گروکشی آمریکا و اروپا از سازمان ملل متحد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30654
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 12 مهر 1399 - 1:13 |
غرب جلوی توزیع عادلانه واکسن کرونا را می‌گیرد؛

گروکشی آمریکا و اروپا از سازمان ملل متحد

 بیانیه هشدار آمیز  اخیر سازمان ملل متحد در خصوص توزیع عادلانه واکسن کرونا و عدم بهره مندی جمعیت فقیر و آسیب پذیر جهان از این واکسن،به وضوح نشان می دهد که پیش خرید گسترده واکسن های کرونا توسط واشنگتن و اتحادیه اروپا، چه آسیب‌هایی را متوجه دیگر کشورها وملت‌های جهان کرده است.
گروکشی آمریکا و اروپا از سازمان ملل متحد

گروه  بین الملل
 بیانیه هشدار آمیز  اخیر سازمان ملل متحد در خصوص توزیع عادلانه واکسن کرونا و عدم بهره مندی جمعیت فقیر و آسیب پذیر جهان از این واکسن،به وضوح نشان می دهد که پیش خرید گسترده واکسن های کرونا توسط واشنگتن و اتحادیه اروپا، چه آسیب‌هایی را متوجه دیگر کشورها وملت‌های جهان کرده است. در این میان، کشورهای ثروتمند جهان در صدد استفاده از ثروت و قدرت خود برای توزیع انحصاری واکسن کرونا هستند. سازمان ملل متحد که  ظاهرا از ابتدای همه‌گیری بیماری کووید۱۹ همواره بر توجه ویژه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشورهای فقیر تأکید کرده، کشورهای ثروتمند جهان را به مشارکت مالی در این زمینه فراخواند.
هشدار  معنادار دبیر کل سازمان ملل  متحد 
دبیر کل سازمان ملل متحد در جریان نشستی مجازی خواستار «تزریق فوری» ۱۵ میلیارد دلار از سوی کشورهای ثروتمند برای تأمین نیاز مالی موجود جهت پیش خریدواکسن بیماری کووید۱۹ و توزیع آتی آن در بین کشورهای فقیر شد. به گزارش یورونیوز، ساز و کاری برای همکاری‌های بین المللی در این خصوص پیش از این تحت نظارت و حمایت سازمان جهانی بهداشت ایجاد شده تا اطمینان حاصل شود که کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته روش‌های درمان، تست   واکسن بیماری را به انحصار خود در نمی‌آورند.این در حالی است که مکانیسم یاد شده که از آن به عنوان «اکت-اکسلراتور» (ACT-Accelerator )یاد می‌شود تاکنون تنها ۳ میلیارد از ۳۸ میلیارد دلار اعتبار لازم برای کمک به کشورهای فقیر جهت مقابله با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ را تأمین کرده است.
سازمان ملل متحد مدعی شده است که با تأمین مابقی اعتبار مورد نیاز در این زمینه قرار است تا پایان سال آینده میلادی دو میلیارد دوز واکسن، ۲۴۵ میلیون دارو و شیوه درمانی و ۵۰۰ میلیون کیت تشخیص بیماری کووید۱۹ تهیه و در اختیار کشورهای فقیر قرار داده شود.اما سؤال اصلی اینجاست که چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟! به راستی دلیل اصلی  عدم تأمین منابع مالی مکانیسم یاد شده ( اکت –اکسلراتور) چه بوده است؟ پاسخ این سؤال را می توان در بخشی دیگر از گزارش اخیر شبکه یورونیوز جست و جو کرد:
«ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون بیش از دو میلیارد دوز واکسن را از چند تولید کننده پیش خرید کرده‌اند. بدین ترتیب صرف نظر از نتایج آزمایشات بالینی جاری، شهروندان آمریکایی و اروپایی نخستین دریافت کنندگان واکسن خواهند بود.»
وقتی اروپائیان ژست نیکوکاری می گیرند! 
بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، منابع غربی گزارش داده اند که کشورهای مشارکت کننده در ساز و کارویژه سازمان ملل متحد، از وعده حمایت مالی مضاعف خبر داده اند.  بر این اساس کشور آلمان قرار است جدا از ۶۷۵ میلیون یورویی که پیش تر برای این منظور اختصاص داده ۱۰۰ میلیون یورو دیگر نیز بپردازد.انگلیس  نیز اعلام کرده غیر از ۲۵۰ میلیون پوند، ۲۵۰ میلیون پوند دیگر را به مشارکت در این برنامه بشردوستانه اختصاص خواهد داد.مقامات سازمان ملل تأکید دارند درخواست مشارکت بیشتر از کشورهای ثروتمند به این دلیل ماهیت «فوری» به خود گرفته که مسئولان نهاد‌های سازمان ملل متحد در تلاش برای نهایی کردن سفارش‌های واکسن نزد تولید‌کنندگانی هستند که پیش‌تر قراردادهای متعددی با کشورهای پیشرفته برای توزیع میلیاردها دوز واکسن امضا کرده‌اند.
