پای درس استاد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45003
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰:۵۷ |
روحانی در تازه‌ترین اظهارات خود از رعایت اخلاق اسلامی و لزوم عدم تحریف دم زد

پای درس استاد

دومین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، عصر سه‌شنبه برگزار شد که حواشی زیادی به همراه داشت، درحالی‌که برخی کاندیداها سعی کردند برنامه مدونی ارائه دهند اما برخی دیگر از کاندیداهای اصلاح‌طلب، با روی آوردن به صحبت‌های تخریبی، به حاشیه‌سازی پرداختند.
پای درس استاد

حانیه مسجودی 
دومین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، عصر سه‌شنبه برگزار شد که حواشی زیادی به همراه داشت، درحالی‌که برخی کاندیداها سعی کردند برنامه مدونی ارائه دهند اما برخی دیگر از کاندیداهای اصلاح‌طلب، با روی آوردن به صحبت‌های تخریبی، به حاشیه‌سازی پرداختند تا با زیر پا گذاشتن اصول و موازین اخلاقی، آرای مردمی بیشتری را به سبد خود بریزند و نامزدهایی که از ناکارآمدی و بی‌تدبیری‌های دولت در طول این هشت سال سخن گفتند، با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی دولتی‌ها به‌خصوص شخص رئیس‌جمهور مواجه شدند. حسن روحانی مانند تمام سال‌هایی که نقدهای منصفانه و کارشناسانه صاحب‌نظران و دلسوزان را نپذیرفته بود و حتی یک منتقد را به برنامه‌های دولتی راه نداده بود به صحبت‌های مطرح‌شده در دور دوم مناظرات واکنش نشان داد و از عملکرد غیرقابل‌دفاع خود تمام‌قد دفاع کرد. 
   در این انتخابات ظلم‌های بسیار بدی شد 
رئیس‌جمهور صبح روز چهارشنبه در نشست هیئت دولت بابیان اینکه ایام مهمی پیش روی مردم ایران است و این ایام انتخابات با حواشی و اتفاقاتی همراه است که برخی به‌طور طبیعی و برخی به‌طور غیرطبیعی ایجاد می‌شود، گفت: «اخلاق اسلامی در این روزها صدمه جدی دیده و آغاز اخلاق راست‌گویی و وفای به عهد است و آغازش این است که حقیقت و واقعیت‌ها را که در روی زمین اجراشده تحریف نکنیم که اگر به‌عکس و ناصحیح گفته شد و اذهان مردم را طوری مشوش کند که مردم از اصل نظام دچار تردید شوند اخلاق زیر پا گذاشته‌شده است و انتخابات مهم است ولی از انتخابات مهم‌تر اخلاق است.» 
رئیس‌جمهور ادامه داد: «اگر بناست همه ۴۲سال گذشته نقض قانون و فساد و زیرپاگذاشتن حقوق و اجرا نکردن مصالح مردم باشد و همه اقدامات برخلاف مصلحت جامعه باشد چرا انقلاب کرده بودیم؟ اینکه می‌گوییم در ۸ سال هیچ کاری نشده به مردم ظلم می‌کنیم چون کشاورزی و صنعت و زیرساخت‌ها و فضای مجازی دست مردم است و اینکه می‌گوییم کاری نشده یعنی ملت کارنکرده‌اند و این توهین به مردم است.» 
روحانی با اشاره به انتقادات به عملکرد دولت تصریح کرد: «وقتی می‌گوییم دولت، دولت یک نفر نیست و صدها هزار مدیر و کارشناس و کارمند همه باهم میلیون‌ها نفرند که در کنار هم دولت می‌شوند و وقتی توهین می‌کنیم به میلیون‌ها نفر توهین می‌کنیم.» 
وی بابیان اینکه می‌خواهم در مورد قلب و تحریف واقعیت و حقیقت نکته‌ای بگویم گفت: «اقتصاد یعنی ما در دوره صلح یا جنگ هستیم؟ ما در جنگ اقتصادی هستیم یا نیستیم؟ گویی اصلا جنگی نبوده و ترامپی در کار نبوده و ظلمی نکرده است و هرچه مشکل است مال دولت است و آمریکا کاری نکرده است. نه در سؤال و نه در جواب چیزی بود و این عجیب است.» 
در واکنش به صحبت‌های روحانی بعد از شنیدن انتقادات در مناظره  باید به چند نکته اشاره کرد: 
 نکته نخست: روحانی که با تخریب در مناظرات پیروز شد، دم از اخلاق‌مداری می‌زند
رئیس‌جمهور در بخش نخست صحبت‌هایش به رعایت اخلاق اسلامی و لزوم عدم تحریف واقعیت اشاره می‌کند و این اظهارات جای سؤال دارد. حسن روحانی در سال ۹۲ تمام تقصیرات را به گردن دولت هشتم و نهم احمدی‌نژاد انداخت و با محتاج جلوه دادن ایران در مقابل غربی‌ها حتی کوچک‌ترین مشکلات مردم را که ریشه داخلی داشت به عدم ارتباط با آمریکا ربط داد. 
