کتاب نمایـشـگاه باز شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 85657
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1402 - 6:38 |
سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران در مصلی امام خمینی (ره) آغاز شد

کتاب نمایـشـگاه باز شد

بار دیگر یک پدیده بی‌نظیر فرهنگی آغاز شد. نمایشگاه کتاب بزرگی که در منطقه تراز اول و در جهان دارای حرف برای گفتن است. سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران در حالی آغاز شد که بسیاری از کتاب‌بازان، ماه‌ها بود که برای آن انتظار می‌کشیدند. کتاب‌بازانی که اردیبهشت برایشان ماهی هیجان‌انگیز است؛ نه فقط به خاطر تمام زیبایی‌هایی که دارد، بلکه برای نمایشگاه کتاب. یک پدیده فرهنگی که آدم‌های زیادی را تنها در یک نقطه جمع می‌کند، در سالنی پر سر و صدا و شلوغ که در آن هر کس چشمش به دنبال کتاب می‌گردد.
کتاب نمایـشـگاه باز شد
گروه فرهنگی
بار دیگر یک پدیده بی‌نظیر فرهنگی آغاز شد. نمایشگاه کتاب بزرگی که در منطقه تراز اول و در جهان دارای حرف برای گفتن است. سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران در حالی آغاز شد که بسیاری از کتاب‌بازان، ماه‌ها بود که برای آن انتظار می‌کشیدند. کتاب‌بازانی که اردیبهشت برایشان ماهی هیجان‌انگیز است؛ نه فقط به خاطر تمام زیبایی‌هایی که دارد، بلکه برای نمایشگاه کتاب. یک پدیده فرهنگی که آدم‌های زیادی را تنها در یک نقطه جمع می‌کند، در سالنی پر سر و صدا و شلوغ که در آن هر کس چشمش به دنبال کتاب می‌گردد. نمایشگاه کتاب شیرین است، حتی این‌سال‌ها که تلخی گرانی کتاب کام کتاب‌دوستان را می‌سوزاند. نمایشگاه کتاب، گرمای اردیبهشت، نوشیدنی‌ها و ساندویچ‌ها، حلقه‌های دوستانه، دیدار به نویسنده‌ها، درد گرفتن دست‌ها از سنگینی پلاستیک، با ذوق چیدن کتاب در کنار هم در خانه، تورق آن‌ها در راه برگشت، توی صف ایستادن برای دیدن نویسنده‌ها و امضا گرفتن، آشنا دیدن‌های یهویی وسط آن‌همه شلوغی، تبلیغات روی اعصاب انتشارات‌های کمک‌آموزشی و خستگی دلپذیر حاصل از ساعت‌ها روی پا بودن؛ همگی شیرینی‌هایی است باعث می‌شود دلمان برای نمایشگاه سال بعد لک بزند. زمانی که کتاب ارزان‌تر بود بیشتر خوش می‌گذشت اما برای چشیدن یک حال و هوا، مجبور به کتاب خریدن نیستیم. برای تجدید خاطرات، بهانه‌ای نیست که ما را از رفتن باز بدارد. یاد نمایشگاه کتاب‌ها نوجوانی‌مان که در سالن کودک و نوجوان می‌گذشت و با کتاب‌های متعدد و قطور ژانر فانتزی ختم می‌شد.