همان گونه که از گزارش‌ها پیداست، کشورهایی مولد بحران موجود ، آن هم از طریق پیش خرید واکسن‌های تولید شده یا در حال تولید در آزمایشگاه ها و مراکز تولید دارو در دنیا بوده اند، هم اکنون سعی دارند نقش بازیگران دلسوز را ایفا کنند! به عبارت بهتر، کشورهای اروپایی در حال کمک کردن به سازمان ملل متحد برای مواجهه با بحرانی هستند که خود ( با همراه ایالات متحده آمریکا) ایجاد کرده اند. 
ساز و کاری که غرب آن را بر هم زده است 
همان گونه که اشاره شد، ساز و کار تهیه و توزیع بین‌المللی واکسن کووید۱۹ موسوم به «کوواکس» (Covax)، مکانیسمی زیر مجموعه(  ACT-Accelerator ) است که تاکنون ۱۶۷ کشور به آن پیوسته‌اند؛ از این میان ۹۲ کشور در دسته کشورهای با درآمد کم و متوسط دسته بندی شده‌اند که قرار است به صورت رایگان واکسن دریافت کنند.کوواکس از نظر مالی توسط بیل و ملیندا گیتس تأمین مالی می‌شود و تاکنون برای دریافت ۵۰۰ میلیون دوز با دو پروژه تولید واکسن قرارداد امضا کرده است. یکی از اين پروژه‌‌ها توسط شرکت داروسازی بریتانیایی «آسترازنکا» و با همکاری دانشگاه آکسفورد در حال اجرا است و دیگری را شرکت آمریکایی «نواواکس» در دست اجرا دارد.بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت در نشست مجازی سازمان ملل یاد آور شد که کشورهای با درآمد پایین و متوسط که نیمی از جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند در این مرحله قادر به واکسینه کردن ۱۴ درصد از ساکنان خود خواهند بود.
کاملا واضح است که پیش خرید واکسن‌های کرونای تولید شده در جهان از سوی آمریکا و بازیگران اروپایی، آن‌ها را به منبع  توزیع کننده واکسن کرونا  در جهان تبدیل خواهد کرد. نکته جالب توجه این که آمریکا حتی ظاهر ماجرا را نیز حفظ نکرده و اعلام کرده است که در برنامه جمعی تهیه و توزیع واکسن کرونا در جهان مشارکت نمی کند! از زمان آغاز تلاش های جدی در شرکت های دارویی وتحقیقاتی جهان در خصوص تولید واکسن کرونا، بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که باید مانع از رایزنی های پشت پرده  و غیر انسانی دولت آمریکا و برخی دولت‌‌های اروپایی با این شرکت ها( و  انعقاد قراردادهای پیش خرید واکسن کووید ۱۹ با آن‌ها) شوند. 
اکنون، دولت‌های آمریکا، انگلیس، آلمان وفرانسه باید مسئولیت ناشی از عدم توزیع متوازن واکسن کرونا در جهان را بپذیرند. پیش خرید واکسن کرونا توسط این کشورها،نه تنها طرح مشترک  کشورهای عضو سازمان ملل متحد را ناکارآمد ساخته است، بلکه منجر به تقسیم بندی شهروندان دنیا، بر اساس فاکتورهای ثروت و قدرت شده است. بدون شک، آنچه رخ داده با کارویژه ها و وظایف و تعهدات سازمان ملل متحد همخوانی ندارد. اکنون،  آنتونیو گوترش  دبیر کل سازمان ملل متحد باید به جای درخواست از کشورهای ثروتمند بابت  تعهد پذیری حداقلی در قبال سایر کشورهای دنیا ، از آن‌ها بابت پیش خرید واکسن کرونا به صورت یکجانبه و تبدیل کردن  واکسن کووید ۱۹   به مؤلفه و ابزاری برای اعمال سلطه و فشار خود بر دیگر کشورها، به صورت رسمی توضیح خواسته و متعاقبا زمینه را برای بازخواست حقوقی آن ها فراهم کند. آیا سازمان ملل متحد به این وظیفه حداقلی خود عمل خواهد کرد؟!

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای گروکشی آمریکا و اروپا از سازمان ملل متحد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.