نحوه خرید میلگرد از بورس همراه با بررسی شرایط و الزامات آن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 96812
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴ |

نحوه خرید میلگرد از بورس همراه با بررسی شرایط و الزامات آن

خرید میلگرد از بورس یکی از روش های خرید میلگرد در تناژ بالاست که نیازمند اطلاعات و دانش بالایی است.
نحوه خرید میلگرد از بورس همراه با بررسی شرایط و الزامات آن

نحوه خرید میلگرد از بورس همراه با بررسی شرایط و الزامات آن

به نقل از پول نیوز؛ خرید میلگرد از بورس یکی از روش های خرید میلگرد در تناژ بالاست که نیازمند اطلاعات و دانش بالایی است. برای خرید میلگرد از این طریق می بایست کد بورسی، حساب بانکی، دانش بالا و کد معاملاتی داشته باشید. البته نیاز است در مورد کارخانه های تولیدکننده میلگرد ، نوع، سایز و ابعاد میلگرد تولیدی که در بورس عرضه می شوند اطلاعات کافی داشته باشید. لازم به ذکر است بیشترین سهم بازار بورس متعلق به میلگرد سیرجان و میلگرد آذر امین می باشد که از جمله برترین برندهای مطرح تولید میلگرد هستند.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\نحوه خرید میلگرد از بورس همراه با بررسی شرایط و الزامات آن_files\images_1705928427_65ae66ebcb9ca.jpg

بورس کالای میلگرد، بازاری شفاف و در عین حال رقابتی

بورس میلگرد یک بازار رسمی و شفاف به منظور خرید و فروش میلگرد در تناژ بالا است. در این بازار، عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان میلگرد در بستری امن و مطمئن گرد هم آمده و قیمت میلگرد را بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند. بورس میلگرد مزایای متعددی نسبت به خرید میلگرد از بازار آزاد دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شفافیت قیمت: قیمت میلگرد در بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. بنابراین، قیمت میلگرد در بورس شفاف‌تر از بازار آزاد است و به نوعی خریداران می توانن با قیمت واقعی ارائه شده در بازار، میلگرد خریداری کنند. قیمت میلگرد در بازار آزاد، معمولاً توسط دلالان تعیین می‌شود. این قیمت‌ها معمولاً شفاف نیستند و ممکن است تحت تأثیر عوامل غیرمنطقی مانند سودجویی دلالان و حتی نوسانات هیجانی بازار قرار بگیرند.

رقابت: وجود چندین عرضه‌کننده در بورس، باعث ایجاد رقابت می‌شود. این امر به نفع خریداران است و باعث کاهش قیمت میلگرد می‌شود.

امکان خرید در حجم بالا: در بورس، امکان خرید میلگرد در حجم بالا وجود دارد. این امر برای پروژه‌های عمرانی و صنعتی بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه شرکت های عمرانی می توانند به این ترتیب در هزینه های جاری پروژه حداکثر میزان کاهش هزینه ها را به همراه داشته باشند.

شرایط خرید و فروش میلگرد در بورس

بورس کالا این امکان را فراهم می‌کند تا متقاضیان بتوانند مواد اولیه و کالاهای اساسی که برای استفاده در صنایع مختلف نیاز دارند را خریداری کنند، در زمینه خرید و فروش میلگرد نیز شرایطی در نظر گرفته می‌شود که مربوط به مقدار تناژ مجاز و برخورداری از واحد تولیدی بوده که به شرح زیر است:

  • داشتن پروانه بهره‌برداری: یکی از قوانینی که برای خرید انواع میلگرد در بازار بورس ارائه می‌شود، در اختیار داشتن واحد تولیدی و پروانه بهره‌برداری بوده و به افراد عادی اجازه خرید نمی‌دهد. این شرط با هدف حذف واسطه‌ها و تعیین قیمت منصافه ارائه شده است.
  • تعیین حجم خرید: دیگر شرط مهمی که باید برای خرید میلگرد در بورس مد نظر قرار دهید در رابطه با حجمی مجاز است. از همین رو در تالارهای مختلف، تناژ مجاز بین ۲۰ تا ۱۱۰ تن و در مواردی نیز تا ۲۲۰ تن می‌رسد.

مراحل خرید میلگرد از بورس همراه با جزئیات

اگر به‌عنوان یک واحد تولیدی از شرایط مورد نظر اطلاع داشته باشید و به‌دنبال این هستید که خرید خود را از طریق بورس کالا انجام دهید، مراحلی برای این منظور مشخص می‌شود که گذراندن آنها برای متقاضیان خرید انواع میلگرد الزامی است.

