مهجوريت قرآن در لايحه دولت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14495
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۵:۲۸ |
«رسالت» از تخصيص اعتبارات قرآني در لايحه بودجه سال 99 گزارش مي‌دهد؛

مهجوريت قرآن در لايحه دولت

گسترش فعاليت‌هاي قرآني کشور يکي از موضوعات مهمي است که همواره از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري بوده و ايشان همواره بر تربيت ميليوني حافظان کل قرآن کريم تأکيد داشته‌اند. 
مهجوريت قرآن در لايحه دولت

|زينب السادات حسيني فر|
گسترش فعاليت‌هاي قرآني کشور يکي از موضوعات مهمي است که همواره از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري بوده و ايشان همواره بر تربيت ميليوني حافظان کل قرآن کريم تأکيد داشته‌اند. 
فرهنگ قرآني از ابتداي انقلاب اسلامي در تاروپود فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور وجود داشته و الگو گيري از اين کلام آسماني در بيانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره موردحمايت قرارگرفته است.
آنچه در طول اين سال‌ها بر فعاليت‌هاي قرآن کشور گذشته فرازوفرود زيادي داشته و دولت‌ها حسب امکانات و بودجه‌هايي که داشته‌اند در اين حوزه هزينه کرده‌اند. اما در دوران دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم به‌ويژه طي سال‌هاي اخير شاهد روند کاهشي در اين حوزه بوده‌ايم به‌نحوي‌که بودجه قرآني کشور نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد و نسبت به سال‌هاي  ۹۰  تا ۹۵ کاهشي ۸۰ درصدي داشته و اين مطلب بسيار تأسف‌برانگيز است . 
در شرايطي که کشور در معرض تهاجم فرهنگي دشمنان از هر سو قرار دارد به نظر مي‌رسد شايد تنها راه اثرگذار و ماندگار براي مقابله با اين هجوم ، توسعه فرهنگ قرآني در بين کودکان و نوجوانان و تقويت بنيان‌هاي فکري و فرهنگي اين عزيزان است تا بتوان در برابر هجمه فرهنگي دشمن مقابله نمود. تربيت قرآني در قالب برنامه‌هاي فرهنگي مختلف يکي از راه‌هايي است که مي‌تواند نسل جديد را در برابر تهاجم فرهنگي دشمن بيمه کرده و کاهش و يا کمبود محصولات فرهنگي اين بخش و نيز کم شدن ب
رنامه‌ها و جشنواره‌هاي اين حوزه تأثيرات منفي بر اين روند خواهد گذاشت.
هادي جعفري نژاد رئيس امور فرهنگ، گردشگري و ورزش سازمان برنامه‌وبودجه در خصوص كاهش ۸۰درصدي بودجه فعاليت‌هاي قرآني گفته بود: اعتبارات مندرج در رديف «صندوق مشاركت توسعه فرهنگ قرآني» تنها يكي از منابع اعتباري در نظر گرفته‌شده براي انجام فعاليت‌هاي قرآني در دستگاه‌هاي اجرايي و ساير مؤسسات مرتبط با امور قرآني است. اين در حالي است كه هرساله بسياري از دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي غير‌دولتي، اعتباراتي را صرف توسعه و ترويج امور قرآني مي‌كنند كه بخشي از آن‌ها داراي عناوين مشخص در برنامه‌ها و فعاليت‌ها بوده و بخشي ديگر فاقد عنوان مشخص با موضوع مزبور بوده و  به‌صورت مستتر در فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي در حال انجام است . جعفري نژاد 
در اين زمينه به فعاليت‌هاي مرتبط با تدوين و تدريس كتاب‌هاي درسي قرآن، چاپ و انتشار كتب و نشريات درزمينه قرآن، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي با موضوع قرآن و نظاير آن‌ها اشاره كرد و اظهار داشت: وظيفه «صندوق مشاركت توسعه فرهنگ قرآني» طبق اساسنامه مصوب سال ۱۳۹۵ منحصر در جذب و سپس تخصيص منابع اعتباري و مالي به دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي عمومي و مؤسسات قرآني مردمي براي اجراي برنامه‌هاي مصوب شوراي توسعه فرهنگ قرآني است و در لايحه پيشنهادي سال ۱۳۹۹به دلايلي همچون محدوديت منابع عمومي، لزوم توجه به پرداخت حقوق و مزايا و هزينه‌هاي اجتناب‌ناپذير و اصلاح ساختار بودجه با كاهش روبه‌رو شده است، اما اعتبار دستگاه‌هاي اجرايي فعال در امور قرآني افزايش داشته است.
