نکات مهم در انتخاب نرم افزار مطب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 77686
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳ |

نکات مهم در انتخاب نرم افزار مطب

در این مقاله به مهمترین نکاتی که در هنگام خرید نرم افزار مطب باید در نظر گرفت، اشاره می‌کنیم. در ابتدا به اختصار درباره نرم افزار مطب و کلینیک و لزوم وجود آن در تسهیل فرآیند درمان صحبت می‌کنیم. سپس به ویژگی‌های عمومی و تخصصی نرم افزار مطب پزشکان می‌پردازیم و در پایان به یک نرم افزار موفق در این حوزه اشاره می‌کنیم.
نکات مهم در انتخاب نرم افزار مطب

در این مقاله به مهمترین نکاتی که در هنگام خرید نرم افزار مطب باید در نظر گرفت، اشاره می‌کنیم. در ابتدا به اختصار درباره نرم افزار مطب و کلینیک و لزوم وجود آن در تسهیل فرآیند درمان صحبت می‌کنیم. سپس به ویژگی‌های عمومی و تخصصی نرم افزار مطب پزشکان می‌پردازیم و در پایان به یک نرم افزار موفق در این حوزه اشاره می‌کنیم.

C:\Users\SinapardazeshCo\Desktop\نکات مهم در انتخاب نرم افزار مطب\نکات-مهم-در-انتخاب-نرم-افزار-مطب.jpg

چرا به نرم افزار مطب نیاز داریم؟

نرم افزار مطب با دیجیتالی کردن تمام امور زمان‌بر درمان از جمله نوبت‌دهی، نسخه‌نویسی و رسیدگی به امور مالی، به پزشکان و کادر تخصصی درمان کمک می‌کند تا اطلاعات درمانی را با دقت و نظم بیشتری طبقه‌بندی کنند.

با وجود نرم افزار مطب، پوشش دادن حجم زیاد مراجعات و صدور قبض برای بیماران، بررسی مراجعات بیماران در بازه‌های زمانی مختلف، همگی در مدت زمان کمتر و با دقت بیشتری انجام می‌گیرد. همچنین در قالب یک نرم افزار مطب، حسابداری و پوشش دادن عملیات دریافت و پرداخت در سرعت بخشیدن به امور، تأثیرگذار است. در این مقاله ابتدا به ویژگی‌های عمومی و ویژگی‌های تخصصی یک نرم‌ افزار مطب می‌پردازیم و در ادامه به نکات ضروری‌ای که برای انتخاب یک نرم افزار مطب باید در نظر گرفت، اشاره می‌کنیم.

ویژگی‌های عمومی یک نرم افزار مطب‌

از جمله ویژگی‌های مطلوب یک نرم افزار مطب صرف‌نظر از نوع تخصص و حوزه پزشکی مورد نیاز، دقت برنامه، سرعت بالا و پشتیبانی قوی از سوی ناشرین نرم افزار است. در ادامه به صورت موردی به ویژگی‌های عمومی و دلخواه نرم افزار مطب اشاره می‌کنیم.

ثبت پرونده و اطلاعات بیماران و ثبت نوبت دهی

ثبت اطلاعات بیماران به صورت دیجیتال و تشکیل پرونده‌های پزشکی از جمله اولین اولویت‌های کادر درمان است. حذف پرونده‌های کاغذی و ضمیمه کردن عکس‌ها و آزمایشات بیماران در فضایی نامحدود، سرعت را در رسیدگی به مراجعات بالا می‌برد. همچنین ثبت حساسیت‌های دارویی و مراجعات گذشته و نسخه‌های قبلی بیماران، رعایت دقت را در فرآیند حساس درمان آسان‌تر می‌کند.

C:\Users\SinapardazeshCo\Desktop\نکات مهم در انتخاب نرم افزار مطب\قلم نوری 2.gif

کاربری آسان

کاربری آسان (User Friendly) برنامه از دیگر ویژگی‌های دلخواه کادر درمان است. ضروری است که امکان استفاده از نرم‌افزار و اطلاعات ثبت شده در آن از سوی پزشکان و منشی‌ها به آسانی صورت بگیرد. امکان تعریف چند اپراتور و چند پزشک در قالب یک نرم‌افزار و همچنین برقراری ارتباط مستمر هر یک از کاربران سیستم در داخل یک شبکه از دیگر مواردی است که ضمن کاربری آسان، ضرورت دارد. پشتیبانی نرم افزار از قلم نوری و نوشتن نسخه‌ها با استفاده از قلم نوری به فرآیند درمان سرعت می‌بخشد.

