کاشی و سرامیک ، تفاوت ها و کاربردها - کاویان سرام - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 96687
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳ |

کاشی و سرامیک ، تفاوت ها و کاربردها – کاویان سرام

کاویان سرام از قدیمی ترین فعالان در زمینه عرضه کاشی و سرامیک در کشور است که با ارائه محصولات در طرح ها و نقش های متنوع و اختصاصی ، توانسته نظر مشتریان خود را جلب نماید.
کاشی و سرامیک ، تفاوت ها و کاربردها – کاویان سرام

کاشی و سرامیک متریالی مناسب برای پوشش و بهداشت محیط بوده که از دیرباز تاکنون سهم وسیعی از صنعت ساختمان را به خود اختصاص داده است.کاشی فراورده ای است سرامیکی که به علت پخته شدن در دمای خاص به حالت نیمه شیشه ای درامده که همین امر باعث ایجاد خاصیت جذب اب پایین و مقاومت ان در برابر ساییدگی،فشار وضربه میشود.

تاریخچه کاشی و سرامیک:

از ابتدای تولید کاشی در جهان،ایران همواره یکی از مراکز اصلی تولید کاشی و سرامیک بوده است که کاویان سرام نیز مفتخر است که در این صنعت کهن فعال است.

همواره هنرمندان تولید کننده کاشی و سرامیک ایرانی با استفاده از ذوق و هنر خود اقدام به ساخت انواع کاشی و سرامیک با رنگ ها و طرح های مختلف برای استفاده در معماری بناهای فاخر ایرانی نموده اند.این هنر زیبا و فاخر نام خود را از شهر کاشان که در گذشته مرکز صنعت کاشی کاری ایران بوده برگرفته است.

ایده ساخت کاشی و سرامیک به عنوان پوششی برای بدنه و کف ابتدا از اجر های لعاب دار و ظروف سفالی لعاب داری گرفته شد.

ساخت کاشی:

کاشی و سرامیک مانند سایر ظروف و کاشی های سفالی ازخاک تهیه میشوند.برای تولید کاشی ازخاک رس که داری درصد خاصی سیلیس است استفاده می شود که وجود سیلیس باعث شیشه ای شدن بافت سرامیک می شود.

سپس خاکی که ضایعات ان جدا شده را الک کرده تا به گرد یکنواختی تبدیل شود و بتوان گل یکدستی برای تولید کاشی بدست آورد.گل مخصوص پس از ورزدهی و قالب گیری در محیط خلا باعث ایجاد مقاومت در بافت سرامیک و کاشی می کردد.

فرایند خشک شدن در تونل های هوای گرم انجام شده و پس از خشک شدن وارد مرحله پخت شده که با توجه به نوع کاشی و سرامیک ممکن است مرحله پخت چند بار تکرار شده تا به کیفیت مورد نظر برسد.در مرحله اول قبل از پخت کامل کاشی ها از کوره خارج شده وروی انها لعاب پاشیده و دوباره انها را برای پخت نهایی در کوره قرار می دهند. برخی از لعاب های طرح دار نیازمند تجدید پخت بوده که در پایان پخت مرحه اول لعاب دیگری به ان افزوده میشود و دوباره به کوره برای پخت رفته تا نقش و طرح مورد نظر ایجاد شود.در نهایت پس از اتمام کار پخت و خنک سازی درنهایت بسته بندی و شرینگ،محصولات اماده عرضه خواهند شد.

کاشی و کاربرد های آن

کاشی به اجسامی گفته می شود که فقط برای پوشش دیوار مناسب هستند و به دلیل نداشتن استحکام مناسب و عدم قابلیت تحمل بالای فشارو حتی تحمل دمای بالا و پایین برای سطوح کف کاربرد نداشته ولی با توجه با کیفیت لعاب گزینه بسیار مناسبی برای کار در سرویس بهداشتی و آشپزخانه و محیط های سربسته می باشد.از دلایل دیگر استفاده کاشی در بدنه جذب آب مناسب و چسبندگی بالا و تنوع بالا در طرح و رنگ می باشد.

سرامیک و کاربرد های آن

برخلاف کاشی،سرامیک دارای استقامت بالا و تحمل فشار ودمای بالا و پایین بوده و گزینه مناسبی برای کار در کف بوده ولی توصیه می گردد برای کار درفضای بازو سردسیر از سرامیک های پرسلان استفاده گردد.

سرامیک های پرسلان با توجه به جذب آب نزدیک به صفر و مقاومت بالاتر نسبت به سرامیک های خاک قرمز و سفید گزینه بسیار مناسبی برای کار در نمای ساختمان،دیوار محوطه و پارکینگ و راه پله،کف پارکینگ،تراس و محوطه و…می باشد.

سرویس بهداشتی،بین کابینت اشپزخانه،کف ملک های مسکونی و تجاری اداری و…استفاده کرد.

