نشست اضطراری در کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 18666
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۹:۱۵ |
انتقادات از مدیریت کرونایی ترامپ بالا گرفت؛

نشست اضطراری در کاخ سفید

پنهان‌کاری و دروغگویی‌های مکرر دونالد ترامپ، مایک پنس و دیگر مقامات آمریکایی در خصوص شیوع ویروس کرونا در آمریکا، خشم بسیاری از سیاستمداران و متخصصان امور پزشکی و بهداشتی را در این کشور برانگیخته است.
نشست اضطراری در کاخ سفید

‌|  گروه بين‌الملل‌|  
 پنهان‌کاری و دروغگویی‌های مکرر دونالد ترامپ، مایک پنس و دیگر مقامات آمریکایی در خصوص شیوع ویروس کرونا در آمریکا، خشم بسیاری از سیاستمداران و متخصصان امور پزشکی و بهداشتی را در این کشور برانگیخته است. شبکه خبری «فاکس‌نیوز» در گزارشی دراین‌باره گفت: دونالد ترامپ شنبه در عمارت «مارالاگو» در ایالت کالیفرنیا با «ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهور برزیل دیدار کرده و با او دست داده بود. 
یک خبرنگار این شبکه گفت: «تست کرونای رئیس‌جمهور برزیل مثبت شده است. ایشان اخیرا در آمریکا بود و در مارالاگو با رئیس‌جمهور ترامپ دست داد. در حال حاضر جلسه‌ای در کاخ سفید در حال برگزاری است. رئیس ستاد کارکنان رئیس‌جمهور هم در آن جلسه حاضر  است و قرار است تعیین کنند که با این موضوع چه کنند.»
یک مهمان دیگر برنامه با بیان این‌که می‌خواهد ماجرا را پیچیده‌تر کند گفت که نتیجه اولیه تست هم ممکن است ابتلا به بیماری را نشان ندهد. او گفت هرکسی که با رئیس‌جمهور برزیل دست داده باید خودش را قرنطینه کند. پیش‌ازاین رویترز گزارش داده بود تست «ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهور برزیل برای تعیین ابتلا به کرونا مثبت بوده است. فاکس‌نیوز هم این خبر را تأیید کرده است. باوجوداین، رئیس‌جمهور برزیل ساعاتی بعد این گزارش‌ها را تکذیب کرد و مدعی شد که نتیجه این تست منفی بوده است. شبکه خبری CNN هم گزارش داده علی‌رغم آن که رئیس‌جمهور برزیل ابتلای خود به کرونا را تکذیب کرده محاسبات در کاخ سفید برای گرفتن تست ابتلا به کرونا از ترامپ در حال تغییر است و برخی مقام‌های کاخ سفید معتقدند برای جلوگیری از گسترش این ویروس در میان دستیاران ترامپ او باید تست بدهد. 
اخیرا  هم رسانه‌ها گزارش داده‌ بودند ژائیر بولسونارو مشکوک به ابتلا به کرونا ست و تحت معاینه قرارگرفته است.رئیس‌جمهور برزیل شنبه در اقامتگاه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در «مارالاگو» با وی دیدار کرده بود.بولسونارو بعدازآن‌که یکی از دستیارانش به ویروس کرونای جدید مبتلا شد مشکوک به ابتلا به این ویروس است و آزمایش داده است.پیش‌ازاین منابع خبری گزارش داده بودند «فابیو واجناگارتن» وزیر ارتباطات برزیل که او هم شنبه با ترامپ دیدار کرده بود به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا شده است.به نوشته روزنامه «استادائو»، هیئت همراه «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل در سفر اخیرش به آمریکا، از عصر چهارشنبه از سوی دفتر دولت تماس‌هایی دریافت کردند و از آن‌ها در خصوص داشتن علائم آنفلوآنزا سؤالاتی پرسیده شد و از آن‌ها خواسته شد برای انجام آزمایش پزشکی به بیمارستان ارتش در برزیلیا مراجعه کنند.روز پنج‌شنبه «راجریو مارینیو» وزیر توسعه برزیل اعلام کرد سفر بولسونارو به آمازون به دلیل «مسائل امنیتی در خصوص سلامت» رئیس‌جمهور، لغو شده است. بااین‌حال دولت هرگونه ارتباط بین مشکوک بودن وزیر ارتباطات به ابتلا به کرونا و لغو این سفر را تکذیب کرد.هیئت همراه بولسونارو در سفر به آمریکا و دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور شامل وزیر امور خارجه، وزیر دفاع، وزیر معادن و انرژی و چند مقام سیاسی دیگر برزیل بود.