کیفیت مصالح ساختمانی آب می‌رود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16722
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰ |
بررسی دلایل کاهش عمر ساختمان‌های کشور به 20 سال؛

کیفیت مصالح ساختمانی آب می‌رود

عمر مفيد ساختمان‌ها از 200 سال به 20 سال کاهش پيداکرده و اين مسئله در دوران پيشرفت تکنولوژي در عرصه ساختماني قدري عجيب است.
کیفیت مصالح ساختمانی آب می‌رود

|گروه اجتماعي|
عمر مفيد ساختمان‌ها از ۲۰۰ سال به ۲۰ سال کاهش پيداکرده و اين مسئله در دوران پيشرفت تکنولوژي در عرصه ساختماني قدري عجيب است. حال‌آن‌که روزبه‌روز نياز ايران به ساختمان‌هاي بلندمرتبه بيشتر مي‌شود و ساختمان‌ها مانند نوجواني که فقط قد مي‌کشد در حال بلند شدن هستند اما هيچ بنيه قويي ندارند. امروزه فقط به زرق‌وبرق ساختمان توجه مي‌شود نه کيفيت آن. برخي از کارشناسان يکي از عوامل کاهش عمر مفيد ساختمان را پايين بودن کيفيت مصالح ساختماني و به‌طور خاص مصالح وارداتي چيني مي‌دانند، اما برخي ديگر نبود نظارت بر نحوه استفاده از مصالح و کم‌کاري پيمانکاران ساختماني را عامل بي‌کيفيتي بناها مي‌دانند. اما سؤال اينجاست که ايران با اين‌ قدمت و بناهاي تاريخي که در جهان سرآمد است، چرا نمي‌تواند ساختمان‌هاي باکيفيت بسازد؟
دراين‌باره «رسالت» با محمدعلي پور شيرازي، عضو هيئت‌مديره سنديکاي شرکت‌هاي ساختماني ايران و جواد خوانساري، عضو سنديکاي شرکت‌هاي ساختماني گفت‌وگو کرده است. 
*تهران با زاويه ۲۱ درجه روي گسل قرار دارد
محمدعلي پور شيرازي، عضو هيئت‌مديره سنديکاي شرکت‌هاي ساختماني ايران با اشاره به علل عمر پايين ساختمان‌هاي کنوني در گفت‌وگو با «رسالت» بيان کرد: «هر ساختماني سه قسمت دارد؛ طرح، اجرا و مصالح. وجود مشکل در هرکدام از اين قسمت‌ها کيفيت ساختمان را کاهش مي‌دهد به‌طور مثال در قسمت طرح، اگر تيرآهن ۲۱  در دهنه ۲۰ متري سقف قرار بگيرد، به‌ظاهر مناسب است اما به‌مرورزمان عمر ساختمان را کم مي‌کند.»
وي افزود: «علت ديگر نيز قرار داشتن برخي از مناطق شهري بر گسل زلزله‌خيز است، مانند تهران که با زاويه ۲۱ درجه روي گسل قرار دارد و لرزش‌هاي نامحسوس زمين اين مناطق، باعث کاسته شدن عمر ساختمان مي‌شود. اما در ساختمان‌ها و بناهاي تاريخي که عمر بسيار و بيش از ۲۰۰ساله دارند دقت به موضوع ساخت بنا در زمين‌هايي بوده است که بر گسل قرار نگرفته بودند.»
عضو هيئت‌مديره سنديکاي شرکت‌هاي ساختماني ايران همچنين ادامه داد: «به‌طور مثال در ساختمان‌هايي مانند مساجد و سالن‌ها بايد به علت گنجايش بالاي جمعيت بيشتر به کيفيت ساخت توجه شود. مرحله دوم يعني اجرا؛ در اين مرحله نيز مانند زمان جوشکاري اگر تراشه‌هاي جوشکاري باعث خوب جوش نخوردن آن شوند عمر ساختمان کاهش مي‌يابد. اما مرحله سوم مصالح ساختماني است که بايد دقت کرد اين مصالح بر اساس استاندارد تهيه و توزيع و مصرف‌ و نگه‌داري و  حمل‌ونقل درست صورت گرفته باشد.» 
