منتخبان اتاق بازرگاني بايد ملي، توانمند و معتمد نظام باشند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 578
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اقتصادی تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ |
يحيي آل‌اسحاق در نشست خبري با رسانه‌ها در روزنامه رسالت مطرح کرد:

منتخبان اتاق بازرگاني بايد ملي، توانمند و معتمد نظام باشند

در حالي که دو روز بيشتر تا انتخابات اتاق بازرگاني نمانده، نشست خبري وزير اسبق بازرگاني و رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق در روزنامه رسالت برگزار شد. آل اسحاق در گفت و گو با رسانه ها از ضرورت تغيير در کابينه و مشکلات اقتصادي مردم گفت. آل اسحاق گفت: وزراي فعلي خيلي محترم […]

منتخبان اتاق بازرگاني بايد ملي، توانمند و معتمد نظام باشند

در حالي که دو روز بيشتر تا انتخابات اتاق بازرگاني نمانده، نشست خبري وزير اسبق بازرگاني و رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق در روزنامه رسالت برگزار شد. آل اسحاق در گفت و گو با رسانه ها از ضرورت تغيير در کابينه و مشکلات اقتصادي مردم گفت.
آل اسحاق گفت: وزراي فعلي خيلي محترم هستند و ما به آنها ارادت داريم اما واقعيت اين است که اين افراد مرد ميدان فعلي نيستند. ما يک زمان فکر مي کرديم مذاکرات با کدخدا مشکلات را حل مي کند اما نشد، برجام پايدار مي ماند اما نشد.
يحيي آل‌‌‌اسحاق در نشست خبري خود با اشاره به جو به وجود آمده در کشور گفت: در حال حاضر مهمترين چالش آن عدم اعتماد بين مردم و مسئولان است و بر همين اساس، شاهد مشکلات در تمام بخش‌‌‌‌هاي مختلف حتي در حوزه تامين اقلام اساسي هستيم.
وي ادامه داد: براي اينکه مشکلات کشور حل شود، بايد ابزار اعتماد فراهم شود يعني مردم بايد باور کنند که تيم اقتصادي دولت مي‌‌‌‌تواند مشکلات را حل کند. هيچ ايرادي ندارد که فردا روحاني کابينه خود را تغيير دهد. اکنون وضعيت فرق کرده است. اين استاد دانشگاه با بيان اينکه وزراي فعلي خيلي محترم هستند و ما به آنها ارادت داريم اما واقعيت اين است که اين افراد مرد ميدان فعلي نيستند، اظهار داشت: ما يک زمان فکر مي کرديم مذاکرات با کدخدا مشکلات را حل مي کند اما نشد، برجام پايدار مي‌‌‌‌ماند اما نشد، با اروپا روابط ما بيشتر مي‌‌‌شود اما نشد. خب اين آقايان براي اين شدها آمده بودند و حالا که اين اتفاقات صورت نگرفته، بهتر است بروند. مخصوصا الان برخي اعلام کردند خسته شدند و يک‌سري ناراحت هستند، مي‌‌‌‌توانند اکنون دولت را ترک کنند تا نيروهاي ديگر بيايند.

