هرچه مي‌خواهد دل تنگت بگو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3321
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷ |
فتنه تغلب

هرچه مي‌خواهد دل تنگت بگو

رهبر انقلاب غير از جلسات كاري مرسوم و هميشگي خود، در دوران فتنه نيز (همچون ديگر ايام سال) ديدارهاي خصوصي با افراد و جمع‌هاي مختلف كه بعضاً متقاضي ديدار با ايشان بودند، داشتند.
هرچه مي‌خواهد دل تنگت بگو
رهبر انقلاب غير از جلسات كاري مرسوم و هميشگي خود، در دوران فتنه نيز (همچون ديگر ايام سال) ديدارهاي خصوصي با افراد و جمع‌هاي مختلف كه بعضاً  متقاضي ديدار با ايشان بودند، داشتند. در حقيقت ايشان در اين‌گونه جلسات، پس از شنيدن تحليل‌ها و ارزيابي‌ها و نيز ابهامات و انتقادها و اعتراض‌هاي احتمالي به آنچه در كشور مي‌گذرد، در مقام تبيين واقعيت صحنه، نكاتي را مطرح مي‌كنند. معمولاً در اين جلسات (كه اصولاً تكلف جلسات كاري را ندارد و بيشتر از نوع گفت‌وگو است) آقا از حاضران مي‌خواهند بدون ملاحظه‌ اين‌وآن، صادقانه و خالصانه حرف دلشان را بگويند و حاضران نيز با صراحت مطالبشان را مي‌گويند. مشاهده  يا مطالعه متن اين قبيل ديدارها به‌ويژه در دوران فتنه نشان مي‌دهد برخي از مطالب گفته شده آن‌چنان صريح و متفاوت با نظر و نگاه رهبر انقلاب بوده كه گويندگان در ابتدا و يا انتهاي سخن خود، از ايشان عذرخواهي كرده‌اند  و اين در حالي است كه  آقا خوششان مي‌آيد كه  افراد، صريح و بدون لكنت با ايشان سخن بگويند و البته در صورت لزوم و بدون رودربايستي به مطالب گفته شده پاسخ مي‌دهند. ترغيب آقا به سخن گفتن بدون لكنت حاضران در موارد متعددي منجر به فاش‌گويي آنها شده است. يادآوري چند نمونه شاهدي بر سيره ايشان است.
آقا در ابتداي جلسه‌اي كه نمايندگان ستاد نامزدهاي معترض به  نتايج  انتخابات سال ۸۸ در آن حضور داشتند،‌ از آنها مي‌خواهند: «از هر كدام از اين مجموعه‌هاي چندگانه يك نفر حرف دلش و آن چيزي را كه در اعماق روحش هست، همان را در دقايق كوتاهي بر زبان بياورد. هيچ تقيه و ملاحظه‌اي هم نكنيد؛ نه از من و نه از ديگر مجموعه‌هايي كه اينجا هستند.». اين رويكرد موجب مي‌‌شود آقاي الويري به عنوان نماينده ستاد آقاي كروبي بگويد: «من بنا نداشتم همه حرف‌‌ها را بزنم ولي چون جنابعالي فرموديد كه تقيه نكنيد آنچه  را بايد مي‌گويم.». آقاي بهشتي نيز به عنوان نماينده ستاد آقاي موسوي تأكيد مي‌كند: «حقيقتش اين است كه من مي‌خواستم سخني نگويم اما فرموديد كه سخن دل را در اينجا مطرح  كنم.». همچنين رهبر انقلاب در جلسه ديگري كه يك ماه پس از انتخابات به درخواست جمع محدودي  از فضلاي حوزه علميه  قم تشكيل شده بود، در ابتدا تأكيد مي‌كنند: «اگر نكته‌اي هست، صريح و بي‌پرده و بدون هيچ ملاحظه‌اي در ميان بگذاريد… وقت موسعي هم من گذاشتم كه آقايان تنگنا نداشته باشيد در گفتن و شنيدن و مفصل بيان كنيد؛ حالا اگر وقتي باقي ماند و لازم بود من حرفي بزنم، من هم خواهم گفت، اگر چنانچه  وقتي باقي نماند كه خب هيچي، ما حرف‌هاي شما را مي‌شنويم؛ مغتنم است براي ما كه حرف آقايان را بشنويم.».
اولين نفر از جمع حاضر در ابتداي سخن خود مي‌گويد: «قبل از اينكه وارد بحث شوم من عذرخواهي داشته باشم از صراحت و ادبياتي كه ممكن است در يك قسمت‌هايي باشد.» و آنگاه با صراحت آنچه كه لازم مي‌داند را مي‌گويد و رهبر انقلاب نيز نظرات خود را در خصوص مطالب طرح شده با صراحت بيان مي‌كنند. در ادامه يكي از حاضران مطالبي را مطرح مي‌كند و آقا ابتدا تأكيد مي‌كنند: «من در بخشي از اين مسائلي كه فرموديد اختلاف نظر جدي با شما دارم؛ يعني واقعاً نگاه من با اين نگاهي كه شما داريد نسبت به  اين مسئله كاملاً متفاوت است؛ البته بعضي‌هايش درست است.»؛ آنگاه به نقد برخي از مطالب گفته شده مي‌پردازند. در اين ميان به طور مكرر فرد مورد نظر در پاسخ به پرسش رهبر انقلاب و يا ابتدا به ساكن در نقد ديدگاه آقا و تأييد موضع خود سخن مي‌گويد و اين «قلت و ان قلت‌ها» بين او با رهبر انقلاب، شانزده  بار تكرار مي‌شود. در حالي كه فضاي سنگيني بر جلسه حاكم مي‌شود و برخي از حاضران اين نوع مواجهه با آقا را نمي‌پسندند، در پايان اين بخش از گفت‌وشنود، رهبر انقلاب فرد مورد نظر را به اسم كوچك خطاب و تصريح مي‌كنند: «شما بالاخره براي ما همان حاج‌آقا… هستيد. فرقي نكرديد؛ مبادا شما خيال كنيد كه حالا چون يك چيزي گفتيد كه بر خلاف نظر من بوده  [نظرم درباره شما فرق كرده]؛ هر چه مي‌خواهد دل‌تنگت بگو.».
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.