آشفته‌بازاری به نام لندن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91121
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۳۷ |

آشفته‌بازاری به نام لندن

این روزها به دلیل تشدید اعتصابات عمومی در انگلیس، ریشی سوناک وضعیت بدتری در نظرسنجی‌ها پیدا کرده و حتی ممکن است به‌مانند چهار نخست‌وزیر قبلی محافظه‌کار، به‌زودی سقوط ناخواسته از قدرت را تجربه کند.
آشفته‌بازاری به نام لندن

این روزها به دلیل تشدید اعتصابات عمومی در انگلیس، ریشی سوناک وضعیت بدتری در نظرسنجی‌ها پیدا کرده و حتی ممکن است به‌مانند چهار نخست‌وزیر قبلی محافظه‌کار، به‌زودی سقوط ناخواسته از قدرت را تجربه کند. در این میان، حزب کارگر بدون ارائه یک راهکار و استراتژی مشخص در مواجهه با بحران‌های بی‌پایانی که انگلیس را در برگرفته، در انتظار سقوط محافظه‌کاران و سوناک از قدرت می‌باشد. محبوبیت محافظه‌کاران در انگلیس به‌اندازه‌ای کاهش‌یافته که حزب کارگر می‌تواند یک پیروزی راحت و بی‌دردسر را در انتخابات سراسری جدید تجربه کند. 

اما سؤال اصلی اینجاست که آیا حزب کارگر قدرت مواجهه با بحران‌های جاری در انگلیس را خواهد داشت؟ در اینجا باید به سؤال اساسی‌تری پاسخ داد :اینکه اطمینان شهروندان انگلیسی نسبت به سران حزب کارگر چقدر است.طبق نظرسنجی موسسه «آپینیوم»در انگلیس، «کر استارمر»، رهبر حزب مخالف کارگر انگلیس در این نظرسنجی نسبت به سوناک محبوبیت بیشتری دارد .

  طبق نتایج این نظرسنجی، ۲۸ درصد از انگلیسی‌ها عملکرد رهبر حزب کارگر را تایید کرده و ۳۵ درصد با عملکرد او مخالفت کردند. همچنین در ارتباط با این سؤال که چه کسی نخست‌وزیر بهتری برای انگلیس خواهد بود، ۲۷ درصد استارمر را برگزیده و تنها ۲۳ درصد به سوناک رأی دادند.یک نظرسنجی مشابه که از سوی شرکت افکارسنجی «یوگاو» در ماه ژوئن برگزار شد نشان داد، ۵۹ درصد از پاسخگویان سوناک را تایید نمی‌کنند. همین نظرسنجی اما نشان داد که ۳۵ درصد از پاسخگویان عملکرد استارمر را تایید می‌کنند درحالی‌که ۵۱ درصد از آن‌ها با عملکرد او مخالفت کردند.

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، اکنون اکثر شهروندان انگلیسی مخالف عملکرد استارمر هستند اما صرفا وی را نسبت به سوناک ترجیح می‌دهند! این نظرسنجی نشان می‌دهد که دولت بعدی انگلیس نیز سرنوشتی مشابه دولت‌های محافظه‌کار از سال‌های ۲۰۱۶ میلادی تاکنون پیدا خواهد کرد! به عبارت بهتر، استارمر در صورت برگزاری انتخابات ، از پشتوانه مردمی لازم جهت حضور در خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت برخوردار نخواهد بود.در چنین وضعیتی، مقابله با تبعات ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و مواجهه با تمایل شدید ساکنان اسکاتلند جهت برگزاری همه‌پرسی جدید استقلال ، از عهده دولت ناتوان بعدی در لندن نیز برنمی‌آید. ضمن آنکه اعتراضات و اعتصابات عمومی در دولت استارمر نیز ( در صورت برگزاری انتخابات و پیروزی حزب کارگر) ادامه خواهد یافت. 

نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه آپینیوم، نشان‌دهنده حفظ و ارتقای سطح بحران مقبولیت سیاستمداران انگلیسی در این کشور است. بخشی از این عدم محبوبیت، ناشی از عمق بحران‌های جاری در انگلیس و بخش دیگری از آن، مرهون ساختار دیکتاتوری واقعی این کشور( در قالب نوعی دیکتاتوری آمیخته با ظواهر دموکراتیک) می‌باشد. بسیاری از شهروندان انگلیسی نسبت به گردش قدرت میان دو حزب کارگر و محافظه‌کار طی سال‌ها و دهه‌های اخیر، شدیدا ناراضی هستند اما محکوم به انتخاب میان این دو گزینه هستند. ضمن آنکه احزاب جدید نیز اعتبار و کارآمدی لازم را برای حضور در رأس هرم قدرت در لندن نداشته و به‌نوعی تحت تأثیر جریانات اصلی و سنتی قدرت در انگلیس هستند. 

نویسنده : محمد مهرعلی |
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.