نهایت مصرف استخراج رمز ارز تنها ۱۵۰۰ مگاوات است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 44506
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 11 خرداد 1400 - 6:34 |
حسین حق‌وردی، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس:

نهایت مصرف استخراج رمز ارز تنها ۱۵۰۰ مگاوات است

حسین حق‌وردی، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در‌ گفت‌وگو با «رسالت» به صحبت‌های اخیر وزیر نیرو در صحن علنی مجلس و پاسخ‌های قالیباف اشاره کرد و افزود: وزیر نیرو تقریبا تمام عوامل طبیعی و غیرطبیعی را در مورد قطعی مکرر برق مؤثر می‌دانست، به جز مدیریت خود و مجموعه دولت در چند سال اخیر. 
نهایت مصرف استخراج رمز ارز تنها ۱۵۰۰ مگاوات است

حانیه مسجودی 
حسین حق‌وردی، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در‌ گفت‌وگو با «رسالت» به صحبت‌های اخیر وزیر نیرو در صحن علنی مجلس و پاسخ‌های قالیباف اشاره کرد و افزود: وزیر نیرو تقریبا تمام عوامل طبیعی و غیرطبیعی را در مورد قطعی مکرر برق مؤثر می‌دانست، به جز مدیریت خود و مجموعه دولت در چند سال اخیر. 
وی افزود: مشخص و مبرهن است در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش مصرف برق داشته باشیم. زمانی که می‌گویم به‌طور مثال سال آینده ۵ هزار مگاوات مصرف برق کشور افزایش پیدا می‌کند، حتما باید برنامه‌ریزی کنیم و تولیدمان را نیز به همان میزان افزایش دهیم. 
این عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: با این وجود در زمستان برای اولین بار قطعی برق داشتیم و این نخستین بار بود که در زمستان برقمان قطع می‌شد، مسئولان علت قطع برق در زمستان را سوخت نداشتن نیروگاه‌ها اعلام کردند، اما وزیر نیرو منکر شد و تکذیب کرد. به هر حال مشخص است که مدیریت صحیحی برای حوزه انرژی صورت نگرفته است. 
حق‌وردی تأکید کرد: در چند سال اخیر به راحتی می‌توان متوجه شد که چقدر تولید و ظریف نیروگاه‌ها افزایش یافته یا نیروگاه جدید ساخته شده است. با توجه به میزان مصرفی که هرساله در کشور برآورد می‌شود ما نتوانستیم به آن میزان برق تولید کنیم و متأسفانه این مشکل، معضلات عدیده‌ای برای دولت بعدی ایجاد خواهد کرد. 
این نماینده مجلس گفت: رئیس مجلس نیز اشاره کرد که ما نهایت همکاری را با دولت کردیم تا  کارها سریع‌تر پیش برود. به ویژه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حوزه انرژی یکی از ایده‌آل‌ترین بودجه‌ها را برای وزارت نیرو در نظر گرفتیم که وزیر نیرو نیز تشکر کرد. اما وضعیتی که اکنون در زمینه مدیریت تولید و مصرف انرژی شاهد هستیم برای مردم قابل‌قبول نیست و نمی‌تواند برای نظام نیز زیبنده باشد. 
حق‌وردی بیان کرد: چطور می‌توانیم افتخار کنیم که وضعیت انرژی ما بعد از ۴۰ سال اکنون مانند پاکستان و افغانستان شده است و هر روز
 ۱۰ الی ۱۲ ساعت قطعی برق دارند، در مقایسه قطعی برق‌های پاکستان، در حوزه انتخابی من روزانه ۶ ساعت قطعی برق دارد و این به‌طور جزئی یعنی سه تا دو ساعت در روز. 
عضو کمیسیون آموزش مجلس اشاره کرد: به واسطه قطع شدن برق، آب نیز بلافاصله قطع می‌شود. یعنی ۶ ساعتی که برق نباشد مردم آب نیز ندارند. چه کسی پاسخگو است، مدیران که در دسترس نیستند و دفاتر ما اکنون پر از مردمی است که نسبت به این موضوع معترض هستند. بنابراین اگر قطعی برق ادامه‌دار باشد مشکلات اجتماعی و امنیتی به دنبال خواهد داشت. 
