آتش‌بازی مهره‌های آمریکا در فرودگاه کابل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49605
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۱۹ |
صدها نفر بر اثر انفجارها در پایتخت افغانستان کشته و زخمی شدند

آتش‌بازی مهره‌های آمریکا در فرودگاه کابل

 دست‌کم ۱۰۳ نفر ازجمله ۱۳ نظامی آمریکایی و ۹۰ شهروند افغان در سلسله انفجارهای فرودگاه کابل و اطراف آن  کشته شدند.
آتش‌بازی مهره‌های آمریکا در فرودگاه کابل

گروه بین‌الملل  
 دست‌کم ۱۰۳ نفر ازجمله ۱۳ نظامی آمریکایی و ۹۰ شهروند افغان در سلسله انفجارهای فرودگاه کابل و اطراف آن  کشته شدند.
مهاجمان ناشناس در کنار ورودی ابی که طی روزهای اخیر نیروهای آمریکایی و انگلیسی در آن مستقر بودند و در ورودی بارون در نزدیکی هتلی به همین نام در نزدیک فرودگاه کابل دست به عملیات مسلحانه زدند که یکی از این انفجارها انتحاری بوده است.شبکه بی بی سی به نقل از یکی از مقام‌های وزارت بهداشت افغانستان گزارش کرد که تعداد قربانیان انفجارهای کابل به ۱۰۳ نفر رسیده است.طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، پنتاگون گفته است که دست‌کم ۱۸ نظامی آمریکایی نیز در دو انفجار کابل زخمی شده‌اند.
بر اساس این گزارش، حمله اخیر  نمایانگر مرگبارترین روز برای ارتش آمریکا در افغانستان از سال ۲۰۱۱ تاکنون محسوب می‌شود که پنج روز قبل از فرارسیدن مهلت خروج کامل نظامیان از افغانستان (۳۱ آگوست، ۹ شهریورماه) صورت گرفت.ژنرال «کنت مک کنزی» فرمانده تروریست‌های «سنتکام» در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش آمریکا احتمال حملات بیشتر در روزهای بعدی را دارد.وی بااین‌حال ادامه داد که علی‌رغم این حمله، تلاش آمریکا برای خارج کردن اتباع آمریکایی و پناه‌جویان افغان و شهروندان خارجی از افغانستان ادامه خواهد داشت.بر اساس این گزارش، این فرمانده آمریکایی هشدار داد که ایالات‌متحده حملات اخیر  را پاسخ خواهد داد.
گروه تروریستی داعش مسئولیت عملیات فرودگاه کابل  را به عهده گرفت. طالبان این حمله را «تروریستی» خوانده است. پولیتیکو به نقل از یک منبع آمریکایی گزارش داده عوامل انتحاری داعش، باعث این انفجارها شده‌اند.ساعاتی پیش‌ازاین انفجارها،  شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد درحالی‌که کمتر از یک هفته به فرارسیدن ضرب‌الاجل ۳۱ اوت برای خروج آمریکا از افغانستان مانده دست‌کم ۴۱۰۰ شهروند آمریکایی هنوز در افغانستان هستند.وبگاه شبکه خبری «سی‌.ان‌.ان» به نقل از دستیار یک سناتور آمریکایی گزارش داد وزارت خارجه آمریکا در یک نشست توجیهی به سناتورها گفته این آمریکایی‌ها در تلاش برای خروج از افغانستان هستند.منبع مورد استناد سی‌ان‌ان گفته بود این آمریکایی‌هایی که در افغانستان باقی‌مانده‌اند همه‌شان در داخل کابل یا در اطراف این شهر نیستند. این منبع گفته بود آمریکا تاکنون ۴۴۰۰ شهروند را از افغانستان تخلیه کرده اما خارج کردن ۴۱۰۰ شهروند باقی‌مانده چالش‌برانگیزتر خواهد بود.
مقام‌های کاخ سفید بارها گفته‌اند اطلاع دقیقی از شمار شهروندان آمریکایی باقی مانده در افغانستان ندارند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت با توجه به اینکه برخی از آمریکایی‌ها بدون ثبت‌نامشان نزد سفارت آمریکا در کابل وارد افغانستان شده‌اند اطلاعی از شمار دقیق آمریکایی‌ها نیست.
استیصال بایدن
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه در یک سخنرانی درباره انفجارهای کابل گفت که مأموریت خروج شهروندان آمریکا و متحدان افغانستانی آمریکا ادامه خواهد یافت.بایدن گفت: «ما باید این مأموریت را به اتمام برسانیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»
