میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟ زاگرس یا ظفر بناب؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 79054
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۹:۱۱ |

میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟ زاگرس یا ظفر بناب؟

نوسان قیمت آهن‌آلات در سال‌های اخیر باعث شده تا تهیه مصالح مورد نیاز برای ساخت‌وساز با چالش روبرو شود و این کار به زمان زیادی برای بررسی و مقایسه نیاز داشته باشد. این مقاله راهنمایی برای خرید میلگرد از دو کارخانه معتبر در شمال غرب و غرب کشور است و شاید با خواندن آن بتوانید میلگرد باکیفیتی که به دنبالش هستید را پیدا کنید. در انتهای مقاله نیز روشی را به شما یاد داده‌ایم که با مطالعه آن می‌توانید میلگرد مورد نظر را با قیمت مناسب تهیه کنید.
میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟ زاگرس یا ظفر بناب؟

نوسان قیمت آهن‌آلات در سال‌های اخیر باعث شده تا تهیه مصالح مورد نیاز برای ساخت‌وساز با چالش روبرو شود و این کار به زمان زیادی برای بررسی و مقایسه نیاز داشته باشد. این مقاله راهنمایی برای خرید میلگرد از دو کارخانه معتبر در شمال غرب و غرب کشور است و شاید با خواندن آن بتوانید میلگرد باکیفیتی که به دنبالش هستید را پیدا کنید. در انتهای مقاله نیز روشی را به شما یاد داده‌ایم که با مطالعه آن می‌توانید میلگرد مورد نظر را با قیمت مناسب تهیه کنید.

کدام کارخانه قدمت بیشتری دارد؟ زاگرس یا ظفر بناب؟

حقیقت این است که در حال حاضر قدمت یک کارخانه پارامتر چندان مهمی در تخمین کیفیت محصولات آن نیست. با این حال اگر این عامل در تصمیم‌گیری شما برای انتخاب میلگرد یک کارخانه تأثیرگذار است، این بخش را بخوانید.

کارخانه فولاد ظفر بناب، یکی از کارخانه‌های مستقر در قطب تولید میلگرد ایران یعنی استان آذربایجان غربی است که در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده و با اجرای چند طرح توسعه‌ای در سال ۹۰ و ۹۶ توانسته ظرفیت تولید میلگرد آجدار خود را به ۵۰۰ هزار تن در سال برساند. این کارخانه به تولید میلگردهای سبک‌بار شهرت دارد.

کارخانه صبا فولاد زاگرس نیز یکی از جوان‌ترین تولیدکنندگان میلگرد است که در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت تولید میلگرد آن ۴۲۰ هزار تن در سال است. این کارخانه در همین چند سال توانسته با تولید میلگرد باکیفیت، به شهرت زیادی دست پیدا کند.

خرید از درب کدام کارخانه به‌صرفه‌تر است؟

نخستین عامل مهم در انتخاب میلگرد یک کارخانه، فاصله پروژه تا درب کارخانه است. چراکه در صورت نزدیک بودن این فاصله، می‌توانید میلگرد را از درب کارخانه بخرید و با یک تیر دو نشان بزنید، یعنی هم میلگرد ارزان‌تر نصیبتان شود و هم کرایه حمل بار کمتری بپردازید.

کارخانه ظفر بناب، در شهرک صنعتی بناب و فاصله ۱۰ کیلومتری با شهر بناب قرار دارد و اگر در غرب یا شمال غرب کشور پروژه‌ای دارید، قیمت میلگرد بناب برایتان به‌صرفه تمام می‌شود. برای خرید به‌صرفه از کارخانه صبا فولاد نیز باید در مرکز، غرب یا جنوب غرب کشور پروژه داشته باشید. چراکه این کارخانه در شهرک صنعتی سفیددشت واقع شده و فاصله آن با شهرکرد ۳۰ کیلومتر و با اصفهان نیز ۷۵ کیلومتر است.

تنوع میلگرد ظفر بناب بیشتر است یا صبا فولاد؟

این پارامتر زمانی مهم است که مهندس سازه از شما خواسته باشد تا بیش از یک نوع گرید میلگرد را با سایزهای مختلفی تهیه کنید. گریدها و سایزهای مورد نیاز برای آرماتوربندی در جدول لیستوفر آرماتور درج می‌شود و معمولاً این جدول به لحاظ سایز و گرید میلگرد تنوع دارد. برای گرید بندی میلگرد در محاسبات متره و بازار آهن‌آلات، به استاندارد روسی GOST استناد می‌شود.

