چراغ سبز مایک پنس به ترامپ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89208
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۵:۴۲ |

چراغ سبز مایک پنس به ترامپ

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا این روزها فعالیت زیادی در کمپین انتخاباتی خود دارد و تلاش می‌کند آرای اندک خود در نظرسنجی‌های ایالتی را تااندازه‌ قابل‌توجهی ارتقا دهد! بااین‌حال اقبال حدود 3 درصدی رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه به مایک پنس مانع از تحقق چنین رؤیایی برای وی می‌شود.
چراغ سبز مایک پنس به ترامپ
«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا این روزها فعالیت زیادی در کمپین انتخاباتی خود دارد و تلاش می‌کند آرای اندک خود در نظرسنجی‌های ایالتی را تااندازه‌ قابل‌توجهی ارتقا دهد! بااین‌حال اقبال حدود ۳ درصدی رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه به مایک پنس مانع از تحقق چنین رؤیایی برای وی می‌شود. سؤال اصلی اینجاست که مایک پنس با وجود آگاهی نسبت به عدم شانس خود برای حضور در کاخ سفید ( به‌عنوان رئیس‌جمهور) چه نقشه راهی را برای آینده‌اش در نظر گرفته است؟ یکی از این نقشه‌ها می‌تواند نزدیک شدن دوباره به رئیس‌جمهور سابق آمریکا باشد! اگرچه دونالد ترامپ در مواضع قبلی خود عصبانیتش از پنس را علنی کرده و وی را فردی خائن و ترسو برشمرده است، اما رئیس‌جمهور سابق آمریکا نشان داده که در مواردی به‌صورت کامل و ۱۸۰ درجه، نظر و تصمیم خود را تغییرمی دهد! 
اخیرا شاهد چراغ سبز پنس به ترامپ بودیم! معاون ریاست جمهوری سابق آمریکا و از نامزدهای رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه موضع جدیدی درباره نقش رئیس سابقش در حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ حامیانش به کنگره آمریکا اتخاذ کرد و گفت كه هرچند حرف‌ها و کارهای دونالد ترامپ در این رخداد بی‌ملاحظه هستند اما مجرمانه محسوب نمی‌شوند.مایک پنس در مصاحبه با شبکه «سی.ان.ان» گفت: «بگذارید صریح بگویم؛ دونالد ترامپ در آن روز اشتباه کرد و هنوز هم ارزیابی‌اش درباره اینکه من حق لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را داشتم غلط است.»
پنس که حالا رقیب رئیس سابقش برای تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه است ادامه داد: «اما در رابطه با اتهامات کیفری همه‌چیز به نیت و این‌که ذهنیت رئیس‌جمهور سابق چه بوده، مربوط است. من صادقانه نمی‌دانم نیت او در آن روز چه بود.»
معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پیش‌ازاین بارها از دونالد ترامپ به ‌دلیل نقشی که در حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۱ داشت انتقاد کرده است. او در اواسط خردادماه در یک سخنرانی در جمع حامیان حزب جمهوری‌خواه، بار دیگر بر نقش واضح ترامپ در حمله به ساختمان کنگره آمریکا در دو سال قبل تأکید کرد. اما اظهارات اخیر پنس با ادعاهای قبلی وی همخوانی ندارد!
 پنس قبلا مدعی شده بود که ترامپ در روز ششم ژانویه از وی  خواسته بود تا بین «قانون اساسی»و«ترامپ»یکی را انتخاب کند و وی دست به انتخاب گزینه اول زده بود! به عبارت بهتر، پنس قبلا گذار رسمی و علنی ترامپ از قانون اساسی را تأيید کرده بود، موضوعی که مصداق عملی مجرمانه در آمریکاست! اما اکنون معاون رئيس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید اقدامات ترامپ را مجرمانه نمی‌داند. شاید این اظهارنظر، مقدمه‌ای برای شکل‌گیری معامله‌ای جدید میان رئیس و معاون سابق کاخ سفید باشد! مروری بر سخنان قبلی پنس علیه ترامپ نشان می‌دهد که وی قبل از بیان مواضع اخیر، تا چه اندازه‌ای در مقابل رئیس سابق خود گارد و موضع داشته است : «اعتقاد من این است، کسی که خودش را بالاتر از قانون اساسی می‌داند هرگز نباید رئیس‌جمهور آمریکا باشد. همین‌طور کسی که از دیگران می‌خواهد تا او را بالاتر از قانون اساسی قرار دهند هم نباید هرگز دوباره رئیس‌جمهور آمریکا شود.» 
مواضع نسبتا ایجابی اخیر پنس در رد نقش مجرمانه ترامپ در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ درحالی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد، در نامه‌ای به او اعلام شده که موضوع تحقیقات یک هیئت‌منصفه بزرگ درباره تلاش‌هایش برای لغو شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ قرار گرفته است.این نامه نشانه واضحی از احتمال مطرح کردن اتهامات کیفری فدرال علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا در رابطه با تلاش‌هایش برای ماندن در قدرت بعد از شکست در آن انتخابات است.
نویسنده : محمد مهرعلی |
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.