پاشینیان دوباره پیروز شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45813
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 01 تیر 1400 - 6:41 |

پاشینیان دوباره پیروز شد

با پایان انتخابات پارلمانی در ارمنستان، نیکول پاشینیان، نخست وزیر موقت این کشور مدعی شد که ائتلاف تحت رهبری او توانسته رقبای خود را شکست دهد.بعد از اعتراضات گسترده نسبت به عملکرد دولت نیکول پاشینیان درآخرین دور جنگ قره‌باغ، ارمنستان برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی روز یک‌شنبه انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار کرد.
پاشینیان دوباره پیروز شد

گروه بین الملل 
با پایان انتخابات پارلمانی در ارمنستان، نیکول پاشینیان، نخست وزیر موقت این کشور مدعی شد که ائتلاف تحت رهبری او توانسته رقبای خود را شکست دهد.بعد از اعتراضات گسترده نسبت به عملکرد دولت نیکول پاشینیان درآخرین دور جنگ قره‌باغ، ارمنستان برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی روز یک‌شنبه انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار کرد.
به گزارش یورونیوز، بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، بعد از شمارش ۷۵ درصد آرا، حزب پیمان مدنی  پاشینیان توانست ۵۵/۶۱ درصد آرا  را به خود اختصاص دهد. همچنین ائتلاف انتخاباتی رقیب اصلی او یعنی رابرت کوچاریان، تنها موفق به کسب ۲۰ درصد آرا شده است.کوچاریان، رئیس جمهور پیشین این کشور، بلافاصله به اعلام این نتایج اعتراض و مدعی شد تقلب و تخلف انتخاباتی صورت گرفته است.در این انتخابات زودهنگام، حدود ۲۰ حزب سیاسی و همچنین چهار ائتلاف انتخاباتی شرکت داشتند اما رقابت اصلی میان نخست وزیر موقت کنونی یعنی پاشینیان و رئیس جمهور  پیشین این کشور یعنی رابرت کوچاریان بود.
کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرده که در این دوره مشارکت  ۴۹ درصدی در کشور به ثبت رسیده که  پاشینیان توانسته رقبای خود را شکست دهد.پاشینیان که در سال ۲۰۱۸ با یک انقلاب علیه الیگارشی حاکم بر ارمنستان به قدرت رسید پس از اینکه در جنگ ۶ هفته‌ای با جمهوری آذربایجان شکست خورد به شدت مورد اعتراض مردم و افکار عمومی قرار گرفت. در این جنگ که در اکتبر و نوامبر سال گذشته به وقوع پیوست، طرفین در نهایت با وساطت روسیه به درگیری‌ها پایان دادند و ایروان پذیرفت کنترل بخش‌هایی که این کشور سال‌ها کنترل بر آن‌ها را در اختیار داشت به باکو واگذار کند.
بعد از آن بود که تظاهرات گسترده و نسبتا پیوسته علیه پاشینیان در کشور برقرار شد و معترضان خواهان استعفای نخست وزیر شدند. با ادامه اعتراضات مردمی بالاخره قرار شد انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود.
 توطئه های آمریکا ادامه دارد 
بدیهی است که نمی توان نقش آمریکا ، رژیم اشغالگر قدس و متحدان واشنگتن   در تشدید بحران‌های امنیتی در آسیای میانه  را  نادیده انگاشت. «ایجاد بحران‌های مزمن امنیتی» و « تنش‌های مداوم » در آسیای مرکزی و قفقاز، یکی از اهداف مشترک ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی در طول تاریخ روابط بین‌الملل بوده است.
واشنگتن و تل‌آویو خلق بحران در آسیای میانه را به‌مانند خلق بحران در آسیای غربی و شبه‌قاره هند، مجرا و دستمایه‌ای برای توجیه مداخله سیاسی- نظامی خود در آن مناطق و متعاقبا، حضور بلندمدت خود در آن مناطق قلمداد می‌کنند. فرمول عملیاتی آمریکا در این خصوص مشخص است :
 ایجاد کلیت بحران، تبدیل بحران مدیریت‌شده به بحران غیرقابل‌کنترل، درگیری سازی دیگران با بحران، ارائه راهکار حل بحران متناسب با اهداف بلندمدت آمریکا( و ناتو ) و درنهایت ، تسلط بر یک منطقه خاص باهدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، ژئوپلیتیکی و استراتژیک آن! همان‌گونه که می‌بینیم، آمریکا و رژیم صهیونیستی استراتژی‌های چندلایه و متعاقبا، تاکتیک‌های متعددی را در این معادله پیش‌بینی کرده‌اند.
امروز باید در ماورای رصد اخبار مربوط به منازعه‌ای که در قره باغ و آسیای مرکزی ( در حال حاضر به صورت بالقوه )  به وجود آمده است، بر روی عوامل موجده و مبقیه بحران نیز متمرکز شویم. رسانه‌های غربی در برهه فعلی، علاقه وافری به «توصیف میدان جنگ» دارند، بدون آنکه بخواهند نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در «خط‌کشی میدان جنگ قره‌باغ» و تلاش آن‌ها در راستای خلق یک بحران مستمر دیگر در قاره آسیا ( منطقه آسیای مرکزی) را موردبررسی قرار دهند.
یورونیوز

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای پاشینیان دوباره پیروز شد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.