نکات مهم مراقبت ارتودنسی دندان در هفته اول - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66065
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲ |

نکات مهم مراقبت ارتودنسی دندان در هفته اول

استفاده از بریس های ارتودنسی، اقدامی مهم و موثر است؛ چرا که با این اقدام زیبایی، خاطرجمع خواهید بود که به زودی ظاهر زیبا و دندان هایی صاف خواهید داشت و البته عمل بلع و جویدن شما و اختلالات گوارشی از این دست نیزمرتفع خواهند شد و همچنین لبخندی زیبا خواهید داشت.
نکات مهم مراقبت ارتودنسی دندان در هفته اول

 

 

استفاده از بریس های ارتودنسی، اقدامی مهم و موثر است؛ چرا که با این اقدام زیبایی،  خاطرجمع خواهید بود که به زودی ظاهر زیبا و دندان هایی صاف خواهید داشت و البته عمل بلع و جویدن شما و اختلالات گوارشی از این دست  نیزمرتفع خواهند شد و همچنین لبخندی زیبا خواهید داشت. زمانی که شما به وجود بریس ها در دهان خود عادت کنید، دیگر متوجه وجود این جسم خارجی در دهان خود نخواهید بود وتنها یک هفته اول بعد از نصب بریس ها، حالتی غیرطبیعی و ناراحت کننده ای خواهید داشت. برای اینکه بتوانید با سهولت بیش تری با بریس های تازه نصب شده، کنار بیاییید و به آنها عادت کنید؛ در ادامه این مقاله برای شما، تجاربی سودمند و کارا که در مورد دیگر بیماران نیز مفید بوده اند را  بیان می کنیم.

زمانی که شما اقدام به درمان ارتودنسی میکنید، اطرافیان با دیدن دندان های شما، ممکن است که سوالات زیادی که در مورد درمان ارتودنسی دارند را از شما به عنوان شخصی آگاه بپرسند ؛ پس، از اینکه در بمباران سوالات اطرافیان خود قرار بگیرید، تعجب نکنید، چرا که افرادی زیادی هستند که از لبخند و وضعیت سلامت دهان- دندان خود رضایت نداشته و ضمن اینکه نسبت به اصول درمانی ارتودنسی ابهامات زیادی دارند، پس صددرصد سوالات و ابهامات خود را از شکا خواهند پرسید. البته، دیگر نکاتی نیز لازم است تا در یک هفته ابتدایی درمان ارتودنسی، مورد توجه قرار گیرند.

ظاهر دندان های شما حین لبخند در ظاهری جدید برایتان آزاردهنده خواهد بود.

شروع و اقدام به درمان ارتودنسی، بسیار اقدامی مهم و تاثیرگذار در زندگی است؛ چرا که شما  در ابتدا پروسه ترمیم، درگیر ظاهر جدید لبخند زدن و صحبت کردن خود خواهید بود و در ادامه این افکار جدید، پیوسته به لبخند و طریقه صحبت کردن دیگران و تفاوت آن با شرایط جدید خود، می پردازید. اما زمانی که مدتی از این درمان بگذرد و به بریس های دندان خود عادت کنید، دیگر این افکار آزاردهنده به سراغ شما نخواهند آمد. همانطور که اشاره شد، ایجاد حالتی ناخوشایند و وسواسی در ظاهر لبخند شما، در ابتدا مسیر ترمیم ارتودنسی، طبیعی است و با گذر زمان، شما به این حالت عادت خواهید کرد.

پیش از انجام و اقدام برای نصب بریس های ارتودنسی، سوالات رایج اغلب بیماران این است که تا چه مدتی اگر این بریس های نصب شده، روی دندان بمانند، سبب ایجاد آسیب دندانی می شوند؟

پاید پاسخ داد که قرار نیست، نصب این بریس ها، آسیب زا برای دندان های بیمار باشند و نصب بریس ها هرگز دردآور هم نخواهد بود و در صورتی که بیمار هرزمان احساس دردی جدی در دهان خود داشت، میبایست سریعا با پزشک خود تماس بگیرد. در واقعیت و طبق گزارشات ، بیماران در ابتدا مسیر، بیان کرده اند که دندان هایشان حساس شده و میزان دردی خفیف و اندک را در دندان و فک خود، حس می کنند؛ این درد  و حساسیت، حدود چند ساعت بعد از نصب بریس ها ظاهر می شوند وحتی ممکن است، حتی زمانی که  به این بریس ها نیز عادت کرده باشید، همچنان دندان های شما نسبت به حالت اولیه حساس تر شده باشند. البته لازم به ذکر است که این درد ها و حساسیت های مذکور، زودگذر و کوتاه مدت هستند و چندان اختلالی را برای بیمار ایجاد نمی کنند. هرگونه درد و ناراحتی از این دست را می توان با مصرف مسکن های بدون نیاز به نسخه التیام بخشید؛ از جمله این داروها می توان به تیلنول ( Tylenol) اشاره کرد و همچنین توصیه می شود که در چنین مواقعی، بیمار غذاهای نرم مصرف کند.انجام چنین اقدامات مذکور، مارا به گام دوم از مراقبت های دندان در یک هفته ابتدایی ارتودنسی نزدیک می کند.