اما شنيده‌ها حاکي است در اين لايحه مبلغ بودجه فعاليت‌هاي قرآني با عنوان بودجه «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآني» در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۲۰ ميليارد تومان از سوي دولت پيشنهادشده که اين مبلغ در مقايسه با بودجه ۱۰۰ ميليارد توماني امسال ۸۰ درصد کاهش داشته است. البته بودجه قرآن سال ۱۳۹۸ هم از سوي دولت به مبلغ ۴۰ ميليارد تومان پيشنهادشده بود که با پيگيري برخي نمايندگان سازمان برنامه‌وبودجه آن را به مبلغ ۱۰۰ ميليارد تومان افزايش داد که البته فعلا ريالي از آن‌هم پرداخت‌نشده است.
متأسفانه آنچه در لايحه بودجه دولت ديده مي‌شود کم مهري به حوزه‌هاي مختلف فرهنگي به‌ويژه حوزه قرآني است که در اين ميان از همه بخش‌ها آسيب‌پذيرتر است و بيشتر مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرد.
در اين راستا حجت‌الاسلام‌والمسلمين احمد سالک عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با«رسالت» يکي از دلايل کاهش بودجه قرآني را به دليل آثار تحريم‌ها و کاهش بودجه عمومي کشور دانست و گفت: دولت نسبت به تمام دستگاه‌ها ازجمله دستگاه‌هاي فرهنگي و قرآني سياست کاهش بودجه را در پيش‌گرفته و مبلغ ۱۰۰ ميليارد توماني براي سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۲۰ ميليارد کاهش پيداکرده است.
وي در ادامه اضافه کرد : کاهش کسري بودجه آثار قابل‌توجهي بر تمامي دستگاه‌هاي فرهنگي دارد که بيشترين آثار آن بر حوزه قرآني است و اين کاهش بودجه از دستگاه‌هاي فرهنگي نسبت به ساير دستگاه‌ها بسيار بيشتر بوده است. سالک گفت : در چند روز اخير صحبت‌هاي فراواني در مجلس مبني بر ارتقاي بودجه سال ۹۹به سقف بودجه سال ۹۸ در حوزه قرآني شده است اما فعلا مشخص نيست که تا چه ميزان قابليت افزايش وجود دارد.
عضو کميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد : جامعه ما به‌عنوان جامعه اسلامي و قرآني نيازمند بودجه زيادي در اين حوزه است تا بتوانيم در برابر تهاجم فرهنگي دشمن مقابله کنيم اما متأسفانه به دليل مشکلات اقتصادي دولت از بودجه‌هاي فرهنگي کم مي‌شود. 
در ادامه حجت‌الاسلام عبدالعلي گواهي توليت امام‌زاده صالح (ع) نيز در گفت‌وگو با «رسالت» در رابطه بااهميت توسعه فرهنگ قرآن در کشور گفت : با توجه به  اينکه مقام معظم رهبري فرمودند فرهنگ مثل اکسيژن و هوا براي هر جامعه و کشوري است بايد به اين نکته توجه داشته باشيم  همان‌طور که براي مسائل  و معيشتي  بايد تدابيري اتخاذ کنيم تا مردم بتوانند آسايش بيشتري داشته باشند و وضع معيشتي مردم بهبود پيدا کند به همين تناسب فرهنگ نبايد ناديده گرفته شود.
وي ادامه داد: اساس و ريشه فرهنگ، قرآن است و اين کتاب آسماني قانون اساسي زندگي مردم بوده و  بايد همه مسائل فرهنگي کشور به‌ويژه سبک زندگي ، مديريت ، اقتصاد سياست و …  برگرفته از آن باشد.
حجت‌الاسلام گواهي در رابطه با نياز جامعه براي تقويت حوزه قرآني نيز گفت : ترويج قرآن در جامعه موجب مي‌شود اخلاق در جامعه رشد پيدا کند و با اجرا کردن قواعد و قوانين آن در زندگي مي‌توان فرهنگ قناعت را رواج داد و همچنين مي‌توانيم بودجه‌ها را مديريت کنيم.
وي در ادامه خاطرنشان کرد : قرآن در کشور ما به حد کفايت مظلوم و مهجور واقع‌شده است به همين منظور ما نبايد اجازه دهيم تا قرآن صرفا در ماه رمضان حضور پررنگي داشته باشد بلکه بايد در تمام طول سال به قرآن و تبليغ و ترويج آن توجه شود به همين خاطر انتظار از مسئولين دولتي اين است که درزمينه تخصيص بودجه مناسب به اين حوزه اهتمام لازم را داشته باشند و بدانند با توسعه فرهنگ قرآني بسياري از آسيب‌هاي فرهنگي و اقتصادي کاهش پيداکرده و نياز به‌صرف بودجه‌هاي هنگفت در حوزه‌هاي مختلف نخواهد بود. 

نویسنده : زينب السادات حسيني فر |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.