آداب حضور در خانه ملت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22742
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۲۶ |
دیدگاه‌های امام راحل در خصوص جایگاه و ویژگی‌های مجلس شورای اسلامی؛

آداب حضور در خانه ملت

مسئولیت انسان نسبت به سرنوشت خود و جامعه از ارزش‌های مسلم دین اسلام است و این امر در آیات و روایات و سیره ائمه معصومین مورد تأکید قرار گرفته است.
آداب حضور در خانه ملت

‌|  گروه سیاسی‌|
مسئولیت انسان نسبت به سرنوشت خود و جامعه از ارزش‌های مسلم دین اسلام است و این امر در آیات و روایات و سیره ائمه معصومین مورد تأکید قرار گرفته است. بنابراین مشارکت افراد در تصمیمات، سیاست‌گذاری، اداره امور اجتماع و تعیین کارگزاران از حقوق و مسئولیت‌های اولیه هر مسلمانی به حساب می‌آید .انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و پشتیبانی مردم به پیروزی رسید و زمینه مشارکت امت و اداره امور کشور را متکی به آراء عمومی مردم‌نهاد و به همین جهت جمهوری اسلامی ایران در همه‌پرسی ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ به تایید ملت همیشه در صحنه ایران رسید . از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون یکی از اهداف شوم استکبار جهانی دور کردن مردم از صحنه‌های انقلاب بوده و به انواع ترفندها متوسل شده‌اند ولی به لطف خداوند تبارک و تعالی، ملت شریف و سرافراز ایران با حضور عظیم خود در صحنه‌های گوناگون انقلاب این حقیقت را به اثبات رسانیده‌اند که از وحدت و انسجام آنان چیزی کم نشده و استکبار و مزدوران آنان تا ابد حسرت گسستن اتحاد و یکپارچگی ملت ما را به گور خواهند برد .در این میان نقش مجلس شورای اسلامی در دستیابی انقلاب به اهداف خود بسیار کلیدی بوده و از نخستین روزهای پیروزی انقلاب، بر اقتدار و استقلال آن تأکید شده است. در این میان اهمیت مجلس شورای اسلامی در نگاه امام خمینی(ره) را می‌توان از لابه‌لای بیاناتشان دریافت. جایگاه ویژه‌ای که مجلس شورای اسلامی به‌عنوان عصاره فضائل یک ملت از آن برخوردار است و نقش مهم این نهاد در انعکاس خواست‌ها و مطالبات مردم موجب شد تا بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در سخنان و سفارشات‌شان به صورت مکرر بر این جایگاه پای فشارند.در آستانه سی و یکمین سالگرد ارتحال معمار انقلاب اسلامی برخی از سخنان و رویکردهای ایشان را درباره جایگاه و نقش مجلس شورای اسلامی می‌خوانید.

