آغاز عصر جدید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45649
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۶:۵۹ |
«رسالت»از سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گزارش می‌دهد

آغاز عصر جدید

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تمام حواشی، حرف‌وحدیث‌ها و گلایه‌های گاه بحق و گاه ناحق، به ایستگاه پایانی خود رسید و همه آنچه در این ماه‌ها و هفته‌های اخیر گذشت، ماند برای ثبت در تاریخ ملتی که قطعا بیش از تمام ملت‌های منطقه و حتی شاید بیش از تمام کشورهای جهان، در چهار دهه،  دموکراسی و تبلور بخشیدن به اراده ملت را تمرین کرده است. 
آغاز عصر جدید

معصومه پورصادقی
دبیر گروه سیاسی
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تمام حواشی، حرف‌وحدیث‌ها و گلایه‌های گاه بحق و گاه ناحق، به ایستگاه پایانی خود رسید و همه آنچه در این ماه‌ها و هفته‌های اخیر گذشت، ماند برای ثبت در تاریخ ملتی که قطعا بیش از تمام ملت‌های منطقه و حتی شاید بیش از تمام کشورهای جهان، در چهار دهه،  دموکراسی و تبلور بخشیدن به اراده ملت را تمرین کرده است. 
هشت سال تفکر حاکم بر پاستور، با تمام خوب و بدش در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و فرهنگی و …، فرمان اداره اجرایی کشور را به تفکری جدید می‌سپارد که امیدهای زیادی به آن بسته‌ است.
در هشت سال گذشته ایران روزهای بسیار سختی را سپری کرد که از دل آن بیم‌ها و امیدهای زیادی جوانه زد و گاهی آن بیم‌ها و امیدها ماندند و گاهی هم جای خود را به یکدیگر دادند. در این هشت سال از  دل مذاکرات، برجام متولد شد، برجامی 
که آمده و نیامده دستخوش تلاطم‌های زیادی شد و به محاق رفت و به‌سختی توانست خود را زیر
 بار فشارهای داخلی و خارجی تا امروز بکشاند. برجامی که برای احیایش، مذاکرات چندین ماهه‌ای آغاز شده و معلوم نیست چه هنگام به نتیجه برسد. سیلاب‌های گسترده، کشور را فراگرفت که آثار تخریبی آن همچنان در بسیاری از مناطق سیل‌زده باقی است؛ ترامپ آمد و سخت‌ترین تحریم‌های غیرانسانی را بر ایران تحمیل کرد و با حقارت، کاخ سیاه را ترک کرد؛ ملت ایران رشیدترین مرد میدان خود را از دست داد و کرونا آمد تا نفس جهان و ایران، به شماره بیفتد و خانواده‌های بسیاری هر روز داغدار عزیزان خود شوند؛ از همه این‌ها که بگذریم، نوبت به اتفاقات و سوءمدیریت‌هایی  می‌رسد که همه بدون تردید بر وضعیت اقتصادی مردم ایران تأثیرگذار بوده؛ سوءمدیریت‌هایی که بار طاقت‌فرسایی را بر شانه‌های مردم قرار   داد، باری که هنوز و همچنان بر شانه‌های آن‌ها سنگینی می‌کند. 
 ۲۸ خرداد پایانی بر منازعات فرسایشی 
حالا بعد از هشت سال، کشور همچنان با چالش‌ها و بحران‌های مختلفی دست‌به‌گریبان است که زندگی روزمره مردم و امور جاری حکمرانی را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. بی‌تردید مشکلات و سختی‌هایی که بر نظام و مردم رفته است، ناشی از در پیش گرفتن برخی روش‌های نادرست مدیریتی است و حالا و در دوران جدیدی که آغاز شده است، آنچه باید بر آن متکی بود
 «توان داخلی» است و باور و اعتماد داشتن به این‌که با وجود تمام مشکلاتی که ممکن است ریشه خیلی از آن‌ها عوامل خارجی باشد، اما ایران بزرگ در دستان نظامی سیاسی برخاسته از اراده مردم، می‌تواند باشکوهتر و عزتمندتر از همیشه، راه و مسیر بلندی که در پیش دارد را همچنان باصلابت و اعتمادبه‌نفس بپیماید.پیمودن این راه ساده نیست و قطعا پر از مانع و چالش بوده و شرط توفیق ، فروکاستن از منازعات و اختلاف‌افکنی‌های بی‌نتیجه سیاسی داخلی و وحدت حول سه عنصر ایران، مردم و اسلام است. منتخب مردم، باید بداند که امید حدود ۹۰ میلیون ایرانی در ایران و خارج از کشور و کشوری با دیرینگی چندهزارساله، چشم به بلندنظری‌ها و تصمیمات عاقلانه او برای عبور از چالش‌ها و مشکلات دارد. تمام ارکان کشور، نظام و مردم سیراب از منازعات سیاسی‌اند.