او در مناظرات سال ۹۲ با تکیه به سوء مدیریت و خلأهای دولت قبلی نردبانی برای کسب رأی مردم ساخت و در میانه مسیر، سیاست تخریب رقیب ریاست جمهوری را در دستور کار خود قرارداد. او اکنون از رعایت اخلاق و تحریف نکردن واقعیت دم می‌زند و برخی از کاندیداها را به تشویش اذهان عمومی متهم می‌کند. با این اوصاف به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور توجه ندارد که سخت شدن معیشت مردم و قفل شدن شاهراه‌های اقتصادی کشور به‌واسطه ریشه سیاست‌هایی است که مشاوران اقتصادی و سیاست خارجی کابینه‌اش در پیش‌گرفته‌اند. 
 نکته دوم: ریشه تفکر دولت روحانی و عدم استفاده از ظرفیت‌ها 
نکته دوم، ادامه نکته نخستی است که ذکر شد. دولت‌ روحانی همواره چشم امید و خط تفکرشان به سمت ارتباط با غرب بوده و به‌جای این‌که به شرق جهان و کشورهای همسایه نظری بیندازند، کشورهای اروپایی و آمریکا را کل دنیا دانسته‌اند. با چنين تفکری ظرفیت‌های داخلی، توجه و اعتقاد به توان جوانان بااستعداد و تولید داخل نادیده گرفته شد و این موضوع از اصلی‌ترین دلایل قفل شدن اقتصاد کشور است. روحانی بارها بیان کرده است که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و کشور ما در دوران سکانداری دونالد ترامپ در آمریکا، آسیب‌پذیر و تحریم‌ها علیه حوزه‌های مختلف افزایش‌یافته است.
در این بخش اما یک نکته میانی قابل‌تأمل وجود دارد؛ رئیس‌جمهور که سابقه حضور در دوران دفاع مقدس را داشته و در تمام سال‌های انقلاب پست‌های مهم کشور را دارا بوده است چطور درک نکرده است که این فشارها و تحریم‌ها دقیقا از روزهای نخست استقلال ایران رقم خورده و اتفاق جدیدی نیست؟ اگر زمان جنگ که تحت شدیدترین فشارهای امنیتی، سیاسی، بین‌المللی، اجتماعی و از همه مهم‌تر اقتصادی بودیم و توانستیم دقیقا بعد از ۸ سال سایه ناامنی را از سر مردم و شهرهای کشورمان برداریم، چطور نمی‌توانیم اکنون‌که بیش از سه دهه از آن زمان می‌گذرد محصولات باکیفیت داخلی را تولید و از استمرار تولید آن‌ها با معافیت‌های مالیاتی و بوروکراسی‌های اداری حمایت کنیم؟  البته ممکن است برای تفکری که حتی رفع مشکل آب خوردن مردم را به تحریم‌ها ربط می‌دهد، درک این مفاهیم کمی دشوار باشد. اما ای‌کاش حالا که با تمام سوء مدیریت‌هایی که دولت‌ به آن دچار بوده عمر تدبیر و امید رو به اتمام است، واقعیت‌ها را تحریف نکنند! 
 نکته سوم: آمارهای اقتصادی در دولت روحانی  
در نکته سوم و  پایانی نیز برای مستند کردن گزارش به آمارهای اقتصادی در دو دولت روحانی نگاهی می‌اندازیم. دولتی که رشد نقدینگی در آن از دولت‌های احمدی‌نژاد و خاتمی بیشتر بوده است. 
 نقدینگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از ۴۹۱۸ هزار میلیارد ریال در مرداد ۹۲ به ۲۹۶۰۰ هزار میلیارد ریال در مهر ۹۹ رسیده و در ۸۷ ماه نخست دولت روحانی معادل ۲۴۶۸۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی افزایش‌یافته و رشد آن ۸۳.۴ درصد بوده است. به‌عبارت‌دیگر، رشد نقدینگی در دولت روحانی بالاتر از دولت احمدی‌نژاد و دولت خاتمی در ۸۷ ماه نخست بوده است. 
در کنار رشد نقدینگی بالای ۸۳.۴ درصدی ۸۷ ماه نخست دولت روحانی، استفاده دولت از اوراق بدهی و اختصاص بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از سپرده‌های بانک‌ها برای خرید اوراق نیز باید افزوده شود زیرا این نوع بدهی دولت عملاً به معنای پیش‌خور کردن بدهی دولت در سال‌های بعد است و روی رشد نقدینگی اثرگذار خواهد بود و کنترل امروز رشد نقدینگی از محل اوراق بدهی دولت، به معنای پیش‌خور کردن رشد نقدینگی در سال‌های بعد برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و مردم خواهد بود. 
دولت روحانی با رشد شدید قیمت ارز، افزایش شاخص سهام، تورم بالا، رشد بالای قیمت‌ها، و درآمدهای بیشتر از محل مالیات، عوارض، سود شرکت‌ها، مالیات فروش سهام در بورس و… نیز مواجه بوده و درآمدها و هزینه‌های به‌مراتب بیشتری نسبت به دولت‌های قبل داشته است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.