آداب سیاسی سید مقاومت
وحید عظیمنیا
«فلسطین پیروز است»؛ این عنوان همایشی بود که طی روزهای گذشته در هتل «کورال بیچ» بیروت با حضور شخصیتهای علمی و رسانهای و مسئولان رسانهها برگزار شد تا سید حسن نصرالله با بهکارگیری کلمات برنده و هدفگیری دقیق و درست، این بار کابوس موشکهای مقاومت را در قالب صوت و کلمه به رخ دشمن بکشد. سید مقاومت با توجه به قدرت بیان و صلابت کلامی که در سخنرانیهایش دارد با توجه به تحولات عجیبی که در منطقه در حال وقوع است خبر از اتفاقی مهم داد: «امروز قدس به آزادی نزدیکتر است»، این جملهای بود که سید مقاومت لبنان آن را با چاشنی اطمینان بیان کرد.
سید حسن درحالیکه شوق پیروزی در صدایش موج میزد گفت: «مقاومت رؤیاپرداز نیست و امروز وقتی وعدهای میدهد یا تهدیدی انجام میدهد، یا هنگامیکه از معادلات مختلف صحبت میکند، به وعدههای خود عمل میکند. امروز وقتی محور مقاومت از آزادی فلسطین صحبت میکند، به معنی ریشهکنی رژیم غاصب و باطل و غده سرطانی اسرائیل است. ما از رویا سخن نمیگوییم و معتقدیم که امروز قدس به آزادی نزدیکتر شده و نبرد سیف القدس این آزادی را از هر زمان دیگری نزدیکتر کرده است. اینها آرزوهای حقیقی و واقعی است و ما در این موضوع مبالغه نمیکنیم و این یکی از مهمترین عناصر قدرت مقاومت است.»
نصرالله برای ترسیم بهتر پراگماتیسم بودن و صداقت محوری در سیاست مقاومت چند مثال را نیز مطرح کرد و گفت هنگامیکه مقاومت وعده آزادی مناطق اشغالشده لبنان از دست رژیم صهیونیستی را داد به وعده خود عمل کرد. وقتی مقاومت وعده آزادی اسرای خود را داد، وارد عمل شد و اسرای خود را آزاد کرد. مقاومت در غزه نیز وعده دفاع از قدس و بازگرداندن جنگ برای کمک به مردم بیتالمقدس و شهر قدس داد و به این وعده نیز عمل کرد، این صداقت در وعده است که یکی از عناصر قدرت به شمار میرود همچنین نسبت به جنگ روانی و رسانهای که در جریان است نیز تأکید کرد: «سهم رسانهها در این پیروزیها مبتنی بر بیان حقایق و واقعیتهای میدانی است که عناصر قدرت محور مقاومت را تشکیل میدهد. جنگ روانی باید مبتنی بر واقعیتها و اطلاعات دقیق باشد نه بر اساس خیالپردازیها و رؤیاپردازیها، لذا از مهمترین عناصر قدرت در بحث رسانهای و محور مقاومت صداقت آن است و این صداقت باعث اعتبار رسانهها میشود بنابراین کاری که رسانههای مقاومت انجام میدهند همان کاری است که مقاومت انجام میدهد.»
درحقیقت صداقت در عمل به وعده و در بیان، اصل اساسی سیاست اسلامی محسوب میشود که سید مقاومت آن را بارها و بارها دیکته کرده است، فارغ از معانی متعددی که باهدف تعریف واژه سهل و ممتنع سیاست وجود دارد میتوان سیاست اسلامی را سیاست، تدبیر زندگی سیاسی – اجتماعی امت و جامعه بر مبنای عدل، استقامت، صداقت و حرکت بهسوی خیر و کمال راستین تعریف کرد. در این میان مسائل سیاسی بهمانند مسائل دیگر اجتماعی و انسانی در نگرش اسلام دو بعد دارد: یک بعد آن ثابت است و قابلتغییر نیست و بعد دوم آن متغیر بوده و در مقابل زمان و مکان تأثیرپذیر است، بعد اول، نشاندهنده خط فکری و جهت اسلامی و الهی این مسائل است که همیشه ثابت است و قابلتغییر نیست، ولی بعد دوم نشاندهنده نقش متغیر زمان و مکان در ابعاد گوناگون زندگانی انسان است. مسائل سیاسی نیز همین حکم را دارد و دوبعدی است، و آنچه به اصول تفکر سیاسی اسلام مربوط است و به آن خط و جهت میدهند همان بعد ثابت است که اصل صداقت و عمل به وعده در این بخش جای میگیرد.