 ۲۸ خرداد باید بیش از این‌که شروع دوره‌ای جدید برای کشور باشد، پایان منازعات فرسایشی و رقابت‌های بی‌نتیجه سیاسی داخلی بین گروه‌ها،جناح‌ها و افراد باشد. بدون تردید رمز توفیق دولت جدید «استقرار آرامش» در فضای داخلی و پرهیز از منازعات فرسایشی داخلی است.
اهداف و آرمان‌های بزرگی که در قانون اساسی و اهداف بالادستی و بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری برای کشور و نظام ترسیم شده است، نیاز به بلنداندیشی‌های مردان و زنانی دارد که با هر تفکر ، اندیشه و گرایش سیاسی، از امروز آستین همت بالا می‌زنند و استوار و آهنین، حضور در مناصب اجرایی و تصمیم‌گیری را نه فرصتی مغتنم برای بستن بار خود و خانواده، که توفیقی برای خدمتگزاری به مردم می‌دانند و باقی گذاشتن نام نیکی از خود، از دل تصمیمات، موضع‌گیری‌ها و بهره‌برداری‌های درست از منابع. این  آزمونی دشوار است و مسئولان باید آویزه گوش خود کنند که برگزیده شدن در انتخابات، مثل برگزیده شدن در مسابقات انتخابی جهان است که تنها بخشی از تحقق رؤیاها در یک رویداد ورزشی به شمار می‌رود؛ این حضور در رویداد ورزشی و نحوه عملکردهاست که اثری نیک و بد، به یادگار می‌گذارد.
برآمدن بر مسند قدرت، آغاز آزمونی بسیار سخت برای کسانی است که شاید از این برآمدن، شعفی در قلب و احساسی بر چهره داشته باشند؛ از امروز باید به آن‌ها هشدار داد که در مکتب نهج‌البلاغه و امیر مؤمنان ذکر شده: «وَ اَمَرَهُ اَنْ یکسِرَ نَفْسَهُ عِنْدَ الشَّهَواتِ، وَ یزَعَها عِنْدَ الْجَمَحات» (که نفس را به وقت خواسته‌های نابجا درهم شکند و آن را به هنگام سرکشی‌ها بازدارد،) (نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، عهدنامه مالک اشتر نخعی). آنچه امروز همه «مسندداران جدید امور اجرایی» بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند این است که نامه ۵۳ نهج‌البلاغه را به خطی خوانا و درشت بر دیوار اتاق‌های کارشان نصب کنند و مادامی‌که اداره امور را برعهده دارند، نصب‌العین قرار داده و بر آن باور قلبی و تربیتی داشته باشند.
  مردم، پیروز  انتخابات
پیروز حماسه روز ۲۸ خرداد مردمی بودند که با تمام سختی‌های نفسگیر و شکننده‌ای که در تمام این سال‌ها تحمل کرده بودند و در برابر فضای مأیوس‌کننده‌ای که گروهی در داخل و خارج از کشور ایجاد کردند، بار دیگر نقش‌آفرینی، وحدت و همدلی  را به بی‌تفاوتی ترجیح دادند و نقشی مانا بر پرده سیاست این کشور به یادگار گذاشتند تا میراث انتخابات که محصول خون دل‌های زیادی است و با جان دادن هزاران هزار ایرانی به دست ما رسیده است، همچنان سرافراز و مقتدر، در میدان منازعات بی‌حاصل داخلی، آخرین تعیین‌کننده خواست و اراده ملت باشد. 
  آغاز دوران جدید
با اعتماد عمومی و اکثریت رأی‌دهندگان به  حجت‌الاسلام رئیسی، می‌توان انتظار داشت که دوران جدیدی در مدیریت اجرایی کشور آغاز شود. مدیریت متفاوتی از دوران پر از چالش‌های بی‌حاصل و غیرضروری سال‌های گذشته در فضای داخلی و متعادل‌تر در مناسبات بین‌المللی کشور با جامعه بین‌المللی و دیگر کشورها؛ مدیریتی که براساس آنچه در مناظرات قابل‌مشاهده بود راهبردی مبتنی بر عدالت را برای اداره کشور در پیش خواهد گرفت. قطعا یکی از وظایف دولت جدید حفظ دستاوردهای دولت قبل، رعایت انصاف در نگاه به عملکرد دولت‌های قبل، مغرور نشدن از این اعتماد عمومی و حفظ سلامت نفس و عزت در دورانی است که بر مسند قدرت اجرایی کشور خواهند بود و باید وفاق و همدلی را در کنار همه آحاد مردم و جریانات سیاسی در دستور کار قرار داد و رفاقت جای خود را به رقابت دهد. 
با مشخص شدن نتیجه انتخابات سیزدهم، امیدها دوباره به کشور بازگشته است که هسته‌ها و حلقه‌های محدود اجرایی که در برخی از دستگاه‌ها و نهادهای وابسته به دولت شکل گرفته بود، جای خود را به مدیران جوان و تازه‌نفسی بدهد که نگاهی واقع‌بینانه‌تر و معتدل‌تر به تحولات و مناسبات داخلی و بین‌المللی دارند و از سوی دیگر اقتصاد مقاومتی را بر مبنای اعتماد به داخل، سرلوحه برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده و در مسیر استقرار آرامش در تمام ارکان و لایه‌های کشور حرکت کنند.

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.