امسال برخی در نمایشی مفرح و شاد، اقدام به تحریم نمایشگاه کتاب کرده‌اند. اقدامی بی‌بدیل از نظر فکرنشدگی، سطحی‌اندیشی، بی‌سوادی و جوزدگی. نمایشگاه کتاب جز برای ناشران سودی ندارد. ناشران پرفروش در نمایشگاه هم اغلب خصوصی و اغلب مربوط به جریان سکولار روشنفکری هستند. ناشران پرفروش نمایشگاه کتاب، نشر چشمه و نشر نی و از این قبیل‌اند؛ می‌خواهید کسانی را تحریم کنید که چهاردهم و پانزدهم و شانزدهم خرداد انبارگردانی داشتند! خودتحریمی می‌دانید چیست؟  
در نمایشگاه امسال، ۲۰۰ کتابفروش، ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در دو بخش مجازی و حضوری شرکت کرده‌اند که این آمار، تقریبا به‌مانند آمار نمایشگاه سال گذشته است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که نمایشگاه سال گذشته کتاب به دلیل برگزارنشدن حضوری طی ۲ سال قبل‌ترش، با استقبال خوبی از سوی ناشران همراه بود و اینکه نمایشگاه در آمار و ارقام، تقریبا به اندازه سال گذشته است که این خود می‌تواند سیگنال مهمی در مسیر گذر از تحریم ادعایی باشد. حالا اگر بخواهیم این آمار را با آمار نمایشگاه کتاب سال ۹۸ به‌عنوان آخرین سال پیش از کرونا بررسی کنیم، نتیجه‌گیری، آسان‌تر هم می‌شود. در سال ۹۸،
 در نمایشگاه سی‌ودوم کتاب تهران، تعداد ۲۱۰۲ ناشر داخلی، حضور داشتند. حضور ۲۷۰۰ ناشر داخلی در رویداد امسال، افزایش حدودا ۳۰درصدی را نشان می‌دهد که خود گویای میزان اقبال ناشران از نمایشگاه است.
به گزارش ایرنا البته در این بین باید به یک نکته مهم نیز توجه کنیم. طی ۲ سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که نمایشگاه کتاب، تنها به صورت برخط برگزار شد، با تقویت زیرساخت‌ها، اتفاق خوبی در کشور رخ داد که خلاء برگزاری فیزیکی این رویداد را جبران کرد. این زیرساخت‌ها سبب شد تا برخی ناشران ترجیح دهند به دلایلی چون عدم‌تخصیص هزینه برای غرفه و خرج‌های جاری و البته کمبود نیرو، تنها از امکان برخط نمایشگاه استفاده کنند. برخی از این انتشاراتی‌ها صراحتا عنوان کرده‌اند که میزان استقبال مخاطبان از کتاب‌های آنها در شکل مجازی، به‌اندازه حضور فیزیکی است و آنها مترصد هستند تا با فعالیت برخط، در نمایشگاه حاضر باشند.
بنابراین کلیدواژه تحریم عملا نمی‌تواند برای رویدادی چون جشنواره کتاب که ثمرات آن، برای انتشاراتی‌ها، فراوان است، محلی از اعراب داشته باشد. طبق همین کارکرد، یاسر احمدوند؛ رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اظهارنظری رسمی عنوان کرد که در رویداد امسال، ۹۵ درصد ناشران حضور دارند و آن ۵ درصدی که حضور ندارند، به دلایل شخصی و داخلی نظیر آماده نبودن، مشکلات بودجه‌ای، نداشتن نیرو و . . . امکان حضور در این رویداد را به دست نیاورده‌اند.
بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد اولا: نمایشگاه کتاب در هر دوره‌ای، نتوانسته پذیرای تمام انتشاراتی‌ها باشد و هرساله، برخی انتشاراتی‌ها، نتوانسته‌اند به دلایل داخلی خود، در این رویداد حاضر باشند و ثانیا؛ طبق استعلام از چند انتشاراتی که عنوان شده بود در جشنواره امسال حضور ندارند، تقریبا تمام آنها با رد این حاشیه، از حضور خود در هر دو بخش حضوری و برخط یا یکی از این دو بخش، سخن گفتند. تعداد معدودی هم که نتوانستند در نمایشگاه امسال باشند، مشکلات داخلی داشتند که این مشکلات، عملا اجازه حضور آنها در نمایشگاه را نمی‌داد.
