کاربرد بهترین ابزارهای سئو؛ عصای دست سئوکار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86000
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵ |

کاربرد بهترین ابزارهای سئو؛ عصای دست سئوکار

اتوماتیک سازی فرآیندها و استفاده از ابزار‌های بررسی سایت یک مقوله مهم در سئو سایت است؛ از آنالیز و بررسی گرفته تا تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن باگ‌های سئو سایت می‌تواند از طریق ابزار انجام شود.
کاربرد بهترین ابزارهای سئو؛ عصای دست سئوکار

اتوماتیک سازی فرآیندها و استفاده از ابزار‌های بررسی سایت یک مقوله مهم در سئو سایت است؛ از آنالیز و بررسی گرفته تا تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن باگ‌های سئو سایت می‌تواند از طریق ابزار انجام شود.

استفاده درست از ابزارهای سئو می‌تواند این فرآیند را خیلی ساده و سریع کند؛ فقط باید این نکته را در نظر داشته باشید که ۱۰۰% به ابزار اعتماد نکنید و خودتان به عنوان سئوکار بر کار آن‌ها نظارت داشته باشید؛ چون به هر حال ابزار و ربات می‌تواند اشتباه کند و اطلاعات نادرست تحویل‌تان دهد. دنیای ابزارها در حوزه سئو دنیای گسترده و داغی است؛ انواع ابزارها از پولی و رایگان و از کوچک تا بزرگ وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

ابزارهای سئو رایگان و پولی (معرفی برترین ابزارهای سئو)

ابزارهای سئو انواع مختلفی از جمله ابزارهای مربوط به سئو داخلی، سئو خارجی، ساخت بک لینک، سئو تکنیکال، سئو محتوا و… دارد که این ابزارها باز به دو دسته رایگان و پولی تقسیم می‌شوند. تعدادی از این ابزارهای ضروری متعلق به خود گوگل هستند. خب! برویم سراغ اصل مطلب:

ابزارهای آنالیز و بررسی سرعت سایت

سرعت سایت یک مقوله مهم و تاثیر گذار در سئو است. کم بودن سرعت سایت و دیر لود شدن آن باعث اذیت شدن کاربر و در نهایت خارج شدن او از سایت می‌شود؛ به همین دلیل گرچه کار افزایش و بهینه سازی سایت بر عهده کارشناس سئو نیست، اما کارشناس سئو معمولا اهمیت زیادی برای این مورد قائل شده، آن را می‌سنجد و از طراحان و توسعه دهندگان وب برای بهبود این مورد کمک می‌گیرد. ابزارهایی که شما به عنوان سئوکار می‌توانید برای سنجش سرعت سایت از آن استفاده کنید عبارتند از:

Google Page Speed Insight

این ابزار که توسط خود گوگل طراحی و ارائه شده، یک ابزار معتبر برای سنجش سرعت سایت است. Google Page Speed Insight جز ابزارهای رایگان سئو بوده و به شما یک گزارش کامل از وضعیت سرعت سایت‌تان در نسخه دسکتاپ و موبایل می‌دهد.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\کاربرد بهترین ابزارهای سئو؛ عصای دست سئوکار_files\images_1684068133_6460d725e7451.jpg

جی تی متریکس (GTMetrix)

یکی قدیمی‌ترین و معتبرترین ابزارهای بررسی سایت و تست سرعت آن جی تی متریکس است؛ این ابزار یک گزارش شسته رفته و کامل از وضعیت سرعت سایت به شما می‌دهد. از جمله امکاناتی که ابزار در اختیار ما قرار می‌دهد عبارتند از:

  • وضعیت قبل و بعد سایت‌ را به شما نشان می‌دهد.
  • به شما اجازه می‌دهد سایت‌تان را از کشورهای دیگر هم بررسی کنید.
  • اجازه تغییر سرور به شما می‌دهد.
  • اطلاعات ریز و دقیقی از علت‌های کاهش سرعت سایت به شما می‌دهد.
  • به دلیل محبوبیت بالای این ابزار، آموزش‌های بسیاری از آن در وب وجود دارد.