بر اساس این استاندارد، میلگردها در چهار گرید A1، A2، A3 و A4 دسته‌بندی می‌شوند که تفاوت آن‌ها در نوع آج، استحکام تسلیم، درصد کربن و میزان انعطاف‌پذیری است. البته در سال‌های اخیر با استفاده از فرایند ترمکس میزان انعطاف‌پذیری گریدهای A3 و A4 نیز اصلاح شده است. جدول زیر، تنوع میلگردهای ۲ کارخانه صبا فولاد و ظفر بناب را نشان می‌دهد:

مقایسه تنوع میلگردهای کارخانه ظفر بناب و صبا فولاد زاگرس
نام کارخانه گریدهای میلگرد بر اساس استاندارد روسی GOST نوع آج گریدهای میلگرد بر اساس استاندارد ملی INSO 3132 سایز (میلی‌متر)
ظفر بناب A2 مارپیچ آج ۳۴۰ ۸ و ۱۰
A3 جناغی آج ۴۰۰ ۱۲ تا ۳۲
صبا فولاد A3 جناغی آج ۴۰۰ ۱۰ تا ۳۲

میلگرد زاگرس سنگین‌تر است یا میلگرد بناب؟

وزن میلگرد مهم‌ترین عاملی است که در تصمیم‌گیری برای خرید آن مؤثر است. چراکه وزن میلگرد تعیین‌کننده قیمت هر شاخه است و با استفاده از آن می‌توان فهمید که تعداد شاخه‌های میلگرد یک کارخانه در هر بندیل و ظرفیت بار چقدر است. برای محاسبه این تعداد نیز کافی است وزن بار (حدود ۲۰ تن) و وزن بندیل (بین ۲ تا ۲.۴ تن) را بر وزن هر شاخه تقسیم کنید.

همان‌طور که گفتیم، میلگرد بناب در دسته میلگردهای سبک‌بار بازار قرار دارد، یعنی وزن هر شاخه از آن به بخش پایینی بازه وزنی جدول اشتال نزدیک است. این موضوع باعث می‌شود که تعداد شاخه‌های میلگرد این کارخانه در هر بندیل و ظرفیت بار از تعداد شاخه‌های میلگرد زاگرس و بیشتر کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، بیشتر باشد. بررسی جدول زیر این ادعا را تصدیق می‌کند:

مقایسه وزن میلگرد ظفر بناب با میلگرد زاگرس و جدول اشتال
سایز میلگرد (mm) وزن یک شاخه میلگرد (Kg)
میلگرد بناب میلگرد زاگرس جدول اشتال
۱۲ ۹.۴ ۱۰.۶۶ ۱۰.۷
۱۴ ۱۳.۸ ۱۴.۵۲ ۱۴.۶
۱۶ ۱۷.۸ ۱۸.۹۶ ۱۸.۹
۱۸ ۲۲.۶ ۲۴ ۲۴
۲۰ ۲۷.۷ ۲۹.۶۴ ۲۹.۷
۲۲ ۳۳ ۳۵.۷۶ ۳۵.۶
۲۵ ۴۴ ۴۶.۲ ۴۶.۲
۲۸ ۵۶ ۵۷.۹۶ ۵۸
۳۲ ۷۲.۵ ۷۵.۸ ۷۵.۸

کیفیت میلگرد بناب بهتر است یا میلگرد زاگرس؟

از نظر کیفیت، کارخانه صبا فولاد زاگرس می‌تواند دست بالا را داشته باشد. خطوط تولید این کارخانه با استفاده از دستگاه‌های ساخت برندهای معتبری مثل زیمنس آلمان تجهیز شده و از این نظر، صبا فولاد زاگرس از جمله معتبرترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در ایران محسوب می‌شود. این در حالی است که قیمت میلگرد زاگرس اختلاف زیادی با رقبا ندارد.

البته کیفیت بالای میلگرد ظفر بناب نیز باعث شده که این میلگرد در کشورهای همسایه هم مشتری داشته باشد و نگرش بسیاری را نسبت به کیفیت میلگرد سبک‌بار عوض کند.

چگونه میلگرد زاگرس و بناب را بخرید؟

به جز خرید از درب کارخانه، می‌توانید میلگرد زاگرس و میلگرد بناب را از بورس کالا یا سایت‌های اینترنتی نیز بخرید. قیمت اهن در بورس کالا از هر جای دیگری ارزان‌تر است، اما خرید از آن به‌مراتب از خرید از درب کارخانه و خرید آنلاین دشوارتر است. چراکه ثبت‌نام در آن پروسه‌ای زمان‌بر و پیچیده است و برای خرید از بورس نیز باید با شرکت‌های بازرگانی با سرمایه‌های بیشتر و ارتباطات قدرتمند رقابت کنید. پس از خرید نیز امکان دارد ارسال بار تا ۲ ماه طول بکشد.

خرید میلگرد از فروشگاه‌های آنلاین آهن‌آلات شما را از شر این دردسرها راحت می‌کند و تنها به چند کلیک یا نهایتاً چند تماس تلفنی نیاز دارد. همچنین دیگر لازم نیست یک تریلی میلگرد بخرید. برای صرفه‌جویی در کرایه حمل بار، می‌توانید تمامی مقاطع فولادی موردنیاز خود را به‌صورت یکجا در یک ظرفیت بار تهیه کنید.

آسرون یکی از همین فروشگاه‌های آنلاین و معتبر آهن‌آلات است که کیفیت و اصالت تمامی میلگردهای موجود در آن توسط واحد کنترل کیفیت این شرکت تضمین می‌شود. همچنین در آسرون امکان خرید میلگرد تولید شده توسط اکثر کارخانه‌های معتبر که در سرتاسر ایران قرار دارند، وجود دارد و محصولات تمامی این کارخانه‌ها با قیمت درب کارخانه عرضه می‌شوند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.