پویایی و ارتقای نرم افزار به نسخه‌های بالاتر

توانایی تیم طراح نرم افزار در ارتقای نسخه‌های موجود و ایجاد تغییرات دلخواه و مورد نیاز پزشکان در قالب خدمات، می‌تواند بسیار دلخواه کادر درمان باشد. بنابراین ضروری است که یک نرم افزار مطب هم‌راستا با نیازهای جدید، مرتب به‌روز‌رسانی شود. برای نمونه ثبت محرمانه اطلاعات مطب و رعایت امنیت با تعیین نقش هریک از کاربران و مشخص کردن نوع دسترسی هریک توسط مدیر از جمله مواردی است که با پویایی نسخه‌های به‌روزرسانی شده نرم افزار مطب، قابل دستیابی است.

کاهش هزینه‌ها

هزینه پایین نرم افزار نسبت به نمونه‌های موجود در بازار، از جمله ویژگی‌های دیگری است که در تصمیم‌گیری تأثیرگذار است. به علاوه یک نرم افزار مطب به دلیل دیجیتالی کردن عرصه‌های مختلف از قبیل صدور قبض، انبارداری و حسابداری، هزینه‌های جانبی مطب را بسیار کاهش می‌دهد.

ویژگی های تخصصی نرم افزار مطب

قفل سخت‌افزاری

وجود قفل سخت‌افزاری برای نرم افزار مطب به معنی امکان نصب نامحدود برنامه در سیستم‌های مختلف است. وجود قفل سخت افزاری باعث اطمینان خاطر بیشتر مشتری می‌شود. چنین ویژگی‌ای باتوجه به اینکه در فضای درمان، حضور چند اپراتور، منشی و چند پزشک امکان‌پذیر است، ضروری به نظر می‌رسد.

لیست نوبت‌دهی

ثبت کارتکس بیماران به صورت الکترونیک و تشکیل لیستی از بیماران به ترتیب حضور و یا براساس ساعت ثبت شده در سیستم به عنوان ساعت ویزیت همگی به نظم بخشیدن هرچه بیشتر امور درمان کمک می‌کند. کارتکس پزشک، لیست اتاق انتظار، لیست بیماران نوبت دهی شده، لیست بیماران بستری شده، از جمله انواع گزارشات دلخواهی است که یک نرم افزار مطب تخصصی می‌تواند در اختیار کاربران خود قرار دهد. همچنین صدور انواع قبض به شکل‌های مختلف به همراه آدرس و یا لوگوی کلینیک می‌تواند از جمله نیازهای کادر درمان باشد.

C:\Users\SinapardazeshCo\Desktop\نکات مهم در انتخاب نرم افزار مطب\تجهیزات مورد نیاز مطب و کلینیک.gif

اتصال به سخت افزارهای مورد نیاز

امکان اتصال به انواع چاپگر و چاپ اختصاصی گزارشات در تمامی بخش‌های برنامه، رسیدگی مراحل مختلف درمان را آسان می‌کند. امکان اتصال به دستگاه پوز در زمان نوبت‌دهی و صدور قبض، امکان ارسال اس ام اس یا پیامک در تمامی بخش‌ها به کاربران سیستم و یا بیماران (برای یادآوری زمان ویزیت برای نمونه)، امکان اتصال به کیوسک هوشمند، کالر آیدی، قلم نوری و سایر سخت‌افزارها از دیگر موارد مورد نیاز محسوب می‌شود.

C:\Users\SinapardazeshCo\Desktop\نکات مهم در انتخاب نرم افزار مطب\سازگاری با چاپگر های مختلف.jpg

ارتباط پویا با بیماران

یکی از الزامات کادر درمان یادآوری نوبت ویزیت بیمار، ارسال پیامک شماره پرونده و رضایت‌سنجی درباره کیفیت خدمات دریافت شده از سوی بیماران است. از دیگر موارد ارسال پیامک به بیماران می‌توان به پیامک‌های تبلیغاتی، پیامک برای معرفی تعرفه‌های جدید، پیامک جهت اعلام تخفیف به مناسبت‌های مختلف برای بیماران اشاره کرد. وجود چنین ارتباط مستمری با بیماران و مراجعان از سوی کادر درمان، فرآیند درمان را لذت‌بخش‌تر و به‌یادماندنی‌تر می‌سازد.

برنامه‌ای یکپارچه در رسیدگی به انواع نیازها

اراِئه انواع خدماتی که تاکنون به آنها اشاره کردیم از جمله رسیدگی به امور انبار و داروها، تنظیم پرونده الکترونیک بیماران و صادر کردن قبض، رسیدگی به اطلاعات دستگاه‌های مورد استفاده در کلینیک‌ها، حسابداری و امور مالی، صدور انواع چک، ثبت نسخه‌های درمانی در سیستم و یا با استفاده از قلم نوری و غیره در نهایت به برنامه‌ای یکپارچه در رسیدگی به انواع نیازها می‌انجامد. با وجود چنین نرم افزار مطبِ یکپارچه‌ای دیگر نیازی به تهیه سایر نرم افزارها که هریک از این موارد را به صورت مجزا پاسخ‌گو هستند، نیست. وجود یک نرم افزار مطب یکپارچه هم در صرف زمان بهینه است و هم از جهت مالی به‌صرفه محسوب می‌شود.