نمایندگان مردم باید قانون‌گرا باشند
نمایندگان مجلس روی قانون عمل کنند. این قانونی که ملت برایش رأی داده است. رأی نداده است که روی طاقچه بگذارید و کاری به آن نداشته باشید، بروید مشغول کار خودتان بشوید.این قانون باید دست همه باشد و همه حدود را قانون معیّن کند. قانون برای مجلس حدود معین کرده است، تخلف از این حدود نشود. برای رئیس‌جمهور تحدید کرده، حدود قرار داده، او هم تخلف نکند. 
ساده زیستی و رسیدگی به مظلومان
طرح‌ها و پیشنهادهایی که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصا مستضعفین است، انقلابی و با سرعت تصویب کنید و از نکته‌سنجی‌ها و تغییر عبارات غیر لازم که موجب تعویق امر است اجتناب کنید. از وزارتخانه‌ها و مأموران اجرا بخواهید که از کاغذبازی‌ها اجتناب کنند و رفاه ملت مظلوم و عقب‌افتادگی‌های آن‌ها را به‌طور ضربتی تحصیل و ترمیم کنند. 
مجلس محل مباحثه نه مبارزه و جبهه‌بندی
اگر خدای نخواسته، انحرافی در مجلس پیدا بشود، چون منعکس می‌شود به همه‌جا، ممکن است که انحراف در سطح گسترده‌ای پیدا بشود و مسئولیت بزرگ باشد. چنانچه انحرافاتی را شما به‌واسطه اعمال و افعال تان از ملت سلب کنید، اجر بسیار بزرگی را دارید، اجر انبیا را دارید. از الآن بنای بر این نگذارید که ما یک جبهه کذا و یک جبهه کذا، از اول بنای مبارزه باشد، مبارزه نیست، مباحثه است، مباحثه، مباحثه نرم اسلامی. 
توجه به اقلیت‌های مذهبی در مجلس
مجلس جمهوری اسلامی‌‌ همان‌سان که در خدمت مسلمین است و برای رفاه آنان فعالیت می‌نماید، برای رفاه و آسایش اقلیت‌های مذهبی که در اسلام احترام خاصی دارند و از قشرهای محترم کشور هستند  اقدام و فعالیت می‌نماید و اساساً آنان با مسلمانان در صف واحد و برای کشور خدمت می‌کنند و در صف واحد از تمام ارزش‌ها و مآثر آن برخوردار می‌باشند. 
حفظ شخصیت افراد در مجلس
اگر در مجلس به کسی که حاضر نیست و راه به مجلس ندارد که از خود دفاع نماید حمله‌ای شد، به او اجازه داده شود یا در مجلس از خود دفاع کند و اگر قانوناً اشکالی در این عمل می‌بینند، رادیو – تلویزیون و مطبوعات این وظیفه سنگین را به دوش کشند؛ تا حق مظلومی ضایع نشود و شخصیتی بی‌دلیل خُرد نگردد و راهگشای این امر خود نمایندگان و رئیس محترم مجلس هستند که با تعهدی که دارند و مسئولیتی که بر دوش آن‌هاست این حق را به اشخاص غایب بدهند؛ تا به وسیله مجلس، که نگهدار مصالح کشور و ملت است، حقی ضایع نشود و انسانی مظلوم نگردد. 
رسیدگی به حال مستضعفین
امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم ملت مظلوم را در برمی‌گیرد در رأس برنامه‌ها قرار گیرد و در مجلس شورای اسلامی طرح‌هایی جدی در رفاه حال این طبقه محروم داده شود. 
مجلس منعکس‌کننده احوال و افکار‌
می‌دانید و می‌دانیم که مجلس شورای اسلامی دارای وظایف بزرگ و ظریفی است؛ چرا که در کشوری که مردم برای اسلام و حکومت اسلامی و اجرای قوانین نورانی قرآن کریم و قطع ظلم و ستم به هر نحو و از هر نوع باشد قیام کرده‌اند و شما را به مجلس فرستاده‌اند، مجلسی که منعکس‌کننده اقوال و احوال و طرز روحیه و افکارتان‌ است. این اموری است که اسلام و اخلاق اسلامی و ارزش‌های انسانی و ملت‌های متعهد اسلام از آنان خصوصاً و از همگان عموماً توقع دارند. 
اهمیت مجلس و مصوّبات آن
من تکرار می‌کنم مجلس بالا‌ترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر رأی داد و شورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت، هیچ‌کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. 
آداب سؤال و استیضاح
شک نیست که مجلس به همه امور کشور نظارت دارد، لکن فرق‌هاست بین نظارت و استیضاح و بین عیب‌جویی و انتقام‌گیری، و این فرق را همه‌کس پس از رجوع به وجدان خویش می‌فهمد. به فرض این‌که هیچ مقصدی جز حق‌جویی و جلوگیری از انحراف نباشد در کیفیت ادای وظیفه و بیان اشکال می‌توان معیار الهی و نفسانی را تشخیص داد. معیار الهی آن است که اثبات مدّعا مبنی بر استدلال و شواهد متقن باشد و از کلمات نیش‌دار و اهانت‌آمیز و کردار ناروا مبرا باشد. آبرو و حیثیت یک مسلمان در کار است. اگر انحرافی دیدید نخست بدون سروصدا دنبال تحقیق بروید . پس از آن‌که معلوم شد ، قبل از کشیده شدن به مجلس با طرف به گفت وگو بنشینید و مسئله را حتی‌الامکان با خود او حل کنید ، اگر در این مرحله توفیق حاصل نشد در کمیسیون مربوط او را بخواهید و با کمک دوستان فیصله دهید و اگر فیصله نشد و شخص مذکور می‌خواهد برخلاف مصالح اسلام و کشور و ملت عمل کند و در انحراف پافشاری نماید حفظ مصلحت عمومی و اسلام مقدم است بر حفظ مصلحت شخصی (هرکس باشد) . در این صورت تقاضا کنید و با استدلال و منطق و بدون کوچک‌ترین اهانت مطلب را عرضه کنید.