پور شيرازي تصريح کرد: «به‌طور مثال سيمان بسيار جاذب رطوبت است و بي‌توجهي به همين موضوع باعث کاهش کيفيت ساختمان مي‌شود. امروزه براي ساخت ساختمان از آجرهاي بي‌کيفيت چيني استفاده مي‌شود درحالي‌که تمام ساختمان‌هاي قديمي کشور با آجر ساخته‌شده است و صدها سال قدمت دارند و همين نشان‌دهنده بي‌کيفيت بودن مصالح ساختماني است يا اگر زمان تخليه تيرآهن دقت صورت نگيرد آهن کج مي‌شود و اين موضوع نيز باعث کاهش کيفيت ساختمان خواهد شد.» 
عضو هيئت‌مديره سنديکاي شرکت‌هاي ساختماني ايران در پايان تأکيد کرد: «تمام اين مسائل به‌ظاهر کوچک، مشکلات بزرگي را براي ساختمان ايجاد مي‌کند. ساختمان مانند جامعه است که تمام قسمت‌ها بايد به يک صورت کامل و درست به يکديگر متصل باشند و اين‌گونه جامعه سرپا مي‌ماند. اما اگر يک قسمت درست نباشد، افول خواهد کرد. در حال حاضر مشکل کشور عدم تربيت انسان‌هاي کارآمد و متخصص است و کاردان نبودن پيمانکاران و عوامل ساختماني نيز دليل کاهش عمر ساختمان‌ها است.»
*بايد مصالح ساختماني باکيفيت توليد شود 
در ادامه نيز جواد خوانساري، عضو سنديکاي شرکت‌هاي ساختماني در گفت‌وگو با «رسالت» بابيان اين‌که کيفيت پايين مصالح ساختماني علت کاهش عمر ساختمان است، گفت: «علت نامرغوب بودن مصالح اين است که برخي از فروشندگان براي فروش بيشتر از کيفيت مصالح کم مي‌کنند. نظارت نکردن وزارت صمت بر اين موضوع نيز بر تخلفات اين حوزه افزوده است. شهرداري‌ها هم حين ساخت ساختمان بايد کيفيت مصالح را کنترل کنند. پيمانکاران ساختماني نيز براي صرفه‌جويي در هزينه‌ها نبايد از کيفيت مصالح ساختماني کم کنند به‌طور مثال سيمان بايد در مدت‌زمان خاص مصرف شود در غير اين صورت از کيفيت آن کاسته خواهد شد يا در زمان بتن‌ريزي از شن و ماسه نامرغوب استفاده کنند نيز کيفيت بتن پايين مي‌آيد و اين‌ها چند نمونه از عواملي هستند که عمر ساختمان را کم مي‌کند.» عضو سنديکاي شرکت‌هاي ساختماني تصريح کرد: «عواملي که از کاهش عمر ساختمان جلوگيري مي‌کند، موارد متعددي است، نخست بايد مصالح باکيفيت توليد کرد و دوم نظارت درست در زمان به‌کارگيري اين مصالح انجام شود و پيمانکاران ساختماني نيز از مصالح باکيفيت استفاده کنند و دقت داشته باشند که مصالح ساختماني به مقدار و طبق استانداردها ترکيب‌شده باشند و در زمان معين‌شده از مصالح استفاده شود.»
خوانساري در پايان تأکيد کرد: «اگر زمان ورود بتن به شهرهاي بزرگ مانند تهران کنترل و معين نشود، بتن کيفيت خود را از دست خواهد داد و اين‌يکي از دلايلي است که مي‌توان به آن اشاره کرد و اين زمان‌بندي نامناسب باعث پايين آمدن کيفيت بتن و درنهايت کاهش کيفيت ساختمان مي‌شود.»

نویسنده : گروه اجتماعی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.