  • انتخاب کارگزار: اولین مرحله‌ای که باید برای خرید و فروش میلگرد در بورس کالا انجام دهید، انتخاب یک کارگزار مناسب و تاییدشده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار است تا فرایند خرید را برای شما اجرا کند.
  • دریافت کد مشتری: برای اینکه بتوانید در بورس کالا فعالیت داشته باشید، لازم است که یک کد مشتری از طریق کارگزاری خود دریافت کنید. برای این منظور ارائه مدارکی همچون فرم درخواست، کپی شناسنامه و رونوشت کارت ملی الزامی است. افراد حقوقی باید مدارک مربوط به سهامداران و اعضای هیئت مدیره را نیز ارائه دهند.
  • دریافت فرم درخواست خرید: در هر سری که قصد خرید میلگرد از بورس کالا را داشته باشید، باید فرم سفارش را که حاوی اطلاعاتی مانند نوع کالا، نام تولیدکننده و حداکثر مقدار قیمت است را تکمیل کنید و به کارگزار خود ارائه دهید.
  • بررسی امکان خرید: هنگامی که فرم خرید را به کارگزار تحویل می‌دهید، کارشناسان این بخش با مشاهده تمامی موارد، امکان خرید شما را بررسی می‌کنند و در مواقعی نیز با تولیدکنندگان رایزنی خواهند کرد. بعد از اینکه خرید شما نهایی شود حدود ۱۰ درصد از مبلغ مورد نظر به حساب کارگزاری واریز خواهد شد.
  • خرید کالا: براساس قیمتی که بر روی تابلوهای بورس نمایش داده می‌شود و با در نظر گرفتن نوع درخواست متقاضی مبنی‌بر تعداد، نوع، تناژ و مبلغ، کارگزار شما فرایند خرید را تکمیل می‌کند.
  • کسر کارمزد کارگزاری: زمانی که مطابق با درخواست شما میلگردها در بورس کالا خریداری می‌شود بعد از کسر کارمزد کارگزاری و عوارض بورس، اطلاعات کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد و باید مبلغ مورد نظر را تا ۱۰ صبح روز سوم کاری به حساب بورس واریز کنید. در نظر داشته باشید که حتی اگر اقدامات را انجام ندهید موظف به پرداخت حق‌الزحمه کارگزاری خواهید بود.
  • تسویه مبلغ به‌صورت کامل: بعد از اینکه خریدار هزینه میلگردها را به‌طور کامل پرداخت کند، با ارائه فیش بانکی در موعد مقرر و تحویل مدارک، امکان صدور حواله وجود دارد. وظیفه تعیین روش حمل بار و آدرس تخلیه بر عهده خریدار است و کارگزار باید تمامی اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

تفاوت خرید میلگرد از بورس نسبت به دیگر روش ها

با توجه به اینکه در بورس کالا شرایط ویژه‌ای برای خرید و فروش میلگرد در نظر گرفته می‌شود و مهم‌ترین مورد مربوط به پروانه ساخت است از همین رو می‌توان گفت اساسی‌ترین تفاوت تهیه مقاطع فولادی در بورس با بازار آزاد این خواهد بود که هر فردی نمی‌تواند بورس کالا را انتخاب کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم میان خرید میلگرد در بورس با دیگر روش‌ها این است که معمولا فرایندی زمانبر خواهد بود و شما باید متناسب با حجم مورد نظری که مطابق با قوانین مشخص می‌شود، خرید خود را انجام دهید.

چه کارخانه هایی در بورس کالا میلگرد عرضه می کنند؟

درحال‌حاضر چندین کارخانه مختلف در بورس کالا به عرضه میلگرد مشغول هستند که البته باید در هنگام خرید میلگرد از بورس به نماد اختصاصی هر کدام از کارخانه‌جات توجه داشته باشید. تعدادی از آنها به شرح زیر است:

  • سبد میلگرد مخلوط متعلق به مجتمع فولاد ظفر بناب
  • میلگرد فولاد آذربایجان با عنوان سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲- A3
  • میلگرد آذر فولاد امین با نام سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲- A3
  • سبد میلگرد مخلوط که متعلق به ذوب آهن اصفهان است.
  • سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵ از سوی کارخانه صنعت بناب
  • محصول مجتمع فولاد خراسان با نام سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۸- A3
  • سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – A3 مربوط به صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه
  • صبا فولاد زاگرس نیز با نماد سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲- A3 در بورس حضور دارد.
  • فولاد روهینا جنوب نیز سبد میلگرد مخلوط را در بورس ارائه می‌دهد.
  • میلگرد سیرجان هم از جمله میلگردهای پر طرف دار در بازار بورس است.