نکاتی در مورد اولین هفته بعد از نصب بریس های ارتودنسی دندان ها

سخت ترین زمان و دوره ارتودنسی، یک هفته ابتدایی بعد از نصب بریس ها است، چرا که دهان و بدن شما دارد به وجود جسم خارجی فلزی عادت می کند و ممکن است که شما در ابتدا میزان دردی خفیف را در فک و دندان های خود حس کنید که این حالت، کاملا طبیعی است. زمانی که هفته اول را تحمل کنید ، وارد مرحله نزولی و آسان دوره ترمیمی ارتودنسی شده اید و به زودی به هدف زیباسازی لبخند خود و سلامت دهان و دندان خود، دست می یابید.

به جهت اینکه بتوانید آسان تر و بهتر به بریس های دندانی خود عادت کنید، در ادامه ۵ راهکار برای شما پیشنهاد شده است:

با امادگی و بعد از رفع ابهامات ذهنی خود، مطب دندانپزشک را ترک کنید.

بعد از نصب بریس های دندانی، پیش از خروج از مطب، حتما در مورد عناوین زیر اطلاع کامل حاصل کنید و سپس مطب را ترک کنید:

  • قسمت های انتهایی سیم ارتودنسی را چک کنید: حتما با سرانگشتان خود و یا با زبان خود، انتها سیم بریس ها را چک کنید، تا مطمئن شوید که انتها این سیم ها به داخل بافت های ناحیه گونه و یا زبان شما فرو نروند.
  • در مورد گام بعدی درمان خود اطلاع کسب کنید. حتما تمامی سوالات خود را مطرح کنید تا آگاه باشید که تا جلسه بعدی ویزیت دندانپزشک، چه مراحل، تغییرات و اموری مورد انتظار است تا ایجاد شوند ویا اینکه نسبت به آنها نگهداری و مراقبت صورت گیرد. از جمله این موارد می توان به لزوم و شرایط استفاده از هدگیرهای ارتودنسی بعد از نصب بریس ها، استفاده از کش های الاستیک مخصوص و یا دیگر توصیه های بهداشتی لازم که باید از طرف دندان پزشک، توضیح داده شود، اشاره نمود.

مجدد در مورد مواد و لوازم بهداشتی کمک کننده و لازم از دندان پزشک خود سوال کنید.

در مورد مواد شوینده و تجیزات تمیزکننده دندان هایی که بر آنها ، بریس ارتودنسی نصب است، سوال کنید و تا حد امکان این اقلامی که شستشو دندان شما را تسهیل می کنند را تهیه کنید؛ برای مثال، موم های مخصوص ارتودنسی دندان ها که برای حفظ بافت نرم لثه طراحی شده، باند های الاستیکی دندان و تجهیزات کمک کننده به تمیزکردن دندان ها می توانند از عناوین ابهامات ذهنی شما باشند.

مراقب باشید که با دندان های دارای بریس چه چیزی می خورید.

از زمانی که شما بریس های دندانی خود را نصب می کنید، محدودیت خوردن نخواهید داشت، اما بسیار توصیه شده است که در چند روز ابتدایی، تا زمانی که دندان ، زبان و فک شما به بریس ها عادت نکرده است، غذا های نرم مصرف کنید، مانند سبزیجات با بافت نرم، ماست ، سوپ و یا دسر پودینگ و  نان نرم استفاده کنید. بعد از گذشت سه تا چهار روز، هم درد و فشار دهانی شما ناشی از وجود بریس های تازه وارده به دهان، کاسته و هم دهان شما به بریس عادت کرده است و در ادامه می توانید، غذاهایی با ساختار بافتی سفت تر بخورید. لازم به ذکر است که همیشه در طول دوره درمان خود، از آدامس های واجد شکر بپرهیزید، چراکه سبب آسیب به دندان و بریس های ارتودنسی می شوند.

