گام‌های لرزان آمریکا در شورای امنیت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27175
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳ |
در گفت‌و‌گوی «رسالت»با بهاروند، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بررسی شد؛

گام‌های لرزان آمریکا در شورای امنیت

تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطابق  قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر امسال) پایان می‌یابد و جمهوری اسلامی ایران با پایان این تحریم‌ها قادر خواهد بود متناسب با نیازهای خود، تسلیحات متعارف خریداری کند یا بفروشد.
گام‌های لرزان آمریکا در شورای امنیت

معصومه پورصادقی
تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطابق  قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر امسال) پایان می‌یابد و جمهوری اسلامی ایران با پایان این تحریم‌ها قادر خواهد بود متناسب با نیازهای خود، تسلیحات متعارف خریداری کند یا بفروشد. مدتی بود که مقام‌های کاخ سفید رایزنی‌هایی را برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران آغاز کرده بودند، تا اینکه روز پنج‌شنبه دولت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تسلیم ۱۵ عضو شورای امنیت کرد. پیش‌بینی‌ها از شکست آمریکا در پیشبرد این اقدام ضد ایرانی در شورای امنیت حکایت دارد، این در حالی است که روسیه و چین دو عضو شورای امنیت سازمان ملل با حق وتو، با تمدید تحریم‌های ایران مخالفت کرده و انتظار می‌رود این قطعنامه را وتو کنند. از سوی دیگر شنیده‌ها از شورای امنیت حاکی است این احتمال نیز وجود دارد تا با پیشنهاد تروئیکای اروپایی، این تحریم‌ها به‌صورت موقت تمدید شود.
 از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در بیانیه ای پیشنهاد کرده که در راستای پیشگیری از «تقابل‌های غیرضروری» در شورای امنیت، نشستی مجازی بین سران اعضای دائم این شورا برگزار و سران ایران و آلمان نیز در این نشست حضورداشته باشند. «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در پی این درخواست پوتین از آمادگی کشورش برای شرکت در نشست فوق‌العاده ۵ قدرت هسته‌ای با حضور ایران و آلمان خبر داد. دراین‌ارتباط، دفتر «امانوئل ماکرون» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که او برای شرکت در نشست پیشنهادی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در شورای امنیت با حضور ایران و آلمان آمادگی دارد.  بااینکه این احتمال وجود دارد که آمریکا از ارائه این پیش‌نویس به شورای امنیت منصرف شود، اما طبق گفته‌ دیپلمات‌ها، پیش‌نویس آمریکا باید حداقل ۹ رأی مثبت بیاورد که باوجود مخالفت بسیاری از کشورها، چنین اتفاقی نخواهد افتاد. پیش‌ازاین آمریکا تهدید کرده بود که در صورت عدم تصویب این قطعنامه از مکانیزم بازگرداندن تحریم‌ها در توافق هسته‌ای برای اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه مدعی شده آزاد گذاشتن ایران برای تجارت تسلیحاتی «جنون محض» است. مایک پمپئو ادعا کرده که ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهد داد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در موعد مقررش در روز ۱۸ اکتبر سال جاری لغو شود. 
همچنین نیکلا دو ریویر نماینده دائم فرانسه در این نهاد بین المللی، در واکنش به تلاش آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و تهدید به توسل به مکانسیم ماشه برای بازگرداندن تمام تحریم‌های ضدایرانی، در یک پیام توییتری ضرورت حفظ برجام را یادآوری کرد. 
وی در این باره نوشت: برجام نقش کلیدی در صیانت از رژیم منع اشاعه هسته‌ای ایفا می‌کند و ضامن عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است. لغو تحریم های تسلیحاتی یکی از کلیدی ترین و مهمترین مسائل حقوقی ایران در چارچوب برجام است که باید دستگاه سیاست خارجی برای تحقق آن از توان و ظرفیت خود استفاده کند. یکی از دیگر تحولات مهم، در این روزهای اخیر لبنان است، مردم لبنان که به قول شهید سپهبد حاج قاسم عزیز «از آن دسته مردمانی هستند كه برای امتحان‌های سخت الهی انتخاب شدند» این روزها با تحولات تلخ و پیچیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند البته به گفته سردار امت اسلام، این بنده مخلص خدا «خدا هم قطعا آن‌ها را کمک خواهد کرد.» 
بعد از انفجار بندر بیروت که ردپای جریان غرب‌زده لبنان در آن مطرح شده است، کشورهای متوحش غربی و دنباله‌روهای مفلوک منطقه‌ای آن‌ها درصدد سوءاستفاده از این حادثه و برآشفتگی سیاسی در این کشور شدند تا باردیگر آرامش عروس غرب‌آسیا را به هم بزنند.
