چگونه باید فرش را پس از شست‌وشو در خانه خشک کنیم؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89902
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲ |

چگونه باید فرش را پس از شست‌وشو در خانه خشک کنیم؟

نحوه‌ی صحیح شستن فرش در ماندگاری و دوام آن تاثیر به سزایی دارد. به خصوص اگر فرش‌ شما دستبافت یا از نوع فرش‌های نفیس باشد، دقت بیشتری برای شستن آنها لازم است.
چگونه باید فرش را پس از شست‌وشو در خانه خشک کنیم؟

نحوه‌ی صحیح شستن فرش در ماندگاری و دوام آن تاثیر به سزایی دارد. به خصوص اگر فرش‌ شما دستبافت یا از نوع فرش‌های نفیس باشد، دقت بیشتری برای شستن آنها لازم است. چرا که با کوچکترین خطا فرش آسیب می‌بیند و ارزش آن از بین می‌رود. در گذشته بسیاری از خانواده‌ها نزدیک به عید، فرش خود را در حیاط یا جلوی درب منزل خود پهن می‌کردند و آن را با پارو و مواد شوینده می‌شستند. امروزه با وجود پیشرفته شدن خدمات قالیشویی‌ها، بازهم بسیاری معتقدند که شست‌وشو در منزل روش مناسب‌تری است. برای شستن فرش‌ها در منزل شما تمامی مراحل آن را نیز باید با دقت لازمه انجام دهید. فراموش نکنید یکی از مراحل مهم در روش خانگی، خشک کردن درست قالی و قالیچه‌هاست. در صورت خشک نشدن ممکن است قالی در طی مدت زمان کوتاهی آسیب ببیند. بنابراین ما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با بهترین روش خشک کردن فرش در منزل آشنا کنیم.

آیا شستشو توسط قالیشویی هزینه بالایی دارد؟

بسیاری از افراد به منظور کاهش هزینه‌ها سعی بر شستشوی فرش به روش سنتی دارند. اما آیا واقعا هزینه شستن قالی و قالیچه‌ها در قالیشویی‌ها بسیار زیاد است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. شستن فرش توسط قالیشویی چندین مزیت دارد که عبارتند از:

  • صرف وقت کمتر
  • جلوگیری از آسیب به فرش
  • خشک کردن اصولی فرش
  • شستن قالی به روش اصولی با مواد شوینده مناسب

هنگامی که شما قالی و قالیچه‌های خود را به روش سنتی می‌شویید، امکان آسیب وجود دارد. به همین منظور برای حل آسیب‌دیدگی باید هزینه بالایی را صرف نمایید. بنابراین اگر از خدمات قالیشویی‌های معتبر بهره بگیرید، امکان آسیب کمتر خواهد بود و تنها هزینه کمتری جهت شستشو پرداخت می‌کنید. جهت اطلاع از قیمت شستشوی فرش توسط قالیشویی‌ها به آدرس https://tohidcarpet.com/price مراجعه کنید.

شستن فرش‌ها در خانه

شاید تصور کنید با شستن فرش‌ها و قالیچه‎ها در در حیاط، پارکینگ یا کوچه‌ محله‌ خود در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی کردید اما قافل از اینکه در روند شستن به فرش آسیب‌های زیادی را وارد خواهید کرد. یکی از اصلی‌ترین دلایل خراب شدن فرش‌ها استفاده از شیوه‌های نادرست شست‌وشو و نظافت است. صدمات به طرق مختلفی به فرش وارد می‌شوند. اما به هرحال برای شستشوی فرش به روش سنتی موارد و نکات زیر را رعایت کنید.

نحوه استفاده از مواد شوینده و شامپو فرش‌ها

شاید همه‌ی شما این موضوع را به خوبی می‌دانید که استفاده از مواد شوینده نامرغوب و نامناسب به الیاف فرش آسیب می‌زند. اما احتمالاً کمتر کسی در مورد نحوه صحیح استفاده از مواد شوینده و نوع مناسب آن اطلاعات دارد. برخی از افراد هنوز بر این باورند که اگر بهترین شامپو فرش را بخرند و قالی خود را با آن بشویند، قطعاً مشکلی برای فرش‌شان پیش نمی‌آید. اما کیفیت یک شامپو فرش به تنهایی کافی نیست چرا که اگر مواد شوینده و شامپو فرش پس از شست‌وشو، به خوبی آب کشیده نشوند به درون تار و پود فرش نفوذ کرده و به آنها آسیب می‌زنند. این مورد در روش‌های سنتی بسیار دیده می‌شود. پس یکی از معایب شست‌وشوی فرش دقیقاً همین مورد است.

