میوه اتکا بر اقتدار ملی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26502
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶ |
«رسالت» آثار افتتاح فروشگاه عرضه کالا‌های ایرانی در ونزوئلا را بررسی می‌کند؛

میوه اتکا بر اقتدار ملی

اتکا دیگر اسم «فروشگاه‌های زنجیره‌ای» نیست بلکه رمز موفقیت اقتصاد و دیپلماسی با اتکا به قدرت دفاعی کشور است، قدرتی که ضرورت وجود آن در دنیایی که با قانون جنگل اداره می‌شود، بر کسی پوشیده نیست؛
میوه اتکا بر اقتدار ملی

معصومه پورصادقی
اتکا دیگر اسم «فروشگاه‌های زنجیره‌ای» نیست بلکه رمز موفقیت اقتصاد و دیپلماسی با اتکا به قدرت دفاعی کشور است، قدرتی که ضرورت وجود آن در دنیایی که با قانون جنگل اداره می‌شود، بر کسی پوشیده نیست؛ البته برخی‌ها عامدانه یا جاهلانه درصدد تضعیف این قدرت هستند، هرچند گزینه اول محتمل است، اما یحتمل این جمله «وندی شرمن» مسئول کینه‌توز رژیم وحشی آمریکا را شنیده‌اند، که در کتاب خاطراتش می‌گوید: «هیچ دولت دیگری توانایی نظامی ما را ندارد تا با تهدید‌های معتبر، دیپلماسی را حمایت کند.»
سازمان اتکا نقش اساسی در تأمین زنجیره غذایی و معیشت مردم و کارکنان نیرو‌های مسلح دارد و آن‌طور که امیر سرتیپ «امیر حاتمی» ۹ دی ۹۷ گفته اتکا در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تنها فروشگاهی است که باافتخار کالا‌های صرفاً ایرانی را در مسیر تحقق بخشیدن به شعار (حمایت از کالای ایرانی) سرلوحه کار و اشتغال خود قرار داده و تمام سعی‌اش این است که با ظرفیت‌های داخلی نیاز مشتریانش را مرتفع کند. 
«مرتضی اعلمی» مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا نیز ۱۷ خرداد ۹۹ در بخشی از یک گفت‌وگوی مشروح با میزان گفته بود شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا به‌تبع رسالت مهم خود، بخش تأمین نیاز‌های اقتصادی و معیشتی جامعه هدف خود را بر عهده دارد.
 ازآنجاکه حدود نیمی از محصولات شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا به‌طور مستقیم در سازمان اتکا تولید و به دست مصرف‌کننده می‌رسد، قیمت تمام‌شده این محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا به‌مراتب پایین‌تر از شرکت‌های همکار رقم می‌خورد.
اتکا که زیر نظر وزارت «دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح» فعالیت می‌کند، در حوزه مقابله با کرونا هم حضور جدی داشته به‌طوری‌که از اواسط اسفند، خط تولید ماسک در ستاد مرکزی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا راه‌اندازی و در این خط تولید روزانه ۵۰ هزار عدد ماسک تولید و در فروشگاه‌های اتکای سراسر کشور توزیع شد که به گفته اعلمی این ماسک‌ها با استفاده از پارچه‌های مخصوص نانو تولید شده و پس از استریل شدن از طریق اشعه «یو. وی» در اختیار فروشگاه‌ها قرار گرفت و بعدازآن نیز خط تولید دستکش یک‌بارمصرف راه‌اندازی شد. از روز چهاردهم فروردین نیز دستکش‌های تولیدشده در سبد فروش فروشگاهی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا قرار گرفت.