جمهوری اسلامی ایران که ثبات سیاسی و امنیت کشورهای غرب آسیا تأثیر‌ مستقیمی بر امنیت آن دارد، همواره درصدد ایجاد آرامش در منطقه و کمک به کشورهای همسایه برای ایجاد ثبات سیاسی در آن‌هاست. از این رو لبنان هم از این قاعده مستثنی نبوده و تهران از همان ساعات اولیه انفجار بیروت برای هرگونه کمک‌رسانی به مردم لبنان اعلام آمادگی کرد و در این راستا اقدام عملی نیز انجام داد.
محمدجواد ظریف که اخیرا تحرک منطقه‌ای و تقویت مناسبات با کشورهای همسایه را بیش از پیش در دستور کار قرار داده است، شامگاه پنج‌شنبه عازم بیروت شد. این سفر از آنجایی بااهمیت است که کشورهای غربی از جمله فرانسه در صدد ایجاد بحران در لبنان هستند.
پیرو ای سفر و برخی تحولات غرب آسیا همچون «حماقت راهبردی رژیم امارات در عادی‌سازی روبط با رژیم منحوس صهیونسیتی» با محسن بهاروند،معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه به گفت‌وگو نشستیم که البته در مورد تلاش رژیم وحشی آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران و آخرین خبرها درباره کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نیز بحث شد.
محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «رسالت»، در مورد سفر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان به لبنان گفت: سفر آقای ظریف به بیروت، سفر بسیار مهمی است چراکه ما با این کشور روابط خوب و گسترده‌ای داریم، لبنان در منطقه ماست و ایران هم کشوری تأثیرگذار در لبنان و هم در منطقه   غرب آسيا به حساب می‌آید. وی تصریح کرد: هدف جمهوری اسلامی ایران در منطقه، ایجاد آرامش و ثبات است چراکه این آرامش هم به امنیت و هم به رشد و توسعه شرایط اقتصادی منطقه کمک می‌کند. زمانی که محیط پیرامونی ما آرامش داشته باشد، منطقه آرامش خواهد داشت. معاون وزیر امورخارجه کشورمان تأکید کرد: سفر آقای ظریف به لبنان به دلیل رابطه استراتژی بلندمدت ما با این کشور است و می‌تواند در عرصه بین‌المللی تأثیرگذار باشد و ما همواره اعلام کردیم که در کنار ملت و دولت لبنان هستیم. بهاروند تأکید کرد: برخی از کشورهای منطقه   به صورت سنتی، گرایش به سمت کشورهای غربی داشته و کشورهای غربی هم به دنبال نفوذ و تأثیرگذاری در منطقه   غرب آسيا  هستند، لذا وقت آن رسیده است که کشورهای غرب آسيا  بتوانند برای مسائل خود تصمیم‌گیری کنند و از طرفی به جای نگاه به غرب به سمت کشورهای شرقی روی بیاورند.
 اقدام امارات و توافق با رژیم صهیونیستی خطای استراتژیک است
بهاروند در مورد اقدام امارات و به رسمیت شناختن اسرائیل گفت: اقدام امارات در به رسمیت شناختن اسرائیل، اقدامی نسنجیده بوده چراکه از یک  طرف این اقدامی از سوی مسلمانان این کشور علیه مردم فلسطین خواهد بود و از طرفی، این رژیم اشغالگر زمانی‌که قرار و مداری با یک کشوری می‌گذارد، بر سر قرار خود نمی‌ماند.
وی تأکید کرد: امارات با این اقدام خود، اختلاف و شکافی در میان مسلمانان ایجاد خواهد کرد که عواقب خوبی به همراه نخواهد داشت و بیشتر فشار مضاعفی می باشد که از طرف کشورهای مسلمان به مردم فلطسین وارد می‌شود که این اقدام امارات، خطای استراتژیک است.
معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امورخارجه کشورمان تأکید کرد: امارات تجربه خواهد کرد که رژیم صهیونیستی بعید است به قول و قرارهایی که با این کشور بر سر این موضوع گذاشته، پایبند باشد چراکه همیشه سیاست این رژیم نامشروع، اشغالگری و توسعه‌طلبی بوده است.
 آمریکا می‌داند که در تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران ناکام است
بهاروند در مورد تلاش آمریکا برای تمدیدتحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت گفت: آمریکا می‌داند که نه برای معرفی کردن این قطعنامه و نه برای «اسنپ‌بک» کردن آن‌، توجیه منطقی و حقوقی ندارد و خود می‌داند که در این اقدام موفق نیست و نخواهد بود. در واقع این اقدام آمریکا در نهایت به ضرر شورای امنیت تمام خواهد شد چراکه زورگویی و قلدری علیه جامعه بین‌المللی است.