مقامات دولت برزیل که با واجناگارتن گفت‌وگو داشته‌اند می‌گویند او علائم آنفلوآنزا را دارد و منتظر نتیجه تست کروناست. به گفته آن‌ها واجناگارتن روز شنبه جلسه صبحانه‌ای اختصاصی با ترامپ داشته است. او همچنین عکسی را در کنار ترامپ در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است.همچنین در این سفر هیئت همراه بولسونارو در یک ون جابه‌جا می‌شدند و فقط رئیس‌جمهور از داشتن خودرویی جداگانه بهره‌مند بوده است.پس از آن‌که رسانه‌های برزیلی افشا کردند واجناگارتن برای انجام تست کرونا به بیمارستان مراجعه کرده است، او در پیامی توئیتری از آن‌ها انتقاد کرد اما این خبر را تکذیب نکرد.بااین‌حال روز پنج‌شنبه رسانه‌ها اعلام کردند نتیجه آزمایش کرونای واجناگارتن مثبت اعلام‌شده و  بولسونارو نیز تحت معاینه قرار دارد.تاکنون نتیجه آزمایش کرونای ۵۲ نفر در برزیل مثبت اعلام‌شده اما گزارشی از مرگ در اثر ابتلا به این بیماری منتشر نشده است.
یک عضو کنگره آمریکا اعلام کرد که سربازان این کشور در افغانستان به علائمی شبیه آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند که به‌احتمال‌زیاد علائم ویروس کروناست.«مارک پوکان» نماینده حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان این کشور از عدم آزمایش از سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان انتقاد کرد.وی افزود: وی از وضعیت نظامیان بعد از تماس یکی از خانواد‌ه‌های این افراد با دفتر وی مطلع شده است. این سیاستمدار آمریکایی تأکید کرد که عدم در اختیار قرار دادن کیت‌های آزمایش کرونا به سربازان در مناطق جنگی مایه تأسف است.بوکان افزود: ما در قبال افرادی که جان خود را به خاطر امنیت ما به خطر انداخته‌اند، مسئول هستیم. این در حالی است که امروز مقامات وزارت بهداشت افغانستان اعلام کردند تاکنون ۱۰ نفر به ویروس کرونا در افغانستان مبتلا شده‌اند.
همچنین «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در حساب توئیتری خود نوشت: «برخلاف سایر موارد، کووید-۱۹ یک تهدید برای زندگی ماست. شیوع ویروس به اوج خود خواهد رسید و اما اقتصادهای ما دوباره احیا خواهد شد. اکنون زمان احتیاط است نه وحشت. زمان علم است. زمان واقعیت‌هاست نه ترس.»
وی در بخش دیگری از پیام خود خطاب به مردم جهان نوشت: «همه ما با یک تهدید مشترک از جانب ویروس کرونا مواجه هستیم. باهمدیگر می‌توانیم مسیر پاندمیک (همه‌گیری) کرونا را تغییر دهیم. این به معنی حرکت روبه‌جلو با قاطعیت و بدون هراس است. من از همه دولت‌ها و کشورها می‌خواهم تلاش‌های خود را افزایش دهند.همین‌الان.»
سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته رسما وضعیت پاندمیک (همه‌گیری) را برای ویروس کرونا اعلام کرد. یک روزنامه آمریکایی بامداد شنبه (به‌وقت‌تهران) گزارش داده نفر دیگری که هفته گذشته در عمارت مارالاگو  با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرده بود به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا شده است. 
روزنامه واشنگتن‌پست به استناد ایمیل‌هایی که مقام‌های حزب جمهوری‌خواه برای سایر مهمانان حاضر در آن جلسه گزارش داده نوشته فرد دومی که در مارالاگو با ترامپ دیدار کرده بود نیز به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا شده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته این فرد در جلسه‌‌ای که یک‌شنبه هفته گذشته در تفرجگاه مارالاگو در ایالت فلوریدا برگزارشده حضورداشته است. قبل از این، گزارش‌شده بود ترامپ شنبه هفته گذشته هم در همین عمارت با یکی از دستیاران رئیس‌جمهور برزیل دیدار کرده بود که بعدا گزارش شد به کرونا مبتلا شده است. رسانه‌های آمریکا هنوز اشاره‌ای به نام این فرد دوم که با ترامپ دیدار کرده نکرده‌اند. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.