آغاز نبض وزارت کشور - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50223
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۲۴ |
انتصاب معاون سیاسی وزارت کشور بررسی شد

آغاز نبض وزارت کشور

روزها از پس یکدیگر می‌گذرند و به‌تدریج دولت سیزدهم در حال شکل‌گیری در سطوح مدیران و معاونان وزارتی و کشوری است.
آغاز نبض وزارت کشور

حانیه مسجودی
روزها از پس یکدیگر می‌گذرند و به‌تدریج دولت سیزدهم در حال شکل‌گیری در سطوح مدیران و معاونان وزارتی و کشوری است. رأی اعتماد حداکثری نمایندگان مجلس یازدهم در هفته‌های گذشته باعث پیشروی سریع‌تر و آغاز به کار دولت شد و با تایید ۱۸ تن از ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه، دولت کار خود را آغاز کرد. در روزهای ابتدایی شاهد جلسات و برنامه‌های فشرده وزرای انتخاب‌شده بودیم و حتی برخی وزرا اعلام می‌کردند که زمان‌های آن‌ها به‌صورت دقیقه‌ای و بسیار دقیق برای جلسات و بررسی‌های میدانی و تعیین تکلیف برنامه‌هایشان با هماهنگی یکدیگر و سایر ارکان کشور تنظیم‌شده است.
 محمدباقر خرمشاد، معاون سیاسی وزیر کشور شد
تکلیف معاون سیاسی وزیر کشور نیز روز یک شنبه به‌عنوان یکی از معاونت‌های مهم این وزارتخانه مشخص‌شد و احمد وحیدی، معاون خود را انتخاب کرد. همان‌طور که گفته‌شد پس‌از انتخاب وزرا و کسب رأی اعتماد از سوی مجلس، حالا یکی‌یکی معاونت‌های وزرا نیز مشخص می‌شوند. دراین‌بین معاون سیاسی وزیر کشور ازاین‌جهت که مسئولیت‌های مهمی ازجمله برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی را دارد از اهمیت خاصی برخورد است.
پس‌از انتخاب احمد وحیدی به‌عنوان وزیر کشور، او حالا معاونت‌های خود را نیز انتخاب می‌کند، وی در اولین اقدام محمدباقر خرمشاد را برای معاونت سیاسی در نظر گرفت. خرمشاد مدتی به‌عنوان معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ایران فعال بود و در سال ۱۳۸۹ هم به‌عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منصوب شد.
معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضویت در هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی‌ دانشگاه علامه طباطبایی‌ تهران، معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، معاونت آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، از دیگر مسئولیت‌های مهم خرمشاد عنوان‌شده است. پیش‌تر در دولت حسن روحانی، جمال عرف، معاون سیاسی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بود.
 چرا معاونت سیاسی وزارت کشور مهم است؟
مسئله‌ای که انتصاب معاون سیاسی وزیر کشور را مهم می‌کند ارتباط آن با وفاق ملی و ایجاد همدلی سیاسی و دور کردن دولت از دعواها و بحث‌های سیاسی است. اتفاقی که در دولت قبلی به‌وفور مشاهده می‌شد و رئیس‌جمهور برای پاسخ به منتقدان خود از جلسات هیئت دولت استفاده می‌کرد و سرنخ را به خبرنگاران و رسانه‌ها می‌داد و پس‌ازآن رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز به حیاط دولت می‌آمد و تیکه‌هایی را نثار کسانی که با آن‌ها هم‌فکر نبودند می‌کرد.
معاون سیاسی وزیر کشور باید بتواند با تمام جریانات سیاسی ارتباط برقرار کند و نظرات آن‌ها را بشنود و به آن‌ها اجازه تحلیل و صحبت دهد. همین اقدام موجب ارتباط بیشتر مردم با دولت خواهد شد و نمود آن آرامش جامعه است. این معاونت باید بتواند تشکل‌های مختلف را مدیریت و بررسی کند چراکه وزارت کشور مسئول برگزاری امر مهم انتخابات است.
 معاون سیاسی وزیر کشور، نبض سیاسی جامعه است
 به‌راحتی می‌توان گفت که نبض سیاسی کشور در دست معاونت سیاسی وزیر کشور است. کشور ما به لحاظ شرایط داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی در شرایط بسیار مهم و حساسی است و سالیان سال است که پس از انقلاب مورد شدیدترین رصدها، حملات اقتصادی و فرهنگی بوده‌ایم. لذا مدیریت امور سیاسی کشور از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند جو جامعه را بسازد. در حال حاضر با این شرایط دشواری که روبه رو هستیم دولت مردمی و انقلابی با شعار تحقق آرمان‌های انقلابی و اقتدار نظام وارد عمل شده  و باید بتواند آن‌ها را تحقق بخشد.
تحقق این اهداف باید اولویت دولت باشد چراکه اکنون تمام احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها به دنبال نتیجه هستند. چشم امید فعالان سیاسی و مردم کشورمان به دولتی است که از همان روزهای ابتدایی بین مردم قدم گذاشته و در مقابل نیز برخی جریانات سیاسی که در سال‌های اخیر هیچ توفیقی جز ناامید کردن مردم نداشتند منتظر کوچک‌ترین فرصتی برای سوءاستفاده هستند.
وزارت کشور یک‌نهاد حاکمیتی و مجری بسیاری از اقدامات دولت است. این وزارتخانه مسئول رسیدگی به اتفاقات کشور است و قرارگیری افراد پاک دست، فراجناحی، جهادی و انقلابی می‌تواند به انتخاب مسیر درست برای دولت منجر شود. بنابراین اگر معاونت سیاسی وزارت کشور به‌خوبی نقش و وظیفه خودرا   ایفا کند و هماهنگی و دیدگاه منطقی بین جریانات سیاسی پدید آورد آرامش را به جامعه برمی‌گرداند و فضای دوقطبی ایجادشده را اصلاح خواهد کرد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.