سرامیک کف

نحوه نصب کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک به سه  صورت ملاتی و دوغابی و چسبی نصب میگردد،که هر کدام از موارد بسته به نوع کاشی و سرامیک و زیرکار ان استفاده به خصوص خود را دارد.

پیشنهاد میشود برای نصب سرامیک های پرسلانی به دلیل جذب اب پایین حتما از چسب پودری و اسکوپ مخصوص سرامیک به روی زیرکار سیمانی شمشه کش استفاده گردد.

سرامیک کف سرویس بهداشتی

برای سرامیک کف سرویس بهداشتی به دلیل ایجاد شیب مناسب برای تخلیه اب حتما باید از سرامیک های ابعاد کوچک(۳۰*۳۰) استفاده گردد.البته امروزه با تولید کفشور های خطی جدید میتوان از سرامیک های ابعاد بزرگ بسته به سلیقه مشتری نیز استفاده کرد

سرامیک های سایز ۱۲۰*۶۰

امروزه سرامیک های سایز ۱۲۰*۶۰ با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند سهم بالایی در بازار داشته و باتوجه به تنوع لعاب ازجمله نانو پولیش،سمی پولیش،شوگر افکت،مات و… در بسیاری ازنقاط ساختمان کاربرد دارد.

از کاربردهای این سایز از سرامیک می توان به کار در بدنه سرویس بهداشتی،بین کابینت،نمای ساختمان،کف واحد و مراکز تجاری و اداری،کف سرویس بهداشتی،بدنه تجاری و اداری و…اشاره کرد.

سرامیک کف سرویس بهداشتی

انواع چسب های ساختمانی و کاربرد ها

برای نصب کاشی و سرامیک میتوان بسته به زیر کار و جنس کاشی یا سرامیک از موارد مختلف برای نصب استفاده کرد.

چسب های خمیری:برای نصب کاشی های بدنه سرویس بهداشتی و اشپزخانه با ابعاد کوچک استفاده میشود.چسب خمیری ترکیبی از پلیمر های مصنوعی،مواد تقویت کننده و… است که از ان به جای ملات سیمانی برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده میشود.این چسب ها به صورت خمیری و اماده مصرف بوده و بهتر است از این چسب تنها روی دیوار های خشک استفاده کرده و در صورت اجرا روی سظوح گچی ازپرایمر قبل از نصب استفاده کرد.

نکات استفاده از چسب های خمیری

*دقت کنید چسب خمیری در هنگام نصب درز بین کاشی ها را پر نکند و حتما جایی برای بندکشی وجود داشته باشد.

*سطح کار نباید دارای رطوبت بوده وقبل از نصب باید عامل ایجاد نم و رطوبت از بین برود.

*سطح زیر کار باید صاف و تراز بوده و در صورت لکه گیری و ایجاد سطح تراز حتما باید زیر کار خشک شود.

*چسب خمیری پس از کشیده شدن روی سطح و پشت کاشی تا۲۰ دقیقه خاصیت چسبندگی خود را حفظ میکند پس سریعا پس از استفاده کاشی را نصب کنید.

*اگر قصد چسباندن روی کاشی های قدیمی را دارید باید حتما روی سطح کاشی قدیمی را خراش بیندازید.

*ضخامت لایه چسب کشیده شده نباید از استاندارد بیشتر شود.

*در صورت تماس چسب با پوست،ان را سریعا شستشو دهید.

چسب پودری:برای نصب سرامیک های ابعاد بزرگ در کف وهمجنین بدنه(درصورت وجود زیر کار سیمانی تراز)و نصب اسلب های ابعاد بزرگ استفاده میگردد.چسب پودری از مواد های معدنی و شیمیایی همانند ماسه ریز،افزودنی های چسب دار،سیمان پرتلند غیر آلی و…تولید میشود که علاوه بر قدرت چسبندگی بالا تا حد امکان سبک بوده و سرعت نصب بالایی نسبت به مصالح دیگر دارد.

نکات استفاده از چسب پودری

اگر قصد دارید از چسب پودری برای نصب کاشی و سرامیک استفاده نمایید نکات زیر را در نظر بگیرید.

*سطح قدیمی اگر دارای کاغذ دیواری بوده باید به صورت کامل کنده شود و در صورت وجو قیر و آسفالت،حتما قبل از نصب باید از پرایمر روی سطح استفاده کرد.

*سطح کار باید کاملا خشک و عاری از چربی و گرد و غبار و عاری از هرگونه کثیفی باشد.

*اگر سطح مورد نظر کار دارای رطوبت بوده باید چسب کاشی پودری را بر روی تمام سطح کاشی بکشید تا اتصال بین کاشی و بدنه بخوبی برقرار شود.البته در این حالت زمان خشک شدن کمی افزایش یافته و باید در این حالت سعی کنید با اعمال فشار مضاعف بر روی کاشی ها،انها را به خوبی درجای مناسب قرار دهید.

