هوش هیجانی چیست؟ عناصر و تست های هوش هیجانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 51430
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲ |

هوش هیجانی چیست؟ عناصر و تست های هوش هیجانی

تست هوش هیجانی برای سنجش میزان هوش عاطفی یا همان EQ افراد تا سال‌ ها در سایه ضریب هوشی یا همان IQ قرار داشت.
هوش هیجانی چیست؟ عناصر و تست های هوش هیجانی

تست هوش هیجانی برای سنجش میزان هوش عاطفی یا همان EQ افراد تا سال‌ ها در سایه ضریب هوشی یا همان IQ قرار داشت. مفهومی به نام هوش در اوایل قرن بیستم توسط شخصی به نام آلفرد بینه معرفی شد و به مبنای تعیین موفقیت و کارایی اشخاص تبدیل گشت. در نتیجه تست‌ ها و آزمون‌ های مختلفی برای اندازه‌ گیری میزان IQ به وجود آمد. در سال ۱۹۹۵ شخصی به نام دنیل گلمن کتابی راجب EQ و اهمیت بیشتر آن نسبت به IQ به چاپ رساند که موجب جلب توجهات به سوی این نوع هوش شد.

هوش هیجانی چیست؟

قبل از پیدایش هوش هیجانی دانشمندان بیشتر بر روی حافظه و توانایی حل مساله افراد تمرکز و توجه داشتند و این دو عامل را در تعیین میزان عملکرد تاثیرگذار می‌ دانستند. با گذشت زمان متوجه شدند که جنبه‌ های عاطفی و اجتماعی نیز اهمیت دارند. از این رو می‌ توان هوش هیجانی را اینگونه تعریفی نمود:

هوش هیجانی یک نوع توانایی برای مدیریت اضطراب،کنترل تنش‌ ها، انگیزه، امیدواری و خوش بینی در مواجهه با موانع مختلفی که در راه رسیدن به هدف ممکن است رخ دهند، می‌ باشد. در واقع هوش هیجانی یک نوع مهارت اجتماعی است و افراد با استفاده از عواطف، احساسات و مهارت‌ های خود به حل مسائل مختلف می‌ پردازند.

هوش هیجانی مانند ضریب هوشی ذاتی نمی‌ باشد و می‌ تواند اکتسابی باشد. افراد می‌ توانند با فعالیت‌ های مختلف در طول زندگی هوش هیجانی خود را تقویت نمایند و برای بهبود EQ خود تلاش نمایند.

عناصر هوش هیجانی

هوش هیجانی از مهارت‌ های مختلفی در افراد تشکیل شده است که ترکیب این مهارت‌ ها و به کارگیری آنها موجب شکل گیری عناصر اصلی هوش هیجانی می‌ شوند. این مهارت‌ ها که شامل خود، دیگران، آگاهی و اقدام می‌ شوند در به وجود آمدن عناصر و موارد مهم EQ بسیار تاثیر گذار هستند. عناصر هوش هیجانی عبارتند از:

خودآگاهی

خودآگاهی باعث درک بهتر و بیشتر احساسات، حالات خلقی و افکار می‌ شود و از طریق خودآگاهی و خود ارزیابی می‌ توانید مدیریت درستی بر رفتارهای خود داشته باشید و با اعتماد به نفس بالا تا حد زیادی از خود سرزنشی بکاهید.

خودگردانی

عنصر خودگردانی در واقع مهارتی در زمینه کنترل نمودن خود می‌ باشد. شما با استفاده از این مهارت می‌ توانید احساسات خود را کنترل و مدیریت نموده و با بلوغ فکری واکنش‌ های لازم را در برابر مسائل مختلف بروز دهید. خویشتن داری، قابل اعتماد بودن، انگیزه برای پیشرفت و ابتکار از مهمترین موارد این مهارت می‌ باشند.

آگاهی اجتماعی

با استفاده از این مهارت که یکی از عناصر مهم در هوش هیجانی تلقی می‌ شود، می‌ توانید درک خوبی از احساسات دیگران داشته باشید و روابط اجتماعی قوی برقرار نمایید.

مهارت های اجتماعی

مواردی همچون توان تاثیرگذاری، رهبری، ایجاد رابطه و کار گروهی می‌ تواند در رابطه افراد با یکدیگر تاثیرات مختلفی بگذارد و اشخاصی که از توانایی و مهارت‌ های بیشتری در برقراری ارتباط با دیگران برخوردار باشند دارای ضریب هوش هیجانی بیشتر و مثبتی هستند و می‌ توانند مسائل مختلف در روابط را بهتر مدیریت و کنترل نمایند.

