آتش‌افروزی دوباره در قره‌باغ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91693
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۰۱ |
واشنگتن و تل‌آویو از استمرار منازعه در قفقاز حمایت می‌کنند

آتش‌افروزی دوباره در قره‌باغ

سرانجام همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، بازی باکو و ایروان در دام آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی منجر به بروز منازعه دیگری در قره‌باغ گردید. ضمن آنکه ممکن است این درگیری ( در بخش کوهستانی قره‌باغ) به دیگر نقاط نیز تعمیم پیدا کند و درنهایت، شاهد بروز نبردی گسترده‌تر میان طرفین باشیم.
آتش‌افروزی دوباره در قره‌باغ

سرانجام همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، بازی باکو و ایروان در دام آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی منجر به بروز منازعه دیگری در قره‌باغ گردید. ضمن آنکه ممکن است این درگیری ( در بخش کوهستانی قره‌باغ) به دیگر نقاط نیز تعمیم پیدا کند و درنهایت، شاهد بروز نبردی گسترده‌تر میان طرفین باشیم. مقامات ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی از حملات راکتی و توپخانه‌ای جمهوری آذربایجان به «مناطق مسکونی» خبر دادند.بر این اساس نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با حملات توپخانه‌ای و راکت در طول خط تماس سعی کردند تا عمق نیروهای  وابسته به ارمنستان  پیشروی کنند. این وزارتخانه از مقاومت نیروهای خود در تقابل با نیروهای جمهوری آذربایجان خبر داد.

 بحرانی که جدی‌تر می‌شود 
برخی منابع خبری نزدیک به ارمنستان گزارش کردند که جمهوری آذربایجان «مناطق مسکونی  و غیرنظامی استپاناکرات (خانکندی) را گلوله‌باران می‌کند».
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده که فرماندهی حافظان صلح روسیه و رهبری مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه را در جریان رویدادهای فعلی قرار داده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی است که در عملیات نظامی خود، غیرنظامیان و زیرساخت‌ها راهدف قرار نمی‌دهد و تنها اهداف نظامی را نابود می‌کند.در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان درنبردی ۴۴ روزه چندین شهر، روستا و آبادی را از آزاد کرد و جنگ با توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه پایان یافت. علیرغم گفت‌وگوهای جاری بر سر توافقنامه صلح بلندمدت، تنش‌ها بین این دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره‌باغ وصل می‌کند، افزایش‌یافته است.وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای مسلح ارمنستان با بیش از ۱۰ هزار نفر در خاک جمهوری آذربایجان مستقر هستند.وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که  بیش از ۱۰۰ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، بیش از ۲۰۰ توپخانه سنگین ازجمله سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه، ده‌ها سامانه مختلف جنگال و بیش از دویست سامانه خمپاره‌انداز ارمنستان در خاک جمهوری آذربایجان مستقر هستند.

 مواضع پاشینیان 
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان بعد از نشست شورای امنیت ملی این کشور گفت: برخی از چهره‌ها دعوت می‌کنند که برای تجمع به میدان جمهوری بروند، همان‌طور که قبلاً گفتیم هم‌زمان با حمله آذربایجان به قره‌باغ، عوامل نیروهای خارجی نیز فعال‌تر می‌شوند که وظیفه اصلی آن‌ها بی‌ثبات کردن است. هرگونه تلاش برای شورش در طول جنگ خنجر از پشت به ارتش است. آذربایجان در تلاش است ارمنستان را به یک عملیات نظامی گسترده بکشاند.
وی افزود: نیروهای مسلح آذربایجان شروع به گلوله‌باران کل قره‌باغ کردند و پس از مدتی خط تماس «قره‌باغ کوهستانی» را شکستند و عملیاتی را برای کنترل شهرها آغاز کردند. بیانیه آذربایجان در مورد ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای خروج از قره‌باغ نشان می‌دهد که این کشور قصد پاکسازی قومی دارد. من یک‌بار دیگر تأیید می‌کنم که نیروهای مسلح ارتش ارمنستان در قره‌باغ حضور ندارند. ارمنستان با آذربایجان وارد جنگ نخواهد شد.

