ملخ‌ها را جدي بگيريد! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14492
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۵:۲۵ |
در گفت‌وگو با عبدالله حاتميان عضو کميسيون کشاورزی مجلس مطرح شد:

ملخ‌ها را جدي بگيريد!

اوايل بهمن‌ماه سال 97 درحالي‌که تنها دو روز از هشدارهاي سازمان خواروبار و کشاورزي ملل متحد (فائو) نسبت به هجوم ملخ‌ها به ايران نگذشته بود که ملخ‌هاي صحرايي و دريايي در دسته‌هاي هزارتايي و ميليوني از صحراي آفريقا، عربستان سعودي، کويت، امارات متحده عربي، قطر و عمان به استان‌هاي خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سيستان و بلوچستان و فارس هجوم آوردند.
ملخ‌ها را جدي بگيريد!

|گروه اجتماعي- ريحانه دين‌محمدي|
اوايل بهمن‌ماه سال ۹۷ درحالي‌که تنها دو روز از هشدارهاي سازمان خواروبار و کشاورزي ملل متحد (فائو) نسبت به هجوم ملخ‌ها به ايران نگذشته بود که ملخ‌هاي صحرايي و دريايي در دسته‌هاي هزارتايي و ميليوني از صحراي آفريقا، عربستان سعودي، کويت، امارات متحده عربي، قطر و عمان به استان‌هاي خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سيستان و بلوچستان و فارس هجوم آوردند. اين موضوع باعث شد تا کشور ما پس از ۴۰ سال با بزرگ‌ترين حمله ملخ‌ها در سطح کشور مواجه شود. سازمان جهاد کشاورزي نيز در ادامه اعلام کرد، تا خرداد سال جاري (۹۸) درگير مبارزه با حمله ملخ‌ها خواهد بود. اين دسته‌هاي جديد و بزرگ از ملخ‌هاي صحرايي يا دريايي، در شمار خطرناک‌ترين گونه‌ها محسوب مي‌شوند که از شبه‌جزيره عربستان به سمت ايران پرواز کردند. چندي پيش مجدد شاهد هشدار فائو در رابطه با هجوم ملخ‌ها به کشورمان بوديم. لازم به ذکر است که کميسيون کشاورزي مجلس در جلسه اول دي‌ماه صحن علني از هجوم بي‌سابقه ملخ‌هاي صحرايي به کشور گزارش داده است. به دنبال اين موضوعات «رسالت» گفت‌وگويي با عبدالله حاتميان، عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي داشته که در ادامه مي‌خوانيد. وي معتقد است: «طي سه ماه آتي اگر به اين موضوع به‌طورجدي رسيدگي نشود بدون شک با هجوم ملخ‌ها به 
۱۸ استان مواجه خواهيم شد.»
عبدالله حاتميان در ادامه به «رسالت» گفت:‌ «در تاريخ اول دي‌ماه رئيس سازمان حفظ نباتات کشور بنا بر درخواست کميسيون کشاورزي به صحن علني آمد و گزارشي مبني بر سم‌پاشي ۷۰۰ هزار هکتار زمين در سال گذشته عليه ملخ‌هاي مهاجر ارائه داد. در سال جاري نيز با مشکل ملخ‌هاي مهاجر روبه‌رو خواهيم بود. اين ملخ‌ها پس از استقرار، کشور موردنظر را کانون خود قرار داده و با سرعت بسيار به استان‌هاي ديگر هجوم مي‌برند.» نماينده مردم دز در مجلس ادامه داد: «سال گذشته سازمان حفظ نباتات، عمليات مرتبط با هجوم ملخ‌ها را قطع کرد. پس از مدتي سازمان برنامه‌وبودجه با تأخير براي رسيدگي به اين موضوع بودجه‌اي ساماندهي کرد تا اگر اين اتفاق با زمان‌بندي صحيحي شکل مي‌گرفت ملخ‌ها تا اين حد در کشور پيشروي نمي‌کردند و در ادامه شاهد افزايش سرسام‌آور هزينه‌ها در سال جاري و سال آينده نبوديم.» وي با تأکيد بر اين‌که وظيفه مبارزه با هجوم ملخ‌ها بر عهده جهاد کشاورزي است، ادامه داد: «متأسفانه براي مبارزه با ملخ‌ها از امکانات مناسبي برخوردار نيستيم و تنها بسيج عمومي مردم، کشاورزان و جهاد کشاورزي به دنبال از بين بردن آن‌ها گام برداشتند.»
*کمبود بودجه براي خريد تجهيزات هوايي و سم
عضو کميسيون کشاورزي مجلس همچنين در ادامه افزود: «متأسفانه دولت نهم و دهم، آمادگاه ملخ را به بخش خصوصي فروخت به همين جهت در سال ۹۸ براي مبارزه با ملخ‌ها هيچ هواپيمايي وجود ندارد. مهم‌ترين مسئله برپايي دوباره آماد‌گاه، خريد هواپيما و تخصيص بودجه به اين نهاد است. اگر تدابير لازم براي جلوگيري از حمله ملخ‌ها به استان‌ها انديشيده نشود، مجدد شاهد هجوم آن‌ها خواهيم بود.»
حاتميان با اشاره به کافي بودن نيروي انساني براي مبارزه با اين آفت، افزود: «براي خريد تجهيزات هوايي و سم نياز به بودجه داريم چراکه در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه هستيم. با توجه به اين‌که جهاد کشاورزي نمي‌تواند تمام زمان خود را به مبارزه با ملخ‌ها اختصاص دهد بايد از يک حمايت همگاني در سطح کشور در مبارزه با اين آفت استفاده شود.»
اين نماينده مجلس در پايان با اشاره به حمله ملخ‌ها به ۹ استان کشور، تصريح کرد: « طي سه ماه آتي اگر به اين موضوع به‌طورجدي رسيدگي نشود بدون شک با هجوم ملخ‌ها به ۱۸ استان مواجه خواهيم شد. آن‌ها هر بار ۴۰۰ کيلومتر پرواز مي‌کنند و با توجه به اين‌که مرز برخي استان‌ها با استان بعدي حتي تا ۵۰ کيلومتر هم نمي‌رسد، سرعت ملخ‌ها گسترش پيدا مي‌کند.»

نویسنده : گروه اجتماعي- ريحانه دين‌محمدي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.