ابزارهای بررسی سئو رقبا

بررسی دقیق رقبا و نتیجه گیری اصولی از رفتار و کارکرد آن‌ها می‌تواند ما را به عنوان متخصص سئو چندین پله به جلو هدایت کند. بعضی از افراد می‌گویند تجربه‌شان می‌گوید گوگل شما را بر اساس رقبایتان می‌سنجد؛ به عنوان مثال اگر یک سایت فروشگاهی داشته باشید، گوگل دیجی کالا را به عنوان سایتی که خیلی خوب کاربر را راضی نگه می‌دارد در نظر گرفته و الگوریتم‌ها شما را بر اساس آن می‌سنجد.

استفاده از ابزارهای بررسی سئو سایت قطعا مفید است؛ گاهی اوقات با استفاده از ابزار می‌توانیم اطلاعات بیشتر و مفیدتری مانند کلمات پر ترافیک و تعداد بک لینک‌های رقبا را پیدا کنیم. این ابزارها عبارتند از:

Ahrefs

از این ابزار می‌توانید برای آنالیز وضعیت بک لینک رقبا، چیدن استراتژی لینک سازی خارجی، پیدا کردن کلمات کلیدی و بررسی وضعیت سئو داخلی سایت استفاده کنید. لازم به ذکر است که این ابزار رایگان نیست و برای دریافت اشتراک آن باید هزینه پرداخت کنید.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\کاربرد بهترین ابزارهای سئو؛ عصای دست سئوکار_files\images_1684067911_6460d6475c0ed.jpg

البته این ابزار یک نسخه رایگان هم دارد که فقط با ثابت کردن اینکه شما صاحب سایت هستید می‌‌توانید از آن استفاده کنید که دیگر کاربرد خود را برای آنالیز رقبا از دست می‌دهد.

لازم به ذکر است که وبلاگ آموزش Ahref یکی از چند وبلاگ بی‌نظیر برای یادگیری سئو است.

Moz

ابزار ماز هم تمامی امکاناتی که در ابزار قبلی مطرح کردم را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما این ابزار یک افزونه یا همان اکستنشن کروم هم به نام Moz Bar دارد که برای تحلیل رقبا از آن استفاده می‌شود.

استفاده از افزونه ماز رایگان است و کافی است در سایت ماز ثبت نام کرده باشید.

با نصب این افزونه بر روی مرورگر کروم می‌توانید اطلاعاتی از جمله میزان اعتبار دامنه، میزان اعتبار صفحه، تایتل، متا، تیترهای h2 و دیگر عناصر سایت‌های رقیب را مشاهده کنید. نحوه ثبت نام در این سایت را به وفور می‌توانید با سرچ در گوگل پیدا کنید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در سئو

تحقیق کلمات کلیدی یکی از اساسی‌ترین کارهای هر سئوکاری است. سئو کار بدون کیورد ریسرچ مانند دریای بدون آب است! از طرفی انجام این فرآیند بدون کمک گرفتن از ابزار کار زمان‌بری است و ممکن است به طور کامل انجام نشود و تعدادی از کلمات از قلم بیفتد, به همین دلیل اگر برای سئوکار مقدور باشد بهتر است این کا را با همکاری ابزار و خودش انجام دهد. یعنی یک چیزی میان کار ابزار و انسان؛ به طوری که این دو مکمل یکدیگر باشند.

گوگل کیورد پلنر

همانطور که از اسمش پیداست این ابزار گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده می‌شود. قبل‌ترها، ابزار کیورد پلنر اطلاعات مانند تعداد سرچ کلمات کلیدی را هم می‌داد؛ اما این روزها دست پیدا کردن به این ابزار کمی دردسر دارد؛ به این دلیل که برای استفاده از آن ابتدا باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید.

به این ترتیب هم می‌توانید یک اکانت گوگل ادز راه‌اندازی کنید و از طریق آن از ابزار استفاده کنید؛ هم از یک شخص کاربلد یا شرکت‌های فروش اشتراک بخواهید اشتراک این ابزار را برایتان تهیه کنند.

