آغاز جنگ اقتصادی چین و اروپا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 101747
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۲۶ |

آغاز جنگ اقتصادی چین و اروپا

اگرچه کلیت مراودات اقتصادی چین و اروپا به قوت خود باقی‌ است، اما طی روزهای اخیر نشانه‌هایی دال بر تشدید اختلافات میان طرفین مشاهده می شود.
آغاز جنگ اقتصادی چین و اروپا
اگرچه کلیت مراودات اقتصادی چین و اروپا به قوت خود باقی‌ است، اما طی روزهای اخیر نشانه‌هایی دال بر تشدید اختلافات میان طرفین مشاهده می شود. اتحادیه اروپا تعرفه‌های خودروهای الکتریکی وارداتی از چین را افزایش داده و نسبت به اینکه پکن بازار اروپا را بستری برای رشد خود در صنعت خودروسازی الکتریکی می داند، انتقاد کرده است .طبق بیانیه کمیسیون اروپا، تعرفه‌های اضافی بین ۱۷.۴ تا ۳۸.۱ درصد علاوه بر تعرفه ۱۰ درصدی اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی ساخت چین اعمال خواهد شد. بنابراین، مجموعا با وضع مالیاتی ۵۰ درصدی بر خودروهای الکتریکی ساخت چین مواجه هستیم. 
البته اقدام اخیر اتحادیه اروپا، به صورت موقت ( و نه دائم) اتخاذ شده و معطوف به  حمایت دولت چین از سازندگان خودروهای برقی است. کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، این تحقیق را در ماه اکتبر آغاز کرد تا مشخص کند سیاست‌های خودروسازی در چین ( خصوصا در حوزه صادرات خودروهای برقی) چه تأثیری بر روند فعالیت شرکت‌های خودروسازی در اروپا می گذارد. اکنون این تحقیقات صورت گرفته و ماحصل آن، تصمیم اخیر کمیسیون اروپا بوده است. در گزارش کمیسیون اروپا آمده است که دلیل پایین بودن قیمت خودروهای برقی در چین و کاهش قیمت تمام شده آن، استفاده از یارانه های نامتعارف و ناعادلانه است. فراتر از آن، استقبال خاص بازار اروپا از این محصولات چینی ، منجر به آسیب جدی به صنعت خودروسازی در قاره سبز می شود. به عبارت بهتر، مقامات اروپایی نوعی حمایت گرایی اقتصادی و صنعتی را در دستور کار قرار داده اند. 
افزایش شدید تعرفه ها ، موضع سرسختانه اروپا  را در مورد تجارت با چین نشان می دهد. با این حال هنوز مواضع اروپائیان در این خصوص به سرسختی مقامات آمریکایی نیست. دولت‌های بایدن و ترامپ هر دو سیاست‌های حمایت گرایانه و بازدارنده ای را در تقابل اقتصادی با چین وضع کرده اند. مقامات غربی نگران هستند که مشاغل و صنایع مهم استراتژیک با واردات ارزان چینی از بین بروند. اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی حمایت چین از شرکت های توربین بادی و تأمین کنندگان پنل های خورشیدی است.اما این بلوک باید تعادلی بین حفاظت از صنعت خود و اجرای تعهدات برای سبز شدن اقتصاد خود ایجاد کند که شامل ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵  میلادی می شود.
کمیسیون اروپا  در بیانیه ای تأکیدکرده است که صادرات خودروهای چینی به  اتحادیه اروپا نمی تواند مبتنی بر واردات ناعادلانه به قیمت از دست دادن صنعت اتحادیه اروپا باشد.با این حال هنوز بازار چین، جذابیت خاص خود را برای اروپائیان دارد .رقابتی بودن محصولات و قیمت پایین تمام شده آن، در شکل گیری این روند مؤثر بوده است. در هر حال باید مشاهده کرد که نتیجه و تأثیر سیاست‌های حمایت گرایانه اروپائیان در تقابل اقتصادی با پکن، در تغییر ذائقه و موازنه اقتصادی در بازار خودروسازی قاره سبز چیست! همچنین باید دید که مقامات چینی در این مواجهه اقتصادی ، چه سیاست‌هایی را اتخاذ کرده و چگونه پاسخ اقدامات اخیر صورت گرفته از سوی کمیسیون اروپا را خواهند داد.به نظرمی رسد چینی ها در این مسیر از برخی ابزارهای سلبی و محدودکننده اقتصادی خود علیه اروپا استفاده کنند….
|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.