او گفت: «تروریست‌ها نمی‌توانند مانع ما شوند. اجازه نخواهیم داد آن‌ها مأموریت ما را متوقف کنند. ما عملیات تخلیه را ادامه خواهیم داد. من به فرماندهانم دستور داده‌ام برنامه‌هایی عملیاتی برای حمله به داعش طراحی کنند. این تروریست‌های داعش پیروز نخواهند شد.»
بایدن همچنین خطاب به کسانی که حمله در نزدیکی فرودگاه کابل را انجام داده‌اند گفت: «ما نمی‌بخشیم. فراموش نمی‌کنیم. شما را پیدا می‌کنیم و کاری می‌کنیم که بهای کارتان را بپردازید.»
آمریکا داعش را به افغانستان منتقل کرده است 
مقامات کاخ سفید در حالی نسبت به حادثه اخیر در فرودگاه کابل ابراز تأسف و خشم می‌کنند که پروسه انتقال داعش از برخی مناطق سوریه و عراق به افغانستان ( خصوصا طی سه سال اخیر) با مدیریت و نظارت آن‌ها صورت گرفته است. استراتژی کلان آمریکا در افغانستان، تولید یا بازتولید تروریسم تکفیری است. در تحقق این استراتژی خطرناک،ما واژه‌ای  به نام «داعش» مواجه می‌شویم.میان آمریکا و داعش پیوندی مستقیم وجود دارد. پیوندی که هر روز اسناد تازه‌تری در اثبات آن به‌دست‌می‌آرد. پس از سرنگونی خلافت خودخوانده داعش در سال ۲۰۱۸ میلادی و پراکنده شدن تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق، برخی از این تروریست‌ها تحت برنامه‌ای هدفمند و کنترل‌شده، به‌سوی افغانستان و شبه‌قاره هند منتقل شدند تا بحران‌سازی همیشگی خود را در این مناطق آغاز کنند.اکنون، علی‌رغم خروج ظاهری نظامیان آمریکا از افغانستان این استراتژی با همه ابعاد و اجزای خود در سیاست خارجی و امنیتی آمریکا پیگیری می‌شود.در این میان، به نظر می‌رسد برخی اعضای داعش ، نسبت به ترک فوری افغانستان توسط آمریکا به‌شدت عصبانی هستند زیرا آن‌ها بر روی عملیات میدانی نیروهای آمریکایی و ناتو  ( به سود اهداف داعش در افغانستان) حساب ویژه‌ای بازکرده بودند. 
هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه طی سال‌های اخیر، نقش بارزی در ایجاد و تقویت  تروریسم تکفیری در منطقه ایفا کرده‌اند. پس از شکست داعش در عراق و سوریه توسط رزمندگان غیور جبهه مقاومت، مقامات آمریکایی بار دیگر درصدد «بازتعریف داعش» در منطقه برآمده‌اند. تحرکات اخیر تروریست‌های تکفیری در مناطقی از عراق و نقاط مرزی سوریه . همچنین هدایت بخشی از آن‌ها به داخل افغانستان و شبه‌قاره هند در همین راستا صورت گرفته است. بهتر است در چنین شرایطی مقامات آمریکایی به جای شانتاژ سیاسی و تبلیغاتی به این سؤال پاسخ دهند که محصول حضور ۲۰ ساله
 آن‌ها در کشور افغانستان و اشغال ۱۸ ساله عراق توسط آن‌ها چه بوده است؟!
عمق شکست آمریکا در افغانستان
واقعیت امر این است که «عمق شکست آمریکا در افغانستان» به‌صورت هدفمند از سوی رسانه‌های غربی سانسور می‌شود. فراموش نکنیم که شکست آمریکا در افغانستان در ابتدای هزاره سوم رخ‌داده است! زمانی که مقامات آمریکایی مدعی بودند به لحاظ استراتژیک، لجستیک، برنامه‌ریزی مدرن در هدایت جنگ‌های نامنظم  و ….. در دنیا بی‌رقیب هستند! اما آن‌ها در افغانستان به بدترین نحو ممکن شکست خوردند.فرار فوری نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام و فرودگاه کابل، کمترین تردیدی در خصوص شکست مطلق آن‌ها در افغانستان باقی نگذاشته است. موضوع دیگر اینکه شکست در افغانستان، محدود و محصور به دولت بایدن نیست! این شکست، محصول رویکرد استراتژیک و تاکتیکی نادرست و خطرناک و پرهزینه ایالات‌متحده در طول دو دهه اخیر بوده است. ازاین‌رو بوش پسر، اوباما، ترامپ و جوبایدن هنگی در تحقق این شکست سهیم هستند. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.