Keywordtool

Keywordtool یک ابزار رایگان و به درد بخور برای تحقیق کلمات کلیدی است. با درج کلمه کلیدی مورد نظرتان در این ابزار، به شما یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط با آن را می‌دهد. این ابزار یک نسخه رایگان دارد که اطلاعات آن محدود است و همچنین یک نسخه پولی.

ابزارهای بررسی و آنالیز وضعیت کلی سئو سایت

اگر می‌خواهید یک سئوکار حرفه‌ای باشید و بتوانید تعداد زیادی پروژه قبول کنید و به سرانجام برسانید قطعا لازم است از ابزارهای درست استفاده کنید تا فرآیندهای تکراری و ربات‌گونه را به جای شما انجام دهد؛ در عوض شما وقت‌تان را روی کارهایی بگذارید که از دست ربات بر نمی‌آید. به این صورت است که می‌توانید چندین پروژه سئو را بدون مشکل و با هم پیش ببرید.

 Screaming Frog

یک ابزار خفن و رایگان برای آنالیز کلی سایت خودتان و رقبا، Screaming Frog است. اگر سایت شما تعداد زیادی صفحه دارد؛ می‌توانید با کمک گرفتن از این ابزار به صورت کلی وضعیت صفحات‌تان را بررسی کنید.

از وضعیت تایتل، متا، H1، H2 گرفته تا وضعیت سایت مپ را در قالب یک گزارش برای شما آماده می‌کند.

Google Lighthouse

ابزار چند جانبه گوگل لایت هاوس سایت را از چند جانب بررسی کرده و اطلاعات لازم را به شما می‌دهد. این ابزار به ۵ بخش:

  1. SEO
  2. Performance
  3. Best Practices
  4. Accessibility
  5. PWA

تقسیم می‌شود.

افزونه‌ها و ابزارهای سئو وردپرس

با توجه به محبوبیت فوق العاده سیستم مدیریت محتوای وردپرس و همه گیر بودن آن، افراد زیادی از این CMS استفاده می‌کنند. با توجه به کیفیت این سیستم و راحتی کار با آن، تا جایی که امکان دارد بهتر است سایت را با وردپرس راه‌اندازی کنید و به راحتی کارهای مختلف مربوط به سئو و طراحی سایت و… را روی آن اعمال کنید.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\کاربرد بهترین ابزارهای سئو؛ عصای دست سئوکار_files\images_1684068182_6460d7563ed54.jpg

Rank math

رنک مث هم یک ابزار کاربردی و خیلی باکیفیت برای درج عناصر سئو در سایت است. این ابزار در پیدا کردن لینک‌های شکسته و صفحات پاک شده ۴۰۴ هم می‌تواند به شما کمک کند.

راکت

افزونه wp rocket برای فشرده سازی کدهای وردپرس سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرعت سایت را بالا می‌برد. تصمیم استفاده یا عدم استفاده از این ابزار بهتر است با مشورت سئوکار و توسعه دهنده سایت انجام شود.

چقدر از روند سئو با ابزار انجام می‌شود؟

بخش زیادی از کارهای زمان‌بر سئو با ابزارهایی که معرفی کردیم انجام می‌شود؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که ابزار به هر حال ممکن است خطا کند؛ به همین دلیل نظارت همیشگی شما و تست و خطای اطلاعات ابزارهای سئو را همیشه جز برنامه‌هایتان بگذارید.

به عنوان مثال برای تحقیق کلمات کلیدی تنها به ابزار بسنده نکنید و خودتان هم در کنار ابزار دست به کار شوید.

هیچ‌گاه قرار نیست پروژه سئو را به دست ابزار بسپارید! به همین دلیل بهتر است روتین‌های سئو را با ابزار انجام داده و قسمت‌های پیچیده را خودتان انجام دهید.

منبعhttps://niknevis.com

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\کاربرد بهترین ابزارهای سئو؛ عصای دست سئوکار_files\images_1684067871_6460d61fbe15a.jpg

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.