از موم دندانی ارتودنسی برای تقلیل درد دندان و فک خود استفاده کنید.

براکت های دندانی ارتودنسی به گونه ای طراحی شده اند که بیشینه سازگاری با ساختار فک – دندان شمارا داشته باشند؛ اما آنها می توانند بر روی بافت های دهانی شما کشیده شده و سبب تحریک بافت دهانی شما شده که البته این حالت، در روزهای اولیه که شما در حال عادت کردن به بریس و براکت ها هستید، ایجاد می شود، چرا که با گذر زمان ساختار بافتی ناحیه دهان شما، زخیم و منسجم تر خواهد شد و دیگر این قبیل تحریک پذیری در بافت های بدن صورت نخواهد گرفت و در نتیجه التهاب و دردهای ایجاد شده  در طی روزهای اول، ازبین خواهند رفت. با این اوصاف، توصیه می شود که از موم های مخصوص ارتودنسی دندان که توسط دندان پزشک توصیه می شود، نیز استفاده کنید تا این دوره تحریک و التهاب بافتی با سهولت بیش تری خاتمه یابد.

دهان خود را با آب نمک بشویید.

در صورتی که ایجاد التهاب و تحریکات بافتی ناشی از بریس ها و براکت ها، آزاردهنده و به میزان قابل ملاحظه ای شما را درگیر خود می کند، توصیه می شود، روزی ۵ تا ۶ مرتبه  و هر مرتبه به مدت ۳۰ ثانیه، دهان خود را با آب نمک گرم بشویید؛ چرا که آب نمک سبب تقلیل درد شده و سرعت ترمیم بافت های تحت تحریک و آسیب دیده را افزایش می دهد.

همیشه بهداشت  دهان – دندان  خود را حفظ کنید.

شما می بایست با استفاده از مسواک های مخصوص براکت و بریس های ارتودنسی، بعد از هر وعده غذایی، دندان های خود را کامل بشویید و اطمینان حاصل کنید که تمامی ذرات غذایی از لابه لای ساختار های فلزی بریس ها خارج شده اند. هرگز عادت های شستشو دندان خود را که در گذشته بدون بریس و براکت داشتید را ادامه ندهید؛ چرا که روزی دوبار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به میزان معمول، موثر و کافی نخواهد بود ودر صورتی که  هرچه زودتر عادت شستشو دهانی خود را به ایده آل شرایط ارتودنسی نزدیک تر کنید، کم تر با مشکلات و آسیب های دندانی محتمل در طول دوره ارتودنسی، مواجه خواهید شد. همچنین استفاده از مسواک های ارتودنسی بین دندانی مخصوص دندان های دارای بریس به شما این امکان را می دهند تا ذرات غذا را از لا به لای بریس های خود تمیز نمایید.

مثبت نگر و با انگیزه باشید!

ما می دانیم که تحمل و عادت کردن به بریس های دندانی، در طول یک هفته اول، بسیار سخت است. همزمان که باید مراقب عادات غذایی و نوع غذاهایی که می خوریم باشیم، می بایست بتوانیم از ساختار و سلامت فیزیکی بریس ها نیز مراقبت کنیم و همچنین اختلالات و درد و تحریکات بافتی را نیز تحمل و التیام بخشیم. صدردصد مواجه شدن و مدیریت چنین شرایطی در یک هفته ابتدایی دوره درمان بسیار سخت وطاقت فرسا خواهد بود. اما زمانی که رعایت چنین موارد مذکور، به عادت روزانه شما تبدیل شود، دیگر سخت و دشوار نخواهند بود و شما به راحتی قادر خواهید بود تا تمامی گام های آن را اجرا و پیگیری کنید.

آیا استفاده از بریس های ارتودنسی برای دندان ها، آسیب زا است؟

خیر. استفاده از بریس ها هرگز اختلال و آسیبی را در ساختار دهان – دندان ایجاد نخواهند کرد و این پروسه درمانی به صورت کاملا بی درد و  بدون عارضه خاصی اعمال می شود.

مدت زمان نصب بریس های دندانی چه قدر خواهد بود؟

نصب و جایگذاری بریس ها در طول یک جلسه درمانی، حدود ۴۵ دقیقه  تا یک ساعت طول خواهد کشید.

آیا از سوزن و تزریقات در پروسه نصب بریس ها استفاده می کنند؟

خیر، یکی از جوانب مثبت این شیوه ترمیمی این است که از اقدامات تهاجمی مانند تزریق و سوزن و نظایر آن در طول دوره ترمیمی  با بریس استفاده نمی شود.

 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.