اما آنچه باعث در مرکز توجه قرار گرفتن اتکا در ایام اخیر شد، نه اقدامات مقابله‌ای با کروناست و نه تأمین نیاز‌های اساسی مردم و کارکنان نیرو‌های مسلح، بلکه خبری است که ۱۰ مرداد امسال منتشر شد؛ با این عنوان «افتتاح نخستین فروشگاه عرضه کالا‌های ایرانی در ونزوئلا». هدف از این اقدام «افزایش تولید و صادرات در سال جهش تولید و در جهت افزایش صادرات غیرنفتی و کمک به تولید ملی در شرایطی که کشور‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته‌اند» اعلام و اولین فروشگاه عرضه کالا‌های مصرفی ساخت ایران موسوم به «مگاصیص» در شهر کاراکاس پایتخت جمهوری بولیواری ونزوئلا افتتاح و راه‌اندازی شد.
این فروشگاه با مساحتی بالغ‌بر ۲۰ هزار مترمربع بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قلم انواع کالا‌های کاملا ایرانی شامل مواد غذایی، پوشاک، مواد سلولزی، انواع شوینده‌ها، مواد پلاستیکی و یک‌بارمصرف، انواع آجیل و تنقلات و … را جهت عرضه و فروش در خود جای داده است.
افتتاح فروشگاهی با محصولات کاملاً ایرانی در حیاط‌خلوت رژیم تروریست پرور آمریکا، از پشتوانه قدرت جمهوری اسلامی حکایت می‌کند؛ قدرتی که یک ساحت آن نظامی و دفاعی است و به‌واسطه همین قدرت،
 ۵ نفتکش کالا‌های ایران ازجمله بنزین را به کاراکاس منتقل کردند؛ ماجرا از ۲۳ اسفند ۹۸ آغاز شد و ۵ نفتکش ایرانی با نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» با پرچم پرافتخار ایران اسلامی از بندر شهید رجایی استان هرمزگان عازم ونزوئلا شدند. البته به گفته محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، قبل از ارسال کالا‌ها ازجمله بنزین، کاراکاس ما‌به‌ازای آن‌ها را به ایران پرداخت کرد.
رژیم تروریست آمریکا ۱۳ فروردین سال جاری رزمایشی با حضور ناوشکن‌های موشکی هدایت‌شونده «یواس‌اس لاسن»، «یو‌اس‌اس پربل» و «یو‌اس‌اس فاراگات» به همراه کشتی جنگی «یو‌اس‌اس دیترویت» و هواپیمای نظامی «پی ۸ پوسایدون» در دریای کارائیب برگزار کرد که به اذعان اهل‌فن، هدف از برگزاری چنین رزمایشی تلاش برای مقابله با عزم جمهوری اسلامی ایران در ارسال کالا و تجارت با کشور مستقل ونزوئلا بود، همان ایام «سعدالله زارعی» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی افشا کرد که آمریکا چند نفر ازجمله «امیر قطر» و «سلطان عمان» را واسطه کردند تا ایران متقاعد شود از اعزام نفتکش‌های خود به ونزوئلا منصرف شود در غیر این‌صورت آمریکا واکنش نظامی نشان می‌دهد! اما ایران بی‌اعتنا به این تهدید، از طریق همان واسطه‌ها و نیز به‌صورت اعلام عمومی به تهدیدات آمریکا قاطعانه پاسخ داد.
به هر صورت راه‌اندازی شعبه فروشگاهی اتکا در ونزوئلا، نشان داد قدرت دفاعی کشور پشتوانه محکم حوزه دیپلماسی و اقتصادی کشور است و همین قدرت مانع وحشی‌گری‌های رژیم آمریکا شده است چراکه عدم مزاحمت‌های متنوع این رژیم به‌خاطر «نخواستن» نیست بلکه به علت «نتوانستن» است. 
همین قدرت دفاعی ضامن اجرای اصولی مانند اصل ۱۵۲ قانون اساسی است که تصریح دارد: «سیاست‏ خارجی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ بر اساس‏ نفی‏ هرگونه‏ سلطه‏‌جویی‏ و سلطه‏‌پذیری‏، حفظ استقلال‏ همه‌جانبه‏ و تمامیت‏ ارضی‏ کشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‏‌های‏ سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل‏ با دول‏ غیر محارب‏ استوار است‏.»

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.