نشانه‌های شکست فتنه آمریکایی- سعودی در بغداد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 10469
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۸:۳۸ |
آغاز اصلاحات اقتصادی مهم دولت عراق؛

نشانه‌های شکست فتنه آمریکایی- سعودی در بغداد

تلاش رياض و واشنگتن و دشمنان ملت عراق براي ايجاد فتنه و ناآرامي در اين کشور همچنان ادامه دارد.آنچه مسلم است اينکه تحقق عراق آزاد و مستقل متضمن تحقق يک سلسله پيش شرط‌هايي مي باشد/
نشانه‌های شکست فتنه آمریکایی- سعودی در بغداد

تلاش رياض و واشنگتن و دشمنان ملت عراق براي ايجاد فتنه و ناآرامي در اين کشور همچنان ادامه دارد.آنچه مسلم است اينکه تحقق عراق آزاد و مستقل متضمن تحقق يک سلسله پيش شرط‌هايي مي باشد.نياز اصلي عراق و مهم ترين اين پيش شرط‌ها خروج اشغالگران از عراق و عدم دخالت ايالات متحده آمريکا در معادلات سياسي، امنيتي بغداد مي باشد.واقعيت امر اين است که ايالات متحده آمريکا از بدو اشغال عراق سعي کرده است معادلات سياسي اين کشور را مطابق کلان ترين فرمول‌هاي سياست خارجي خود،که اتفاقا مورد پذيرش هر دو حزب دموکرات و جمهوري‌خواه مي باشد، ترسيم نمايد؛تلاش وقيحانه اي که باراک اوباما نيز با همان شدت و حدت دوران بوش پسر پيگير آن بود و ترامپ نيز نهايت اقدامات ممکن را براي تحقق آن صورت داده است.بدون شک يکي از اصلي ترين اهداف مشترک واشنگتن و رياض طي سال‌هاي اخير، ايجاد بحران‌هاي مزمن امنيتي و سياسي در عراق است . آنها در صددند به اين بهانه ، حضور خود در عراق را توجيه کنند. اقدامات اخير عربستان و آمريکا در عراق نيز در همين راستا قابل ارزيابي و تحليل است.
آخرين تحولات عراق حاکي از عزم مقامات عراقي براي مبارزه با فساد و جامه عمل پوشاندن به خواسته‌هاي معترضان است. استعفاي «فلاح الجزائري» استاندار بغداد توسط شوراي استانداري پذيرفته شد.الجزائري پيش‌تر استعفاي خود را به اعضاي شوراي استانداري بغداد ارائه کرده بود.در جلسه اعضاي شوراي استانداري با درخواست الجزائري موافقت شد.همچنين «عادل عبدالمهدي» نخست وزير عراق اعلام کرد دولت بغداد از آمادگي براي مبارزه با فساد برخوردار است.وي گفت: دولت خود را ملزم به معرفي افراد فاسد به دستگاه قضا مي‌داند.اين درحالي است که مسئولان عراقي نشستي را به منظور بررسي آخرين تحولات اين کشور برگزار کردند.نشست کابينه اضطراري دولت عراق به رياست «عادل عبدالمهدي» در شرايطي برگزار شد که جز در شهر بابل که نيروهاي امنيتي با معترضان در مقابل ساختمان استانداري درگير شدند، ديگر شهرهاي عراق شب آرامي را سپري کردند.
اما در خصوص جلسه اخير، بايد گفت اولين تصميمات مهم در راستاي پاسخ به مطالبات معترضان به دست کابينه عراق گرفته شد که عمده آنها در خصوص تهيه مسکن براي خانواده‌هاي بي بضاعت و کم درآمد و ايجاد اشتغال بود. طبق تصويب هيئت دولت عراق، مقرر شد تا زمين‌هاي مسکوني براي خانواده‌هاي کم درآمد و ديگر طيف‌ها طبق تصميم شوراي وزيران، اختصاص يابد. همچنين بايد جانمايي ۱۷ هزار واحد مسکوني براي خانواده‌هاي کم درآمد در استان‌ بصره (در بازه زماني کمتر از چهار هفته) که از پيش آغاز شده بود، تکميل شود.
کابينه اضطراري عراق همچنين تصويب کرد که طرح ملي اسکان بر مبناي ساخت صد هزار واحد مسکوني در تمامي استان‌ها آماده و به مرحله اجرا در آيد. در اين طرح اولويت با استان‌ها و مناطق کم برخوردار است.
از ديگر تصميمات اخير مستمري سه ماهه به مبلغ ۱۷۵۰۰۰ دينار براي ۱۵۰۰۰۰ نفر از بيکاراني که توان کار ندارند بود. مبلغ کلي اين طرح هشتاد و هفت و نيم ميليارد دينار برآورد شده است.محمد الحلبوسي رئيس پارلمان عراق در کنفرانس خبري روز شنبه خود متعهد شد تا اصلاحاتي را در بودجه سال ۲۰۲۰ عراق به نفع افراد کم درآمد در اين کشور محقق سازد.
وي افزود: ما تلاش مي کنيم در بودجه سال ۲۰۲۰ مبالغ مالي به خانواده هايي که درآمدي ندارند و هيچ کدام از اعضاي آنها در نهادهاي دولتي مشغول به کار نيستند تخصيص دهيم.الحلبوسي همچنين وعده داد اقداماتي را براي بازگشت آوارگان به منازل خود اتخاذ کند.وي به برنامه هاي دولت براي جذب فارغ التحصيلان و تخصيص مبالغي براي بازگرداندن ثبات به مناطق آزاد شده در عراق اشاره کرد.الحلبوسي پيش‌تر با نمايندگان معترضين عراقي ديدار کرده بود. استاندار «ديوانيه» از لغو منع آمد و شد در اين استان خبر داد.
وي همچنين تأکيد کرد که همه ادارات دولتي در استان ديوانيه تعطيل خواهد بود.ناآرامي ها در عراق و سطح اعتراضات در شهرهاي مختلف اين کشور بعد از چند روز کاهش يافته است.دولت عراق بعد از آنکه اعلام کرد خواسته‌هاي معترضان را بررسي و محقق خواهد کرد، ممنوعيت آمد و شد در شهر بغداد را لغو کرد. فرماندهي عمليات بغداد، پايتخت عراق از بازداشت تعدادي از شرکت کنندگان در تظاهرات روزهاي اخير اين کشور خبر داد که قصد داشتند
هرج و مرج ايجاد کنند و در جريان تظاهرات‌ها کوکتل مولوتف حمل مي‌کردند.
سرلشکر «جليل الربيعي»، فرمانده عمليات بغداد در کنفرانسي خبري گفت: افرادي از جمع تظاهرات کنندگان که با خود کوکتل مولوتوف حمل مي‌کردند بازداشت شدند. نيروهاي امنيتي هم سعي کردند يک تک تيرانداز که تظاهرات‌کنندگان را هدف مي‌گرفت دستگير کنند، اما او موفق به فرار به سمت مقصد نامعلومي شد.الربيعي تأكيد کرد: امنيت در بغداد کنترل شده است و نبايد هرج و مرج ايجاد شود. از تظاهرات کنندگان هم مي‌خواهيم خويشتنداري کرده و از نهادهاي دولتي محافظت کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.