آل‌اسحاق با بيان اينکه اگر کابينه عوض شود آن وقت اعتماد به وجود مي‌‌‌‌آيد، تصريح کرد: مردم مي‌‌‌گويند خبري است که دولت اين کارها را انجام مي‌‌‌دهد و قرار است مشکلات حل شود. مخصوصا اگر آدم‌‌‌‌هايي که تجربه دارند و اين بحران‌‌‌ها را ديده‌‌‌اند و امتحان خود را پس داده‌‌‌اند، جايگزين شوند. اکنون وقت آن است که بدون نگاه سياسي مسئولان در کنار يکديگر قرار بگيرند.
وي افزود: من زماني که وزير بازرگاني بودم، معاونان خود را از گرايش‌‌‌‌هاي مختلف سياسي انتخاب کرده بودند و اتفاقا همان دوره يکي از بهترين دوره‌هاي وزارت بازرگاني بود.
وزير اسبق بازرگاني با انتقاد از عدم هماهنگي در دولت خاطرنشان کرد: ما بارها اين حرف را زده‌‌‌ايم، ناهماهنگي يعني اينکه هفته پيش همتي رئيس بانک مرکزي بگويد تا حالا ۱۰ بار در دولت گفته‌‌‌ام که آزادسازي واردات برخي از کالاها در بازارچه‌‌هاي مرزي انجام نشود، الان وقت اين کار نيست. نتيجه آن اين شد که قيمت دلار دو هزار تومان افزايش پيدا کرد. همين عدم هماهنگي است که وزير امور خارجه مي‌‌‌گويد من را بازي نمي‌‌‌دهند. وزيري که اين حرف را بزند ديگر وزير نيست.
آل‌اسحاق درخصوص انتخابات اتاق بازرگاني ابراز داشت: من به ۱۸ هزار فعال بازرگان تهراني توصيه مي‌‌‌کنم که کساني را در اين برهه حساس انتخاب کنند که نامحرم نظام نباشند و ملي فکر کنند. اکنون شرايط عادي نيست و بايد در انتخاب‌‌‌ها دقت کرد. متاسفانه دولت شرايطي را فراهم کرده که به کسي ميدان نمي‌‌‌دهد و از نظرات کارشناسان و دلسوزان نظام بهره‌‌‌برداري نمي‌‌‌کنند، به اين معنا که هم‌‌اکنون براي توزيع کالاهاي اساسي برنامه‌‌‌هاي مشخصي وجود ندارد که مردم بتوانند با قيمت مناسب کالاهاي اساسي خود را بدون صف دريافت کنند و علي‌رغم اينکه طرحي در اين رابطه با بهره‌‌گيري از نظرات کارشناسان و صاحب‌‌نظران تدوين ظرف يک هفته گذشته به دولت ارائه شده اما به آن بي‌‌توجهي کرده است.
وي اضافه کرد: در اين طرح تامين، توزيع و کنترل عرضه کالاهاي اساسي مدنظر قرار گرفته و به راحتي شرايطي فراهم خواهد کرد که بازار قابل کنترل باشد.

اين عضو اتاق بازرگاني با بيان اينکه تجربه ۴۰ سال قبل در تامين، توزيع و نظارت بر عرضه کالاهاي اساسي در تدوين اين طرح به کار گرفته شده و از نهادهاي تصميم‌‌‌گير و مجلس نيز در تدوين آن نظرخواهي شده اما متاسفانه دولت به آن بها نمي‌‌‌دهد، عنوان کرد: در مورد کالاهاي اساسي بايد گفت بازار کاملا قابل مديريت است اما به نظر مي‌‌‌‌رسد، ذينفعان بازدارنده اجازه نمي‌‌‌‌دهند کالاها به موقع و با شرايط مناسب به دست مصرف‌‌‌کنندگان برسد.
آل‌اسحاق ادامه داد: اين ذينفعان بازدارنده در نوع تخصيص، عمليات ترخيص، تاخير در ثبت سفارش و بوروکراسي‌‌‌هاي دولتي نفوذ کرده و تلاش دارند تا شرايط به هم ريخته موجود بازار را حفظ کنند زيرا منافع‌‌‌شان در اين است که دلار ارزان بگيرند، بازار را آشفته نگه دارند و مردم را براي دسترسي به کالاهاي اساسي خود با مشکل مواجه کنند.

به گفته وي، وجود امضاهاي طلايي از مرحله دلار ۴۲۰۰ توماني تا توزيع، حمل کالا، تخصيص ارز و ترخيص کالا، در زنجيره واردات کالاهاي اساسي و توزيع آن در بازار به چشم مي‌‌‌خورد و همين ذينفعان بازدارنده زنجيره‌‌‌اي را درست کرده‌‌‌اند که برآيند عملکردي آن صف هاي طولاني است که مردم در تامين کالاهاي اساسي با آن مواجه هستند.
وزير اسبق بازرگاني افزود: افرادي که در راس امور اقتصادي در دولت مشغول به کار هستند، بايد با روحيه با نشاط و اميدوار وارد عرصه شده و افسردگي و ياس را کنار بگذارند زيرا همين موضوع مشکلات زيادي را ايجاد خواهد کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.