حق‌وردی در ادامه به بحث‌های صورت گرفته در مورد تأثیر استخراج رمز ارزها در کمبود برق اشاره و تشریح کرد: در این جلسه در مورد ساماندهی رمز ارزها نیز بحث و گفت وگو شد و این موضوعات امسال نیز به بحث‌های حوزه انرژی اضافه شده است و برآورد کلی این است که نهایت مصرف استخراج رمز ارز تنها ۱۵۰۰ مگاوات است. نماینده شهریار عنوان کرد: ظاهرا برای ۳۰۰ مگاوات استخراج رمز ارز مجوز دادند و اگر بخواهیم میزان حداکثر مصرف انرژی این‌ها را حساب کنیم، به ۱۵۰۰ مگاوات می‌رسد. یعنی کمبود برق ما اگر در حدود ۱۵۰۰ مگاوات باشد می‌توانیم علت قطعی را استخراج رمز ارز بنامیم. 
چرا در نقطه ۴۴ هزار مگاوات قطعی برق را شاهد بودیم؟ 
او اظهار کرد: سال گذشته اولین خاموشی را ۳۱ خردادماه در حدود ۵۶ هزار مگاوات پیک مصرف شاهد بودیم امسال اما نخستین خاموشی ۲۸ اردیبهشت‌ماه بود و مصرف کل کشور ۴۴ هزار مگاوات بود! این یعنی
 ۱۲ هزار مگاوات با پیک مصرف سال قبل فاصله داشتیم. از طرف دیگر مسئولان می‌گویند بارندگی نشده است. با اینکه درست نیست اما قبول می‌کنیم. سؤال این است که چقدر از انرژی تولیدشده کشور محصول نیروگاه‌های برق آبی است؟ این میزان حدود ۱۰ هزار مگاوات است اما سؤال اصلی این است که سال گذشته، چقدر کاهش داشتیم؟ پاسخ ۳۰ درصد است. یعنی احتمال دارد ۲ هزار مگاوات کمبود برق محصول کمبود بارش باشد.  
این نماینده مجلس ادامه داد: سال قبل ما در پیک مصرف ۵۶ هزار مگاوات شاهد قطعی برق بودیم، اما امسال در ۴۴ هزار مگاوات اولین خاموشی زده شد. این ارقام اصلا با یکدیگر همخوانی ندارد. یعنی ما نسبت به سال گذشته ۱۲ هزار مگاوات کمبود تولید داشته‌ایم و زمانی که این اعداد را کنار هم می‌گذاریم هیچ همخوانی مشاهده نمی‌شود. طبق گفته آقایان ما باید نسبت به سال قبل ۴۵۰۰ مگاوات کمبود برق داشته باشیم، ۱۵۰۰ مگاوات برای رمز ارزها و ۱۵۰۰ مگاوات برای کمبود بارندگی است.
وی ادامه داد: اگر فرض کنیم که امسال نیز پیک مصرفمان ۵۶ هزار مگاوات باشد، مسئولان دولت باید می‌توانستند دست‌کم تا پیک مصرف ۵۴ هزار مگاوات را مدیریت کنند. اما آیا واقعا این‌چنین بود؟ چرا در نقطه ۴۴ هزار مگاوات
 قطعی برق را شاهد بودیم؟ 
حق‌وردی یادآور شد: از طرف دیگر در قطعی برق تبعیض را شاهد هستیم. برخی از محلات هیچ قطعی برقی ندارند. به‌طور مثال ساختمان‌های دولتی، وزارت نیرو و برخی ساختمان‌های حاکمیتی برقشان قطع نمی‌شود. اما مسئله این است که اگر واقعا قرار است برق قطع شود چرا دودش فقط در چشم مردم می‌رود؟ چرا برق ساختمان‌های دولتی را قطع نمی‌کنند؟ چرا باید قطعی برق در تابستان را فقط مردم احساس کنند و از طرف دیگر بیشتر شاهد قطعی برق در محله‌های حاشیه تهران باشیم؟ 
این نماینده مجلس تشریح کرد: بهتر است برق وزارت نیرو یا سایر ساختمان‌های حکومتی را قطع کنند تا وقتی‌که می‌گویند کمبود برق است، مردم مطمئن شوند که این قطعی برق برای همه است نه صرفا عده‌ای خاص.اما این موارد را نیز رعایت نمی‌کنند که از سنگینی فشار بر مردم کاسته شود

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای نهایت مصرف استخراج رمز ارز تنها ۱۵۰۰ مگاوات است بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.