حسن نیت و برادری در مجلس
از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می‌خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کند و نگذارد حتی یک عنصر خرابکار و وابسته به مجلس راه یابد.
لزوم دوستی با وجود اختلاف‌سلیقه
اگر در یک ملتی اختلاف‌سلیقه نباشد، این ناقص است. اگر در یک مجلسی اختلاف نباشد، این مجلس ناقصی است. اختلاف باید باشد، اختلاف‌سلیقه، اختلاف رأی، مباحثه، جار و جنجال این‌ها باید باشد، لکن نتیجه این نباشد که ما دو دسته، بشویم. باید دو دسته باشیم درعین‌حالی که اختلاف داریم، دوست هم باشیم. 
استقامت در انجام‌وظیفه
شما خوف هیچ‌کس را نداشته باشید ، نه خوف چپی‌ها را داشته باشید ، نه خوف راستی‌ها را داشته باشید. مستقیم باشید و با استقامت کارتان را پیش ببرید . پشتیبان شما خداست . از هیچ‌چیز ، از هیچ قوه نترسید. شما نباید گول این‌هارا بخورید و تحت تأثیر نه شرقی‌ها واقع بشوید و نه غربی‌ها.  شما می‌خواهید که یک مجلسی داشته باشید که در مقابل این تهاجماتی که از خارج می‌شود پایدار باشد. شما می‌خواهید که یک مجلسی داشته باشید که در مقابل تهاجماتی که در دنیا واقع می‌شود  فشارهایی که واقع می‌شود در دنیا این بتواند دفاع کند و این از مجلس سرچشمه می‌گیرد ، از مجلس دولت درست می‌شود و شما یک همچو مجلسی لازم دارید.
آداب مناظره و انتقاد
مبارزه نیست ، مباحثه است، مباحثه ، مباحثه نرم اسلامی . می‌خواهید هر کدام مسائلی که دارید به دیگری بگویید با برهان ، با بیان ، البته باید بگویید اما مبارزه ندارید با هم . از نمایندگان متوقع است که مراعات آداب اسلامی در محاورات بشود و انگیزه آن یافتن حق و راه‌حل باشد و این امور در محیط دوستی و صفا چون بحث‌های علمی در محیط مدارس فقاهتی که مقصود یافتن واقعیت نه تحمیل عقیده است آقایان را بهتر و آسان‌تر به حقیقت می‌رساند . باید آقایان نظر داشته باشند ، انتقاد کنند انتقاد سازنده ، انتقاد نصیحت و انتقاد خصمانه نکنند. هتاکی نکنند. البته باید انتقاد کرد، مسائل را گفت و هرچه به نظر آقایان می‌آید باید بگویند و اگر نگویند خلاف است. همه با هم هستند دو جبهه نیست . البته دو تفکر هست باید هم باشد. دو رأی هست باید هم باشد . سلیقه‌های مختلف باید باشد. لکن سلیقه‌های مختلف اسباب این نمی‌شود که انسان ها با هم خوب نباشند . من عرض کردم مثل طلبه‌ها که با هم مباحثه می‌کنند ، آن وقتی‌که مباحثه می‌کردند جار و جنجال جوری بود که انسان خیال می‌کرد دشمن هم هستند ، وقتی مباحثه تمام می‌شد می‌نشستند به دوستی کردن و انس.
مسائل کلیدی کشور
امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم ملت مظلوم را دربرمی گیرد در رأس برنامه‌ها قرار گیرد. رسیدگی هرچه بیش‌تر به امور محرومان و قشرهای کم‌درآمد و از آن جمله افراد محترمی می‌باشند که در دستگاه‌های دولتی با حقوق محدود مشغول خدمت هستند . این کارمندان زحمت‌کش اکثر قریب به اتفاقشان درآمد دیگری ندارند و به حقیقت از قشر محروم هستند . باید گفت مجموعه خواسته‌ها و انتظارات اسلامی مردم از مجلس ، رفع گرفتاری‌ها و محرومیت‌ها و دگرگونی در نظام
 پر پیچ و خم اداری کشور از انتظارات به حقی است که باید آن‌ها را جدی گرفت.امیدوارم این مجلس بتواند گام‌های بلندی در حل معضلات محرومین و پابرهنه‌ها بردارد .  قهراً رفع بسیاری از مشکلات به عهده مجلس است، از آن جمله حل مسائل بسیار مهم اقتصادی و مبارزه با تورم و حل مسئله مسکن است. 
نماینده تراز
نماینده تراز از نگاه حضرت امام خمینی(ره) چند ویژگی مهم و کلیدی دارد. مهم‌ترین عنصر در اندیشه حضرت امام(ره) آن است که نماینده باید از بطن توده‌های مردم باشد. به تعبیر دیگر نماینده باید سختی‌کشیده و پابرهنه باشد. کسی که حال و روز مردم را درک کرده و گذشته‌ای داشته که بر اساس آن بتواند برای محرومین تصمیم‌گیری کند. امام(ره) معتقد است کسی که زندگی فقیرانه‌ای داشته و حالا زندگی اشرافی دارد نمی‌تواند نماینده خوبی برای مردم باشد. لذا زندگی فعلی نماینده مجلس نیز باید زندگی ساده و در حد مردم عادی باشد.از منظر امام، نماینده مجلس باید خداترس باشد و از دشمنان واهمه‌ای نداشته باشد. امام بر عدم ترس از دشمن تأکید ویژه‌ای دارند و می‌فرمایند اگر از دشمن نترسیدید می‌توانید برای مردم خود تصمیم درست بگیرید. تعبیر امروزی این جمله این است: راه نجات، دست دراز کردن به سوی آمریکا نیست.

نویسنده : گروه سیاسي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.