تست هوش هیجانی

پس از معرفی و شناخته شدن هوش هیجانی روش‌ هایی برای اندازه گیری و تعیین میزان آن نیز به وجود آمد که به آنها تست هوش هیجانی گفته می‌ شود. این آزمون‌ ها و تست‌ ها انواع مختلفی دارند و برای ارزیابی کلی EQ و یا ارزیابی با جزییات بیشتر استفاده می‌ شوند. مهمترین تست‌ های هوش هیجانی معروف در جهان شامل موارد زیر می‌ شوند:

تست هوش هیجانی برادبری

برای بررسی و ارزیابی هوش ارتباطی افراد از تست هوش هیجانی برادبری استفاده می‌ شود. در این تست قدرت و توانایی تفکر افراد در برابر هیجانات و احساسات مختلف در زمینه‌ های گوناگون مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد. تست هوش هیجانی برادبری به منظور آگاهی یافتن از توانایی شناخت و درک احساسات خویشتن طراحی شده است و شما با انجام این تست می‌ توانید متوجه شوید که تا چه اندازه قدرت و توانایی کنترل و مدیریت خود در رابطه با دیگران را دارید.

هوش هیجانی مشخص می‌ کند که فرد تا چه اندازه از احساسات و هیجانات خود اطلاع دارد، در چه حد می‌ تواند خود را درک کند و در موقعیت‌ های مختلف رفتار مناسبی داشته باشد. از این رو تست هوش هیجانی برادبری بسیار حائز اهمیت است زیرا این میزان توانایی فرد را مشخص می نماید. نتیجه این آزمون با یک عدد مشخص می‌ شود که میزان ضعیف، متوسط و یا عالی بودن شما در خصوص توانایی‌ ها و عملکردتان را نشان می‌ دهد.

افرادی با سطح بالا و میزان خوب هوش هیجانی موفق‌ تر هستند و می‌ توانند ارتباطات خوبی با دیگران داشته باشند و از توانایی‌ های خود به بهترین شکل ممکن استفاده نمایند. اما افرادی که میزان EQ آنها پایین و نامطلوب می‌ باشد، به دلیل زیر فشار قرار گرفتن بیشتر نمی‌ توانند از ظرفیت‌ های خود در کسب و کار استفاده کنند و مرتکب اشتباهاتی در ارتباطات خود با دیگران می‌ شوند که مشکلات روحی و جسمی برای آنها به وجود می‌ آورد.

تست هوش هیجانی بار-آن

از تست بار-آن می‌ توان برای اندازه گیری و ارزیابی موارد مختلفی از هوش هیجانی مانند انگیزه، کنترل رفتار و هیجانات، همدلی و همیاری با دیگران، امیدواری، تلاش در شرایط سخت، به تاخیر انداختن خواسته‌ ها و از این دست موضوعات بهره گرفت.

در تست بار-آن که شما می‌توانید به رایگان آن را در مدرسه کسب و کار آیا انجام دهید، میزان توانایی شما در زمان درگیری با احساسات خود و دیگران به صورت ابعادی جداگانه سنجیده می‌ شود دکتر یحیی علوی به عنوان متخصص با سابقه بیش از ۱۱ سال در این حوزه، تحلیل های دقیق و کاربردی در خصوص شناخت هر کدام از فاکتورهای مورد ارزیابی ارائه می‌دهند.  در واقع در این آزمون ۵ فاکتور مورد ارزیابی قرار گرفته می‌ شود که عبارتند از:

احساسات درونی: مهارت‌ ها، توانایی‌ ها، ظرفیت‌ ها و قدرت‌ های درونی شما مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌ گیرد.

احساسات بیرونی: عملکرد و مهارت بین فردی شما و توانایی شما در کنترل و مدیریت احساسات خود و دیگران مد نظر می‌ باشد.

سازگاری: قدرت نشان دادن واکنش مناسب در شرایط بحرانی و توانایی پاسخگویی به ویژگی‌ ها و نیازهای محیطی بررسی می‌ شود.

مدیریت استرس: یکی از فاکتورهای اصلی که از طریق تست هوش هیجانی بار-آن مشخص می‌ گردد، توانایی افراد در کنترل و مدیریت استرس می‌ باشد.

رفتار عمومی: از موارد مهم تعیین میزان توانایی فرد درباره مثبت اندیشی و امیدواری می‌ باشد. توانایی لذت بردن از زندگی و تداوم نگرش و خلق مثبت از مواردی است که توسط تست هوش هیجانی بار-آن مشخص می‌ گردد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.