آسیب ناشی از شستن فرش‌ها با آب فراوان

در روش‌های سنتی و دستی شستن فرش‌ها، مقدار آب زیادی استفاده می‌شود. در این حالت فرش آب زیادی را به خود جذب می‌کند. در نتیجه آب زیاد موجب تغییر در رنگ یا سنگین شدن فرش خواهد شد. از این ممکن است هنگامی که فرد قصد جمع کردن و جابه‎جایی فرش را داشته باشد، مقداری از آن پاره شود.

خشک نشدن کامل فرش

یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث صدمه به فرش شود، باقی ماندن رطوبت در تار و پود فرش است. در روش‌های سنتی و دستی به دلیل اینکه فرش آب زیادی را جذب می‌کند معمولاً به سختی خشک می‌شود از این رو ممکن است فرش پس از مدتی دچار کپک یا قارچ‌زدگی شود. پس از این آسیب کاری نمی‌توانید انجام دهید جز تعویض فرش. بنابراین شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که بهترین روش خشک کردن فرش در منزل یا همان روش سنتی چگونه است.

برای خشک کردن کامل فرش پس از شستشو باید آب موجود روی سطح فرش را به صورت اصولی و کامل جمع کنید. روش آبگیری فرش در روش شستشوی سنتی بسیار مهم است. برای این منظور شما می‌توانید با بهره از دستگاه وکیوم این کار را انجام دهید. سپس فرش را از یک سطح بلند آویزان کنید تا به طور کامل خشک شود. توجه کنید حتی در صورت رطوبت به هیچ عنوان روی فرش مبلمان خود را قرار ندهید. در این حالت ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به قالی و قالیچه شما وارد شود.

برای خشک کردن اصولی فرش باید به آن فرصت دهید تا به خوبی هوا از بین تاروپود آن جریان پیدا کند. پس از پهن کردن فرش در خانه بهتر است یک دستگاه رطوبت‌گیر در گوشه‌ای از خانه قرار دهید تا رطوبت درونی فرش را به طور کامل بگیرد.

تفاوت خشک کردن فرش در قالیشویی و منزل

همانطور که در ابتدای این مقاله مطالعه کردید، شستن فرش به روش سنتی و در خانه ممکن است به قالی و قالیچه‌ها آسیب جدی وارد کند. به همین منظور شما می‌توانید از خدمات قالیشویی‌ها بهره بگیرید. خشک کردن یکی از مراحل مهم در شستشوی فرش است و در قالیشویی به نسبت خانه با بهره از دستگاه‌ها مجهزتری انجام می‌شود. برخی از تفاوت‌های خشک کردن قالی توسط قالیشویی و در منزل را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • در برخی مواقع پس از شستن و خشک کردن فرش در روش سنتی، بوی نامطبوعی از آن به مشام می‌خورد که این بو ناشی از رشد قارچ و کپک درون الیاف قالی است. هنگامی که شما از خدمات قالیشویی‌ها استفاده می‌کنید، خبری از این بوی نامطبوع نیست.
  • در برخی موارد برای خشک کردن در روش سنتی آن را زیر نورخورشید قرار می‌دهند یا از دستگاه‌های گرمایشی بهره می‌گیرند که این کار کاملا اشتباه بوده و به تاروپود فرش آسیب جدی وارد می‌کند. این در حالیست که قالیشویی‌ها از گرمخانه گازی و مجهز برای خشک کردن قالی استفاده می‌کنند و همین امر موجب سالم ماندن فرش می‌شود.
  • دستگاه‌های آبگیری و خشک‌کن در قالیشویی‌ها مجزتر خواهد بود که همین امر موجب سالم ماندن و عدم آسیب به تاروپود قالی و قالیچه‌ها می‌شود.

پایان

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، روش خشک کردن فرش بسیار مهم است. چرا که با کوچکترین رطوبت فرش دچار آسیب، کپک‌زدگی و قارچ می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این آسیب به فرش مناسب‌ترین و بهترین روش شستشو، بهره از خدمات قالیشویی است. برای تماس با قالیشویی با شماره ۱۸۶۴ با ما در ارتباط باشید.

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.