نمایشگاه کتاب تهران، بهار کتابخوانی در کشور است که حضور در این رویداد، خواست باطنی هر انتشاراتی است. درواقع انتشاراتی‌ها در این رویداد فرصت پیدا می‌کنند تا راندمان فروش خود را که به هر دلیلی در طول سال با نوسان همراه بوده را به طرز قابل‌توجهی افزایش داده و چندهزارنسخه از محصولات خود را به فروش برسانند بنابراین در شرایط اقتصادی کنونی کشور، تحریم نمایشگاه به هر دلیل و بهانه‌ای، حتی یک احتمال خفیف نیز نمی‌تواند باشد.
یک سایت در خبری عجیب، فهرستی را منتشر کرد که طی آن، برخی انتشاراتی‌ها، با هدف تحریم این رویداد، در نمایشگاه امسال حضور ندارند.
خبری عجیب که اگرچه در همان لحظه می‌شد بنا بر استدلال‌های مطرح‌شده، کذب بودن آن را متوجه شد اما خبرنگار حوزه کتاب ایرنا، در تماس با برخی از انتشاراتی‌هایی که در آن فهرست قرار داشتند، به شکلی اسنادی، کذب بودن آن خبر را متوجه شد. این خبر به اندازه‌ای ناشیانه تنظیم شده بود که مدیران برخی انتشاراتی‌ها، از شنیدن عنوان تحریم نمایشگاه، خندیدند و عنوان کردند که حتی روح آنها از این ماجرا خبر ندارد.
مدیر انتشارات نیماژ که نامش در لیست ناشرهای تحریم کننده نمایشگاه بود در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، از حضور در نمایشگاه امسال خبر داد و عنوان کرد: انتشاراتی ما، هرساله در نمایشگاه حضور داشته و  امسال هم حضور داریم.
مدیر انتشارات گیسا نیز از جمله ناشران تحریم کننده در لیست بود که به ایرنا گفت: ما امسال در بخش مجازی نمایشگاه شرکت کردیم. البته در غرفه جمعی ناشران کودک حضور داریم اما متاسفانه به دلیل کمبود نیرو، نتوانستیم به شکل حضوری و مستقل غرفه بزنیم. از لیست تحریم هم خبر نداریم.
مدیر انتشارات قطره نیز در این زمینه به ایرنا گفت: ما از سال ۹۷ در نمایشگاه شرکت نمی‌کنیم که این اقدام ما در راستای حمایت از کتابفروشی‌ها است تا خرید مستقیم داشته باشند. این اقدام ما، دلیل سیاسی ندارد و از آن چیزی که شما به‌عنوان لیست تحریم عنوان می‌کنید، بی‌خبر هستیم.
مدیر انتشارات نشر نو نیز به ایرنا گفت: ما هر سال در نمایشگاه حضور داشتیم اما امسال به دلیل کمبود نیرو نتوانستیم حاضر باشیم. از لیست تحریم هم خبر نداریم.
مدیر انتشارات ققنوس هم با اظهارتعجب از آن‌چه تحت‌عنوان تحریم نمایشگاه عنوان شده، به ایرنا گفت: ما امسال به نمایشگاه نرسیدیم چون کتاب نداریم. البته که ما برای سال گذشته هم غایب بودیم. از لیست تحریم هم خبر نداریم.
به نظر می‌رسد این پروژه نخ‌نمای کهنه که در آستانه هر رویداد فرهنگی، قصد تحت‌الشعاع قرار دادن آن رویداد را دارد، بیش از هر چیز، اهداف جنگ نرم و سست کردن اعتقاد قاطبه مردم از ساحت فرهنگی را دنبال می‌کند که امیدواریم مسئولان مربوطه، با تمام قدرت، با جریان‌های خزنده این‌چنینی مقابله کنند.
این نمایشگاه از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای تهران واقع در خیابان شهید بهشتی دایر است.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای کتاب نمایـشـگاه باز شد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.