در بررسی عناصر ثابت بینش سیاسی اسلام، نخست باید یک تقسیم کلی به عمل آورد، زیرا اصولا کار سیاست یک مجموعه و یک جامعه به دو بخش اصلی تقسیم میشود: الف: سیاست داخلی (که تنظیمکننده روابط عناصر داخلی نظام اسلامی است) و ب: سیاست خارجی (که تنظیمکننده روابط کل سیستم با جهان خارج است). با توجه به این تقسیمبندی اصل صداقت به عنوان عنصر ثابت و لایتغیر تفکر سیاسی اسلامی در هر دو بعد داخلی و خارجی از اهمیت ویژهای برخوردار است برای مثال در بعد داخلی در عرصه حکمرانی، صداقت از لوازم مشروعیت بخشی به حکومت، در سیره و کلام پیامبر مورد تأکید قرارگرفته است و هر چه حکمرانان بیشتر به آن پایبند باشند، از شکاف میان دولت و ملت کاسته میشود در حقیقت صداقت حاکمان در مقابل مردم سبب میشود اعتماد به حکومت که سرمایهای اجتماعی است، بالا برود. در این صورت جامعه وحدت پیدا میکند و این وحدت سبب مشارکت مردم میشود؛ در مقابل مردمی که به حکمرانان اعتماد نداشته باشند، احساس آزادی نکرده، مشارکتشان کم میشود و کمکم پایههای حکومت متزلزل میشود بهطورکلی صداقت و اعتماد، اطمینان و مشروعیت را در جامعه اسلامی جاری و ساری میکند.
در بعد خارجی نیز صداقت همان قدرت بازدارندگی و عملیاتی کردن تهدید است درواقع دولتی که تهدید میکند اگر نتواند در عرصه عمل آن تهدید را به همان حدت و شدت اجرایی کند نهتنها پرستیژ بینالمللیاش خدشهدار میشود بلکه قدرت بازدارندگی دولت مذکور نیز کاهش مییابد و این امر در محاسبات دشمن نقش به سزایی را دارد. درواقع اعتباربخشی به تهدید خود عامل قدرتیابی یک دولت در عرصه بینالمللی است در مقابل اگر میزان ادعا و قدرت یک کشور با تهدیدی که انجام میدهند تناسب نداشته باشد این امر چالشهای جدی را برای آن در پی خواهد داشت لذا تأکید بر صداقت در عمل به وعده در چارچوب سیاست اسلامی در عرصه بینالمللی ارتباط مستقیم با قدرت یک دولت دارد؛ بنابراین در اینجاست که سید مقاومت
تأکید دارد صداقت از عناصر قدرت مقاومت است لذا وقتی ادعا دارد که آزادی قدس نزدیک است در حقیقت آداب سیاست اسلامی را بر پایه اصل صداقت تعریف عملیاتی میکند و درعینحال با تأکید بر صداقت در بیان مشروعیت، اعتماد و اطمینان را در جامعه اسلامی هدف قرار داده است.
جان کلام آنکه، در عرصه سیاست مرامهای مختلفی ظاهر شده و بعد از مدتی افول یافته است و کسانی که داعیهدار نظریه «پایان تاریخ» بودند، حرف خود را پس گرفتهاند، در چنین شرایطی مرام برآمده از اسلام که نمونه عینی آن در جبهه مقاومت با الگوگیری از جمهوری اسلامی ایران در حال جریان است، ضامن سعادت و رفاه انسانهاست. به قول علامه محمدتقی جعفری «جامعه یک وجدان حساسی دارد، خودش میفهمد. تاریخ یک وجدان عجیبی دارد.»
سید حسن نصرالله , فلسطین , لبنان , وحید عظیم نیا
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.