ناپختگی رمز پویا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16235
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲ |
یک کارشناس بانکی از اشکالات طرح رمز پویا می‌گوید؛

ناپختگی رمز پویا

زمزمه‌ رمز دوم پويا از ابتداي خردادماه 98 براساس بخشنامه بانک مرکزي شنيده شد اما به دليل آماده نبودن زيرساخت‌ها و در دسترس نبودن اطلاعات دقيق از مشتريان، ماندگار نشد حالا قريب به يک ماه مي‌شود که درصدد اجراي دوباره است تا از کلاهبرداري‌هاي موجود و هک کارت‌هاي مردم جلوگيري کند.
ناپختگی رمز پویا

زمزمه‌ رمز دوم پويا از ابتداي خردادماه ۹۸ براساس بخشنامه بانک مرکزي شنيده شد اما به دليل آماده نبودن زيرساخت‌ها و در دسترس نبودن اطلاعات دقيق از مشتريان، ماندگار نشد حالا قريب به يک ماه مي‌شود که درصدد اجراي دوباره است تا از کلاهبرداري‌هاي موجود و هک کارت‌هاي مردم جلوگيري کند.رمز دوم پويا، OTP يا One Time Password درواقع رمزي يک‌بارمصرف با محدوديت زماني است که هر بانک با نرم‌افزاري متفاوت آن را براي مردم ارائه کرده است. طرحي براي امنيت حساب‌هاي مردم يا شايد هم طرحي که کلاهبرداري‌هاي اين‌چنيني را به صفر مي‌رساند و محال ممکن مي‌کند. اما آنچه از شواهد پيداست اين است که اين طرح براي مردم چندان ساده نيست و شايد با اين سبک و سياق قابل‌اجرا نباشد.غالب مردم هنوز معنا و مفهوم رمز دوم پويا را به‌خوبي درک نکرده‌اند. البته اين موضوع دور از انتظار نيست زيرا هر بانک به شکل و دقيقه‌هاي متفاوت، نرم‌افزاري را ارائه کرده است. بنابراين مردمي که از چند کارت يا کارت‌هاي ‌بانکي مختلف استفاده مي‌کنند با شرايط دشواري مواجه مي‌شوند.همچنين مشترياني که کم‌سواد، بي‌سواد يا افراد مُسن هستند و توانايي نصب اين برنامه را ندارند يا اشخاصي که هنوز از تلفن همراه‌هاي قديمي و غيرهوشمند استفاده مي‌کنند و از طرفي هم نمي‌توانند به افراد غريبه اعتماد کنند، بايد چه‌کار کنند؟
در بررسي اين موضوع و چگونگي تسهيل اين امر به گفت‌وگو با احمد قدسي، کارشناس امور بانکي پرداختيم.
*سيستم پيامکي رمز پويا به‌منظور تسهيل بيشتر به اجرا درمي‌آيد 
احمد قدسي، کارشناس امور بانکي در گفت‌وگو با  «رسالت» گفت: «سيستم رمز پويا که بانک مرکزي براي امنيت بيشتر حساب‌هاي مردم و کارت‌هاي بانکي آنان راه‌اندازي کرده است بي‌شک وضعيت خريدوفروش اينترنتي را بهتر و از کلاهبرداري‌هاي اينترنتي به ميزان بسيار زيادي جلوگيري خواهد کرد. در ابتداي اجراشدن اين طرح، اشکالاتي مانند وقت‌گير بودن يا مدت‌زمان کوتاه رمز وجود داشت که شرايط استفاده را براي مردم کمي دشوار مي‌ساخت.»وي درباره تسهيل استفاده از رمز پويا اظهار کرد: «براي تسهيل اين امر، دريافت رمز پويا بايد به‌صورت ساده و پيامکي و البته بدون هزينه طراحي مي‌شد تا افرادي که به تلفن‌هاي هوشمند و نرم‌افزارهاي بانکي دسترسي ندارند بتوانند به‌راحتي کارهاي بانکي و خريدوفروش خود را انجام دهند. پس از بررسي‌هاي موجود بانک مرکزي سرويس دريافت رمز پويا از طريق پيامک را ه اندازي کرد و پيش‌بيني مي‌شود تا مدتي ديگر به‌طور کامل در تمامي بانک‌ها فراهم شود.»وي در مورد طرح ارسال پيامکي رمز پويا، افزود: «در اين طرح با اضافه شدن دکمه درخواست، رمز پويا به درگاه‌هاي پرداخت اينترنتي، اين امکان فراهم مي‌شود که مشتريان، رمز دوم پوياي خود را از طريق پيامک دريافت کنند. سيستم رمز پوياي پيامکي شرايط منطقي‌اي را رقم مي‌زند و براي عموم مردم نيز آسان‌تر است زيرا دريافت رمز از موبايل بانک و نرم‌افزارهاي مربوطه مدت‌زمان بيشتري مي‌برد اما اکنون باوجوداين شرايط زمان کمتري صرف مي‌شود و مدت‌زمان در نظر گرفته‌شده منطقي‌تر از شرايط گذشته است.»اين کارشناس امور بانکي در پايان خاطرنشان کرد: «اين طرح به‌صورت مرحله‌اي در برخي از بانک‌ها اجراشده است و پيش‌بيني مي‌شود به‌زودي در تمامي بانک‌ها نيز فراهم و فعال شود. اکنون در بانک‌هايي که امکان اين دريافت وجود دارد پس‌ازاين‌که مشتريان درخواست رمز پويا خود را ثبت مي‌کنند بلافاصله رمز برايشان پيامک مي‌شود و با حداقل زمان ممکن به کار خود رسيدگي مي‌کنند و ديگر هيچ نيازي به نرم‌افزارهاي بانکي وقت‌گير نيست.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.