چسب بتن:برای استحکام بالا در چسب خمیری و در ملات و دوغاب استفاده میشود و باعث استقامت کششی و سطحی بتن می گردد.

پیشنهاد میشود برای نصب سرامیک های پرسلانی در صورت عدم استفاده از چسب پودری و کار با دوغاب،برای چسبندگی بیشنر میتوان از چسب بتن با تناسب مناسب نسبت به میزان سیمان موجود در دوغاب از چسب بتن استفاده شود.

ابزار نصب کاشی و سرامیک

برای نصب کاشی و سرامیک از ابزار مختلفی استفاده می گردد که هرکدام نقش مهمی در کیفیت کار و طول عمر بالای نصب ایفا می کنند.

همتراز(کلیپس و گووه):دو قطعه مجزا بوده که در کنار هم برای هم سطح کردن سرامیک و حتی کم کردن تاب سرامیک استفاده میشوند.استفاده از این ابزار باعث ایجاد یک فاصه یکسان تا حدود ۲میل شده که همین امر باعث عدم سایش سرامیک ها به یکدیگر در هنگام زلزله و نشست ساختمان شده و باعث نفوذ دوغاب به زیر سرامیک و چسبندگی بیشتر سرامیک به کف میگردد.

اسکوب سرامیک:برای چسبندگی بیشتر در سرامیک های ابعاد بزرگ پرسلان از این محصول استفاده میشود.

همتراز کاشی و سرامیک

روش های نظافت کاشی و سرامیک

در تحویل واحد نوساز با توجه به سیمانی بودن کاشی و سرامیک و نحوه نظافت آن دچار سردگمی شده اید؟در ادامه راه های نظافت کاشی و سرامیک از مصالح ساختمانی را خدمتتان توضیح میدهیم.

کفپوش های سرامیکی دارای دوام و زیبایی خاصی بوده که به مراحل نظافتی جهت حفظ زیبایی و عدم تغییر رنگ احتیاج دارد که در این رابطه میتوان به ۲تا۳ بارجارو در هفته و یکبار نظافت با اب گرم اشاره کرد.

از محلول های سفید کننده یا آمونیاکی یا هر چیزی که بر پایه روغن است خودداری کرده چون این موارد میتواند به رنگ یا پوشش کاشی اسیب بزند.

نحوه تمیز کردن عمیق کاشی

استفاده از دستگاه بخارشوی میتواد لکه های سخت و سیمانی و گچی را بدون اسیب به سطح کاشی ازبین ببرد.در ادامه میتوانید برای نظافت کاشی و سرامیک از گچ و سیمان از راه کارهای زیر استفاده نمایید.

استفاه ازنمک

با پاشیدن نمک که یک ماده معدنی است بر روی لکه های سیمانی و استراحت دادن ۲۴ ساعت و سپس تمیز کردن با برس و ابکشی میتوانید لکه های سیمانی را ازبین ببرید.

جوش شیرین

علاوه بر نمک یکی از مواد دیگری که میتواند در نظافت لکه های سیمانی وگچی به شما کمک کند جوش شیرین می باشد.چند قاشق غذاخوری جوش شیرین را در آب حل کنید تا غلیظ شود و مخلوط را روی لکه های سیمانی ریخته و بعد از چند دقیقه برس بزنید تا تمیز شود.در آخر بادستمال نرم تمیز نمایید.

سرکه

مقداری سرکه و اب رامخلوط کرده و روی لکه های سیمانی اسپری کرده و چند لحظه صبر کنید تا لکه ها شروع به کنده شدن کرده و یا نرم شوند،سپس با دستمال لکه هارا تمیز نمایید.

در پایان توصیه می شود از ترکیب مواد شیمیایی برای نظافت کاشی و سرامیک پرهیز کرده و از مواد طبیعی استفاده نمایید.

شرکت کاویان سرام اندیشه پویا

شرکت کاویان سرام اندیشه پویا با سال ها تجربه در زمینه پخش،تولید و توزیع کاشی سرامیک ، دارای برند انحصاری کاویان سرام در شرکت های مختلف و دارای برند انحصاری در شرکت کاشی و سرامیک زهره سرام کاشمر در استان تهران و البرز.

تمام تلاش مجموعه بر این بوده که بتوان انواع کاشی و سرامیک را با قیمت عمده و با حذف واسطه ها به دست مصرف کننده برسانیم و در تلاشیم با تولید طرح های متنوع و توزیع با قیمت مناسب ، نیاز بازار مصرف را به نحو احسن پاسخ دهیم.

شرکت کاویان سرام اندیشه پویا واقع در استان تهران،شهریار،شهرک وایین،نرسیده به میلاد۸،پلاک ۱۸۲

شماره تماس مجموعه ۰۲۱۶۷۳۴۸۰۰۰

https://Kavianceram.com

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.