پشیمانی در گفتمان اصلاحات - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14074
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴ |
«رسالت» در گفت‌وگو با صاحب‌نظران، تغییر موضع اصلاحات را بررسی کرد؛

پشیمانی در گفتمان اصلاحات

چند روزي است خبرهاي عجيب و جالبي از سوي اصلاح‌طلب‌ها به گوش مي‌رسد که تک‌به‌تک به نحوي مي‌خواهند صف خود را  از جبهه اصلاح‌طلبي جدا کنند و از دولت و مجلس و شوراي شهري که خودشان روزگاري حامي آن‌ها بودند اعلام برائت نمايند.
پشیمانی در گفتمان اصلاحات
|سارا عسگري| 
چند روزي است خبرهاي عجيب و جالبي از سوي اصلاح‌طلب‌ها به گوش مي‌رسد که تک‌به‌تک به نحوي مي‌خواهند صف خود را  از جبهه اصلاح‌طلبي جدا کنند و از دولت و مجلس و شوراي شهري که خودشان روزگاري حامي آن‌ها بودند اعلام برائت نمايند. اين جماعت هرروز رنگ عوض مي‌کنند درصورتي‌که اين‌ها همان کساني هستند که روزي اعلام کردند اگر روحاني رئيس‌جمهور نشود ديگر بايد فاتحه اصلاحات را خواند. دوباره چه شده است که رنگ‌به‌رنگ شده‌اند، البته حناي اين جماعت هرچقدر هم که رنگ عوض کنند ديگر براي مردم رنگي ندارند. 
اکنون‌که به زمان انتخابات نزديک مي‌شويم اصلاح‌طلبان نهايت تلاش خود را مي‌کنند تا آبروي ازدست‌رفته خود را بازگردانند و با بازي به راه انداخته، اظهار پشيماني، تخريب حريف با نشر اکاذيب در فضاي مجازي، آخرين تير خود را پرتاب کنند تا شايد دوباره بتوانند به عرصه قدرت بازگردند. بيشتر که به اين موضوع توجه مي‌کنيم به اين‌که مي‌گويند بازي قدرت پيچيده است پي مي‌بريم.
کرباسچي در گفت‌وگويي با خبرگزاري تسنيم گفته است:«بايد اعتراف کنيم که ما در انتخاب و تشخيص اين‌ها اشتباه کرديم و گرچه نسبت به رقبايشان هنوز هم بهترند ولي مي‌شد بهترازاين هم عمل کرد. و هيچ اشکالي هم ندارد که مردم در تشخيص ما تشکيک کنند، واقعيت را بايد بگوييم. يعني به نظر من صداقت از هر چيزي مهم‌تر است و اگر ما صادق باشيم مردم حرف ما را قبول مي‌کنند. معتقدم آقاي خاتمي هم قبول دارد که در جريان اصلاحات، آن چيزي که مي‌خواسته و فکر مي‌کرده و در ذهنش بوده، آن اتفاق نيفتاده. ايشان هم از شوراي شهر و هم از مجلس و هم از دولت ابراز نارضايتي و انتقاد مي‌کند.»
دراين‌باره «رسالت» با برخي از کارشناسان سياسي گفت‌وگو کرد که در ادامه مي‌خوانيد.
*اصلاح‌طلبان نگاهشان با جريان سلطه و اقتصاد ليبرال يکسان است
مجتبي شاکري، از بيانگذاران جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با «رسالت » بيان کرد: «در مورد افراد و احزابي که زير پرچم اصلاح‌طلب‌ها هستند مانند حزب کارگزاران و حزب مشارکت و… که منافع مشترک دارند مي‌توان گفت که نوع نگاهشان به مکتب امام(ره)، قانون اساسي، آمريکا و جريان سلطه و اقتصاد ليبرال يکسان است. همين افراد بودند که اقتصاد ليبرالي را مطرح کردن و بر اين اساس دولت گام‌هايي را در مسائل اقتصادي و مذاکره و شرطي کردن اقتصاد نسبت به برداشته شدن تحريم‌ها انجام داده است.» 
 وي افزود: «اما اکنون با اين روش به‌جايي نرسيدند فکر مي‌کنند که کارکرد دولت قابل دفاع نيست و مردم نيز  ناراضي هستند. لذا اين حرکت يک تاکتيک و راهبري است تا بتوانند هواداران خودشان را نگه‌دارند اما نبايد فريب اين حرکت‌هاي تاکتيکي را خورد.»
دبير کل جمعيت جانبازان انقلاب اسلامي ادامه داد: «اين افراد اصلي‌ترين مباحث دولت روحاني مانند مذاکرات برجامي را جزء افتخارات خود مي‌دانند درحالي‌که گفته عراقچي و ظريف مبني بر اين‌که اين مذاکرات بي‌ثمر بوده را موردنقد قرار مي‌دهند.  همين مذاکراتي که اروپايي‌ها به ۱۱ تعهد خود عمل نمي‌کنند و پمپئو هم با دوازدهم شرطي که مطرح کرده است مي‌خواهد چيزي از انقلاب باقي نماند.»
وي در پايان تشريح کرد: «اعلام برائت از تفکر اصلاح‌طلبي است که باعث شد اقتصاد کشور به اينجا کشيده شود يعني هنوز هم تکرار اين موضوع در پرونده‌شان ثبت‌شده اما اين حرکات تاکتيکي تقسيم‌کار و براي جمع‌آوري آرا است.»
*اصلاح‌طلبان  با عذرخواهي مي‌خواهند آبروي ازدست‌رفته خود را برگردانند
همچنين حسن لاسجردي، عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه در گفت‌وگو با «رسالت» دراين‌باره تأکيد کرد: «سياست و عملکرد افراد باوجدان اين است که اگر کوتاهي داشته باشند از مردم عذرخواهي مي‌کنند، اما از اصل مسئوليت سياسي اجتماعي ‌آن‌ها چيزي کم نمي‌شود و فقط سبب آرامش مردمي که به آن‌ها رأي داده‌اند را فراهم مي‌کنند اما آثار و تبعات منفي که از عدم اجراي يا عمل کردن به وعده‌ها، از بين نمي‌رود، به همين دليل هم اگر در حال حاضر شاهد چنين کاري از سوي اصلاح‌طلبان هستيم به اين معنا است که بتوانند فضاي سياسي جامعه را تلطيف کنند.»
وي تأکيد کرد: «اين حرکت مي‌تواند يک حرکت سياسي، اخلاقي و اجتماعي باشد شايد بتوانند به مردم بگويند که ما اشتباه کرديم و آماده جبران هستيم، اما به‌هرحال اين مردم هستند که بارأي خود به آن خطاها واکنش درست نشان مي‌دهند و شايد اصلاح‌طلبان با عذرخواهي مي‌خواهند آبروي ازدست‌رفته خود را برگردانند.»
نویسنده : سارا عسگري‌‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.