معاون حقوقی و بین‌المللی وزیرامورخارجه تأکید کرد: اقدام آمریکا علیه ایران، نشانگر این است که افرادی در آنجا حضور دارند دیپلمات‌های غیرحرفه‌ای هستند و تصور می‌کنند می‌توانند همه چیز را با زورگویی پیش ببرند و همواره شاهد بودیم که چنین رویکردی با شکست مواجه شده است. وی افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورها به خوی زورگویی آمریکا پی بردند و ایران همواره در طول این سال‌ها تذکر داده  که این زورگویی‌ها یک روزی گریبان سایر کشورهای غربی و سازمان ملل را خواهد گرفت لذا در حال حاضر لازم است تا همه کشورها در مقابل آمریکا بایستند چراکه در غیر این صورت آمریکا  کاری خواهد کرد تا همه در برابر اقدامات خصمانه آن سکوت کنند.
بهاروند خاطرنشان کرد: اقدام آمریکا در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی به نتیجه‌دلخواه آنان نخواهد رسید  و خود می‌داند که هیچ توجیه حقوقی و قانونی در این خصوص وجود ندارد. معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه تأکید کرد: از قبل مشخص بود که آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی شکست خواهد خورد، چراکه اهل منطق و قانون نیست، علاوه بر چین و روسیه،  برخی از اعضای شورای امنیت هم موافق این پیش‌نویس آمریکا نبودند. 
وی تأکید کرد: آمریکا ممکن است بعد از شکستی که در تمدید تحریم تسلیحاتی خواهد خورد، به «اسنپ‌بک»  روی بیاورد که در این موضوع هم شکست خواهد خورد. معاون وزیرخارجه با اشاره به اینکه باید به سمت کشورهای شرقی سوق پیدا کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست و استراتژی خود را بر پایه نگاه به شرق گذاشته است که این رویکرد عاقلانه‌ای است و مقام معظم رهبری هم بر این مسئله تأکید کردند. وی خاطرنشان کرد: چین و روسیه همیشه از ما حمایت کرده و ایران هم در جاهایی که لازم بوده، از این کشورها حمایت کرده است، این حمایت‌ها علاوه بر پیشبرد مسائل سیاسی، می تواند راهگشای مسائل اقتصادی نیز باشد و ما به جای اینکه به غرب چشم بدوزیم،می توانیم مشکلات اقتصادی خود را از طریق کشورهای شرقی حل کنیم. بهاروند تأکید کرد: این اقدامات آمریکا در عرصه‌بین‌المللی نشان‌دهنده سیاست تهاجمی و تعرض این رژیم نسبت به همه کشورهاست. آمریکا همواره سعی دارد تا از طریق تحریم علیه کشورها، مقابل تجارت آزاد بایستد که این به ضرر خود این کشور تمام خواهد شد.وی افزود: ایران و کشورهایی که مخالف هژمونی آمریکا هستند، چاره‌ای ندارندجز اینکه مکانیزم‌های مالی و پولی جدیدی ایجاد و دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند.معاون وزیرخارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران سعی دارد  تا با چین و روسیه در مورد عدم تمدیدتحریم تسلیحاتی ایران رایزنی کرده و در برابر آمریکا بایستد.
 مذاکرات در مورد بخش‌های مهم رژیم حقوقی دریای خزر تمام شده است 
معاون وزیرخارجه در مورد آخرین تصمیمات رژیم حقوقی دریای خزر گفت: کنوانسیون آن نوشته شده   و مذاکرات در بخش مهمی از این رژیم حقوقی به پایان رسیده است. فقط در یک موضوع که در مورد خط مبدأ سرزمین‌های ملی کشورها مانده است که بعد از توافق بر سر خط مبدأ به پارلمان‌ها رفته و در آنجا تصویب خواهد شد. وی تصریح کرد: در مورد اصل موضوع توافق وجود دارد. ما همیشه خواستار این بودیم که این دریا فقط متعلق به پنج کشور عضو باشد و متعلق به صلح باشد. ورود نیروهای خارجی و همچنین وجود پایگاه‌های خارجی در این دریا ممنوع است. سطح‌های آبی بین همه کشورها مشترک است و توجه به محیط زیست دریای خزر نیز بسیار مهم بوده و نباید به فعالیت اقتصادی لطمه وارد کند. معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه تأکید کرد:  مذاکرات در مورد بخش‌های مهم رژیم حقوقی دریای خزر به پایان رسیده است. 

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.