مقابله مؤثر سیاسی با تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا نشان داد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.