نظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و چند مرجع تقلید پیرامون تعطیلی شنبه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 100609
  پرینتخانه » اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۴۱ |

نظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و چند مرجع تقلید پیرامون تعطیلی شنبه

در پی طرح مسئله ساماندهی تعطیلات پایان هفته و تغییر آن به جمعه و شنبه، از برخی مراجع عظام تقلید و بیوت ایشان استفتا شده است.
نظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و چند مرجع تقلید پیرامون تعطیلی شنبه

در پی طرح مسئله ساماندهی تعطیلات پایان هفته و تغییر آن به جمعه و شنبه، از برخی مراجع عظام تقلید و بیوت ایشان استفتا شده که پاسخ ایشان به شرح زیر است:

دفتر استفتائات آیت‌الله العظمی جوادی آملی

بسمه تعالی

از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و داد و ستدهای اقتصادی جهانی است و موثر در حل برخی از مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه، علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد.»

 

 

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام تحیت؛ پاسخ استفتاء جنابعالی بدین شرح می باشد: تعطیلی روزها و مسائلی از این دست از مصادیق عنوان های حرام نیست و تابع عناوینی است که بر آن ها منطبق می شود و ممکن است دارای هر یک از احکام پنج گانه باشد. بنابراین اگر عناوینی ایجابی اقتضا کند و برای مثال مصالحی برای نظام اسلامی داشته باشد امری مطلوب خواهد بود.

 

 

آیت الله العظمی علوی گرگانی

اگر الزامات اجتماعی و اقتصادی مملکتی ایجاب کند و به نفع جامعه اسلامی و مسلمین باشد شرعا اشکال ندارد.

 

 دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی( استفتای تلفنی انجام شده ،صوت موجود است)

سوال: ایراد گرفتن به تعطیل کردن روز شنبه برای ارتقای تعاملات بین المللی و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور با این ادله که تعطیلی شنبه، تشبه با یهودیت محسوب می شود و تعطیل کردن این روز

حرام است، صحیح است؟

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی: صرف تعطیل کردن شنبه تشبه با یهودیت نیست باید کلیت موضوع و انگیزه را دید و شنید.

باید دلیل و انگیزه کسانی که خواستار تعطیلی شنبه هستند را شنید شاید دلایل تجاری، اقتصادی و جهانی داشته باشند، این بستگی به تصمیم دولت و مجلس دارد، روز تعطیل اصلی مسلمانان جمعه است که تغییر در آن ایجاد نخواهد شد، بنابراین تعطیل کردن روز شنبه بحث قانون را می طلبد. لزوما تعطیل کردن شنبه تشبه با یهودیت نیست باید مسئله را دید.

دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی (استفتا تلفنی انجام شده، صوت موجود است)

سوال: ایراد گرفتن به تعطیل کردن روز شنبه برای ارتقای تعاملات بین المللی و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور با این ادله که تعطیلی شنبه، تشبه با یهودیت محسوب می شود و تعطیل کردن این روز حرام است، صحیح است؟

دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی: بحث انتخاب روز تعطیلی مسئله حکومتی و حاکمیتی است و چنانچه در این مسئله که بحث حکومتی و حاکمیتی حاکم شرع بیانی داشته باشد و با درنظر گرفتن مسائل و موضوعات کشور و بر حسب مصالح کشور، حاکم شرع تشخیص دهد که  تعطیلی این تغییر را داشته باشد، حکم حاکم شرع در تعیین تعطیلی روزهای هفته متبع است.

پرتال امام خمینی (س) / استفتائات

سؤال: با عنایت به روزهای تعطیل متفاوت در ایران و کشورهای منطقه و دنیا بدین شرح که در ایران روزهای پنج‌شنبه و جمعه تعطیل است و در بسیاری از کشورهای دنیا شنبه و یکشنبه و عملاً فرصت تجاری و تعامل اقتصادی ۴ روزه از ایران سلب و محدود می‌شود بدین جهت قریب به ۱۳ سال است که کشورهای اسلامی منطقه نیز برای بهره‌مندی بیشتر از مراودات بین‌المللی روزهای تعطیل را به جمعه و شنبه تغییر داده‌اند با این اوصاف آیا با حفظ تعطیلی روز جمعه و جابجایی تعطیلی پنج‌شنبه به روز شنبه با توجه به این‌که برخی در شبکه‌های اجتماعی اشکال می‌کنند که روز تعطیلی یهودی‌هاست اشکال شرعی دارد یا خیر؟

در کتب فقهی حضرت امام خمینی (س) اعم از استدلالی و فتوائی، تعطیلی هیچ روزی از روزهای هفته حتی روزهای پنج‌شنبه و جمعه نه تنها موضوع وجوب و حرمت قرار نگرفته است بلکه استفتائات ذیل از حضرت امام (س) دلالت بر جواز سر کار رفتن در روز جمعه و ایام سوگواری دارد که بالملازمه بر جواز لغو تعطیلی آن‌ها دلالت می‌کند:

۱- رفتن به روزنامه و نشریات در ایام سوگواری‏ و تعطیلات‏ آن اشکال دارد یا نه؟

بسمه تعالی، اشکال ندارد.

۲- آیا هنگامی که امام جمعه‏ مشغول خواندن خطبه می‌‏باشد، خرید و فروش‏ – که معمولاً در اطراف محل برگزاری نماز، زیاد به چشم می‌‏خورد – جایز است یا خیر؟ اگر نه، آیا خریدار و فروشنده، صاحب آن کالا و پول آن می‏‌شوند؟

بسمه تعالی، اگر مزاحم استفاده از خطبه‏‌ها نباشد اشکال ندارد و در هر صورت، اصل معامله صحیح است.

بنابراین و به عنوان یک نظریه کارشناسی به نظر می‌رسد که: ممنوعیت شرعی لغو تعطیلی پنج‌شنبه و حتی جمعه و وضع تعطیلی هر یک از روزهای دیگر هفته حتی شنبه، به استناد استفتائات مذکور ظاهراً تصور ندارد و تابع منافع عمومی و مصالح سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که پس از تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی، فقهای محترم شورای نگهبان نسبت به عدم تغایر این مصوبه با شریعت اسلام نظر خواهند داد و قطعا این نظر برای همه ما مورد تبعیت و لازم الاجراست.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.