میلگرد سیرجان، دارنده سهم عظیم از بورس

میلگرد جهان فولاد سیرجان یکی از محصولات تولیدی شرکت فولاد سیرجان است که در بورس کالا نیز عرضه می‌شود. این محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب، توانسته است سهم قابل توجهی از بازار بورس کالا را به خود اختصاص دهد. به استناد از گزارش بورس کالا سال ۱۴۰۰، شرکت فولاد سیرجان توانسته با عرضه بیش از ۱.۵ میلیون تن میلگرد در بورس که معادل حدود ۴۰ درصد از کل عرضه میلگرد در بورس کالا است، رتبه اول عرضه‌کنندگان میلگرد در بورس کالا را نصیب خود کند و به این ترتیب خریداران بسیاری خواهان این میلگرد باشند. میلگرد سیرجان با کیفیت بالای محصولات خود که نشات گرفته از مواد اولیه باکیفیت و تجهیزات پیشرفته است، توانست در این بازار رکوردار شود. از سوی دیگر میلگرد جهان فولاد سیرجان از سایز ۱۰ الی ۳۲ در آنالیز A3 که پرکاربردترین سایز میلگرد است را به صورت گسترده تولید نماید و با بهترین قیمت عرضه کند. میلگرد سیرجان با استفاده از مواد اولیه داخلی تولید می‌شود. این امر باعث شده است که هزینه‌های تولید این محصول کاهش یابد.

لازم به ذکر است میلگرد سیرجان دارای مقاومت تسلیم بالا، مقاومت کششی بالا و استحکام بالایی است. این امر باعث می‌شود که این محصول در برابر عوامل مختلف مانند خوردگی، سایش و ضربه مقاوم باشد.

خرید میلگرد آذر فولاد امین به صورت مستقیم از بورس

میلگرد آذر فولاد امین در گریدهای A2 و A3 تولید می شود. میلگرد A2 برای مصارف ساختمانی و میلگرد A3 برای مصارف صنعتی کاربرد دارد. میلگرد آذر فولاد امین دارای استانداردهای ملی و بین المللی است. میلگرد آذر فولاد امین به عنوان یکی از میلگردهای با کیفیت در بازار فولاد مطرح است که به واسطه پوشش تمامی سایزها و استانداردها، بسیاری از صنایع به خصوص ساخت و ساز، از این میلگرد استفاده می کنند. از این رو خرید و فروش میلگرد آذر فولاد امین از طرق مختلف امکان می پذیرد. همان طور که اشاره شد، یکی از روش های خرید، بورس کالا است که در آن، کارخانه حجم بالایی از این محصول را ارائه می دهد. بورس کالا، بازاری رسمی و شفاف برای خرید و فروش محصولات صنعتی است. در بورس کالا، قیمت محصولات صنعتی، بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. برای خرید میلگرد میلگرد آذر فولاد امین از بورس کالا پس از ثبت نام و باز کردن حساب کارگزاری، می توانید اقدام به خرید میلگرد آذر فولاد امین کنید. برای این کار، باید وارد سامانه معاملاتی کارگزاری خود شوید. در سامانه معاملاتی، می توانید قیمت میلگرد آذر فولاد امین را مشاهده کرده و سفارش خرید خود را ثبت کنید.

برای ثبت سفارش خرید، باید موارد زیر را مشخص کنید:

  • نماد میلگرد آذر فولاد امین (IRZ32A3)
  • تعداد تن میلگرد مورد نیاز
  • قیمت پیشنهادی

پس از ثبت سفارش، سفارش شما در صف خرید قرار می گیرد. در صورت رسیدن لیست قیمت میلگرد آذر فولاد امین به قیمت پیشنهادی شما، سفارش شما اجرا می شود.

خرید میلگرد از بورس یا شرکت های بازرگانی ؟

میلگرد یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی در صنایع مختلف است. تصمیم‌گیری در مورد اینکه از بورس یا بازار آزاد میلگرد خریداری کنید، به شرایط و نیازهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال قیمت مناسب و شفافیت هستید، خرید میلگرد از بورس گزینه مناسبی است. اما در زمان خرید میلگرد از بورس باید دانش کافی در مورد بورس داشته باشید. در غیر این صورت، ممکن است دچار ضرر و زیان شوید. همچنین برای انجام معاملات بورسی، باید کارمزد به کارگزاری پرداخت کنید. و از سوی دیگر انجام معاملات بورسی زمان‌بر است. اما یکی از مزیت های خرید میلگرد از بورس تهیه مستقیم از کارخانه است. به عنوان مثال قیمت لحظه ای میلگرد سیرجان به صورت رقابتی از سمت خود کارخانه تعیین می شود و در نتیجه خرید به صرفه تر خواهد بود.

اما اگر نیاز دارید حجم میلگرد مورد نیاز خود را سریع تر تامین کنید یا دانش کافی در مورد بورس ندارید، خرید از بازار آزاد گزینه بهتری است. با این حال، خرید میلگرد از شرکت های بازرگانی نیز معایبی دارد. به عنوان مثال قیمت میلگرد در روش معمولاً شفاف نیست و می تواند تحت تأثیر عوامل چون سودجویی و یا حباب بازار قرار بگیرد. از سوی دیگر معمولاً تعداد شرکت های بازرگانی کم است که باعث می‌شود قیمت میلگرد با نرخ بالاتری عرضه شود و ان هم در تناژ های نه چندان زیاد.

 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.