نقش کرونا در بستن مرزها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17690
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶ |
بررسی دلایل و علل بسته شدن مرز مهران؛

نقش کرونا در بستن مرزها

ورود ویروس کرونا به کشور بازار داغ شایعات و حتی طنز را افزایش داده است. البته که این ویروس جدی و خطرناک است اما نباید با دامن زدن به این شایعات مردم را نگران کرد.
نقش کرونا در بستن مرزها

‌|  گروه اقتصادی‌|
ورود ویروس کرونا به کشور بازار داغ شایعات و حتی طنز را افزایش داده است. البته که این ویروس جدی و خطرناک است اما نباید با دامن زدن به این شایعات مردم را نگران کرد. در روزهای اخیر خبر مبنی بربسته شدن مرزهای کشور به‌ویژه مرز مهران شنیده شد و مردم این‌گونه فکر می‌کردند که عراق دیگر تمایلی به تجارت با ایران ندارد، همین شایعات بی‌پایه و اساس است که نه‌تنها به اتحاد دو کشور ضربه وارد می‌کند بلکه مردم دو کشور را بیش‌ازپیش نگران می‌کند که آیا این ویروس که حتی خطری به‌مراتب کمتر از آنفلوآنزا دارد آن‌قدر خطرناک است که حتی مرزهای کشورها به روی‌هم را نیز بسته است؟ اما در این میان تنها کسانی از دامن زدن به چنین شایعاتی سود می‌برند که از ناآرامی کشور لذت می‌برند. پس با توجه به اخبارهای موثق آب به آسیاب دشمن نریزیم. طبق گفته مسئولان بیشتر مرزهای کشور باز است و مبادلات کالایی به‌صورت عادی و مانند همیشه صورت می‌پذیرد.
«رسالت» دراین‌باره با سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی به گفت‌وگو پرداخت.
*علت بسته شدن مرز مهران به دلیل ویروس کرونا، کذب است
سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به موضوع بسته شدن مرز مهران به دلیل ویروس کرونا بیان کرد: «مرز مهران از دوشنبه هفته گذشته بسته‌شده است و اخباری منتشرشده مبنی بر این‌که دلیل بسته شدن این مرز، شیوع ویروس کرونا در ایران و تصمیم عراق برای بسته شدن مرزهای خود با ایران بوده،کذب است. بسته شدن مرز مهران و معطلی کامیون‌های صادراتی در این مرز به شیوع ویروس کرونا مرتبط نیست.»وی افزود: «کامیون‌های ایرانی از سال‌های گذشته وارد عراق نمی‌شدند و کامیون‌های عراقی با پلاک عراق در گمرکات ایران بارگیری و کالاها را به عراق منتقل می‌کردند. در استان‌ واسط عراق (با مرکزیت کوت) تخلفات اداری رخ‌داده و تعدادی از مسئولان گمرک در این استان دستگیر و یا منتقل‌شده‌ بودند.»
لطیفی اظهار کرد: «موضوع دستگیری مسئولان گمرک عراق باعث شده تصمیم‌گیری در این استان عراق که هم‌جوار استان ایلام ایران قرار دارد، دچار مشکل شود و کامیون‌های خالی عراق نتوانستند از دوشنبه گذشته وارد مرز مهران برای تحویل بار شوند.آخرین اخبار حاکی از آن است که برخی تجار و تشکل‌های صنفی در حال مذاکره با معاون استانداری استان واسط هستند و مشکل به‌زودی حل خواهد شد.»
*مرز مهران طی دو یا سه روز آینده بازگشایی می‌شود
دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک همچنین اعلام کرد:
 « مذاکراتی هم توسط بخش خصوصی، مقامات استانی و اداره کل گمرک ایلام و تجار طرفین صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود که این مشکل طی یکی – دو
 روز آینده برطرف شود. این موضوع هیچ ارتباطی به کرونا ندارد و تنها به دلیل نبود تصمیم‌گیری در گمرک عراق بوده است.»
وی همچنین درباره وضعیت سایر مرزها تصریح کرد:« برخی از مرزهای کشور نیز به دلایلی غیر از ویروس کرونا بسته هستند، مانند مرز تمرچین که علت برودت هوا و بارش شدید برف مسدود است و بازگشایی آن تا مساعد شدن هوا به طول می‌انجامد. مرز ترکمنستان نیز به علت شرایط خاصی که طرف ترکمن برای ایران در بخش صادرات انرژی به‌ویژه گاز دارد، بسته و در حال حاضر کامیون‌های حمل بار را نمی‌پذیرد. اما این مرز از یک ماه قبل تاکنون بسته است و به بیماری کرونا مربوط نیست.» 
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین ادامه داد: «سایر مرزهای کشور چه هوایی،  زمینی و دریایی باز است و صادرات و واردات به‌صورت عادی در حال انجام است. اما در مرزهای مختلف کشور از ۱۵ روز قبل افراد از لحظه سلامت و بهداشت به‌شدت کنترل می‌شوند. به‌طوری‌که تیم‌های وزارت بهداشت در ورودی تمام مرزها مستقر هستند و اگر شخصی مشکوک و ناقل ویروس باشد، قرنطینه می‌شود.»
*روند مبادلات ایران و چین مانند گذشته است 
لطیفی همچنین در مورد وضعیت تجارت با چین توضیح داد: «تجارت با چین روند عادی را طی می‌کند زیرا ایران با چین از طریق دریایی مبادله دارد و رسیدن کشتی از چین به ایران یک ماه به طول می‌انجامد و ویروس کرونا نیز تا ۱۴ روز فعال است پس بنابراین تا رسیدن به ایران علائم خود را نشان می‌دهد و در مرزها نیز تیم پزشکی وجود دارند تا از ورود این افراد به کشور جلوگیری کنند.»سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در پایان تأکید کرد: «بااین‌وجود برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور در زمان ورود بار به کشور در سازمان‌های تحویل‌گیرنده که گوناگون هستند ، مانند حمل‌ونقل هوایی زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری است ، در حمل‌ونقل دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی ، در حمل‌ونقل هوایی شرکت فرودگاه‌های ایران و در حمل‌ونقل ریلی نیز شرکت راه‌آهن مسئول تحویل بارهای وارداتی به کشور هستند ،در تمامی مبادی ورودی کشور تدابیر شدید بهداشتی در نظر گرفته‌شده است.» 

نویسنده : گروه اقتصادی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.