نکات مهم در هنگام انتخاب یک نرم افزار

در هنگام خرید نرم افزار مطب همانطور که گفته شد به این موارد باید توجه کرد: قابلیت نرم‌افزار در ثبت و طبقه‌بندی اطلاعات بیماران، مدیریت مالی، انبارگردانی، ثبت نسخه پزشک، صدور انواع قبض به شکل دلخواه، ارسال پیامک به کاربران و بیماران، تنظیم انواع گزارشات و در نهایت وجود امکان تعریف چند اپراتور پزشک و منشی در سیستم.

C:\Users\SinapardazeshCo\Desktop\نکات مهم در انتخاب نرم افزار مطب\چک لیست نکات مهم خرید نرم افزار مطب.jpg

علاوه بر موارد گفته شده در هنگام خرید نرم افزار مطب لازم است به اعتبار و سابقه شرکت در فروش آن نرم افزار دقت کنیم. همچنین ارائه پشتیبانی از سوی شرکت و ناشران نرم افزار می‌تواند در جلب اعتماد مشتری تأثیرگذار باشد. اگر از سایت خرید می‌کنید دقت کنید که اینماد داشته باشد. پیش از خریداری محصول نهایی برای اطمینان بیشتر دموی محصول را ببینید. همچنین بهتر است به هزینه پشتیبانی سالانه روی محصول دقت کنید. به علاوه هزینه تمدید پشتیبانی سالانه ترجیحاً بهتر است که به‌صرفه باشد.

معرفی یک نمونه نرم افزار مطب

در این مقاله سعی شد به صورت لیست‌وار به ویژگی‌های ضروری یک نرم افزار مطب بپردازیم. در پایان سعی داریم به یک نمونه موفقِ نرم افزار مطب که تمامی موارد گفته شده در بالا را در قالبی یکپارچه در کنار هم جمع کرده است، اشاره کنیم. نرم افزار مطب سیناپردازش، یک نمونه جامع و موفق است. شرکت سیناپردازش با ۳۰ سال سابقه فعالیت در زمینه نشر نرم افزار های مالی و اداری، تمامی آموزش‌های مورد نیاز را نیز در جهت استفاده درست از نرم افزار به کاربران می‌دهد. به علاوه ارائه پشتیبانی از سوی متخصصان شرکت موجب می‌شود که کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکی با خیالی آسوده از نرم افزار استفاده کنند.

نرم افزار مطب سیناپردازش با توجه به نیازهای اصلی کلینیک‌ها و مطب‌ها طراحی شده است. این نرم افزار با توجه به تخصص‌های پزشکان دارای زیرمجموعه‌هایی هم هست. برای نمونه می‌توان به نرم افزار کلینیک زیبایی، نرم افزار کلینیک پوست و مو، نرم افزار مطب اطفال، نرم افزار مطب و کلینیک دندانپزشکی، نرم افزار روانپزشکی، نرم افزار قلب و عروق، نرم افزار آزمایشگاه، نرم افزار تخصصی اورولوژیست، نرم افزار مطب مغز و اعصاب، نرم افزار مطب چشم پزشکی، نرم افزار مطب ارتودنسی، نرم افزار مطب غدد و رژیم درمانی، نرم افزار مطب زنان و زایمان، نرم افزار مطب طب سنتی و غیره اشاره کرد که هریک با توجه به نیازهای تخصصی پزشکان طراحی شده است.

نرم افزار مطب سیناپردازش با نیازسنجی درست کادر درمان طراحی شده است: نیازهای از قبیل ثبت اطلاعات بیماران، نوبت‌دهی، قابلیت ضمیمه نمودن عکس‌ها و آزمایشات، صدور انواع قبض، ثبت نسخه پزشک، امکان تعریف چند اپراتور پزشک و چند منشی، برقراری ارتباط کاربران، انبارگردانی، اتصال به انواع سخت‌افزارها از قبیل دستگاه پوز، کالرآیدی و قلم نوری و غیره، رسیدگی به اسناد مالی، چاپ چک، تنظیم انواع گزارشات، ارسال پیامک جهت یادآوری نوبت به بیماران و سایر پیامک‌ها و غیره اشاره کرد. تمامی این موارد در کنار هزینه مناسب نرم افزار و پشتیبانی از سوی تیم متخصص و حرفه‌ای درست همان چیزی است که مورد نیاز کادر درمانی و کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکی است.

  

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.