 مواضع باکو و مسکو 
وزارت دفاع آذربایجان مدعی شده که  از طریق تلفن همراه به شهروندان ارمنی ساکن قره‌باغ پیامی ارسال کرده مبنی بر اینکه از تأسیسات نظامی دور باشند و به واحدهای نظامی ارمنی کمکی نداشته باشند. همچنین اعلام کرد که کریدور لاچین برای خروج شهروندان ارمنی از قره‌باغ بازشده است.این وزارتخانه مدعی شد که نیروهای مسلح ارمنستان در خاک آذربایجان با سلاح‌های کالیبر مختلف مواضع ارتش آذربایجان در مسیر آغدام را هدف آتش‌بار شدید قرار داده‌اند.وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این خصوص اعلام کرد که تنها راه صلح در منطقه بیرون کشیدن تمامی نیروهای نظامی ارمنی از قره‌باغ و انحلال رژیم خانکندی است.ماریا زاخارووا ،
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بعد از آغاز عملیات آذربایجان، با دو کشور در ارتباط هستیم. از افزایش تنش در قره‌باغ نگرانیم. هر دو طرف را به توقف خونریزی دعوت می‌کنیم. نیروهای حافظ صلح مأموریت خود در قره‌باغ را ادامه می‌دهند. روسیه به همکاری با ارمنستان متعهد است.وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد که ارمنستان بارها گفته و اکنون نیز اعلام می‌کند که در قره‌باغ نیروی نظامی ندارد. 

  بازی خطرناک واشنگتن و تل‌آویو  
بحران اوکراین، افزایش تنش‌ها در جنوب غرب آسیا و اتفاقات کنونی قفقاز همگی براساس تحریک بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام می‌شود که در پشت پرده اکثریت این بحران‌ها آمریکا و هم‌پیمانان آن قرار دارند.آمریکا در طول چندسال اخیر راهبردی را تحت عنوان راهبرد بی‌ثبات‌سازی در دستورکار قرار داده که محوریت اصلی آن فعال‌سازی حوزه‌هایی است که امکان تنش و درگیری در آن‌ها بسیار بالاست. ایجاد چالش‌های امنیتی و اطلاعاتی در کنار چالش‌های نظامی همواره اهدافی است که آمریکایی‌ها با همکاری صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها در تدوین آن نقش بسزایی داشته‌اند. تحولات کنونی قفقاز در همین راستا قبال تحلیل و ارزیابی است. مسلما واشنگتن و تل‌آویو هر دودر صدد ایجاد، تثبیت و تصعید بحران در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز هستند. 
 تغییرات ژئوپولیتیکی که صهیونیست‌ها در منطقه با بازیگری آذربایجان مترصد انجام آن هستند، در راستای تأمین منافع خطرناک تل‌آویو( با چاشنی مداخله‌گرایی) صورت می‌گیرد. 
تغییر مرزهای جغرافیایی با عنوان تجزیه کشورهای مستقل همواره در دستورکار آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قرارداشته و این امر اکنون در منطقه قفقاز درحال پیاده شدن است. تجزیه‌ای که صرفا به خاطر مسائل انرژی محور نیست و اهداف دیگری از مسائل امنیتی و چالش‌های امنیتی فراگیر از آن استنباط می‌شود. به همین منظور باید از هم‌اکنون اقدامات مختلفی در ابعاد گوناگون برای جلوگیری از هرگونه تغییرات جغرافیایی در مرزهای کشور اندیشیده شود و از به وجود آمدن چالش‌های فراگیر و فرسایشی امنیتی در مرزهای کشور جلوگیری کرد.درهرحال، نقش‌آفرینی بازیگرانی مانند ایران، روسیه و چین که هر سه خواستار ایجاد ثبات در منطقه هستند، می‌تواند در این مسیر تأثیرگذار باشد. عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای جلوگیری از تنش صورت می‌گیرد. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.