مقام معظم رهبري : همه بايد ظرفيت تحمل داشته باشند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 2849
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸ |
فتنه تغلب

مقام معظم رهبري : همه بايد ظرفيت تحمل داشته باشند

علاوه بر واقعيت فوق، ‌آن‌چه بر غبارآلودگي فضاي پس از انتخابات مي‌افزود، اين نكته تأسف‌بار بود كه مدعيان تقلب در انتخابات، در جلسات خصوصي مواضعي مغاير با ادعاي دست بردن در آراء مردم داشتند.
مقام معظم رهبري : همه بايد ظرفيت تحمل داشته باشند

علاوه بر واقعيت فوق، ‌آن‌چه بر غبارآلودگي فضاي پس از انتخابات مي‌افزود، اين نكته تأسف‌بار بود كه مدعيان تقلب در انتخابات، در جلسات خصوصي مواضعي مغاير با ادعاي دست بردن در آراء مردم داشتند. به اين شهادت نماينده آقاي موسوي چهار روز پس از انتخابات و در جلسه نمايندگان ستادهاي نامزدها بر رهبر انقلاب توجه كنيد «صندوق‌ها را بيست بار هم كه بشمارند، نتيجه آراء عوض نخواهد شد. اگر صندوق‌ها را بازشماري كنند، خيلي اتفاقي رخ نمي‌دهد؛‌ ممكن است يك كمي اين وروآن‌ور بشود.».
او در ادامه خاطره‌اي را از انتخابات سال ۷۶ نقل مي‌كند. مي‌گويد در سحرگاه سوم خرداد. من كه معاون سياسي وزارت كشور بودم نزد آقاي ناطق نوري رفتم و وي را متقاعد كردم كه آقاي خاتمي رأي آورده؛ برايش پيام تبريك بفرستيد و وي هم پذيرفت و چنين كرد. با اين وصف هر انسان آزاده و منصف و هر وجدان بيداري با اين پرسش روبه‌رو است كه افرادي با سابقه وزارت و استانداري و برگزاري انتخابات و ديگراني كه سابقه مسئوليت‌هاي كلان داشتند و يا به گفته دوستانشان داراي موقعيت اجتماعي بودند، چرا همانند دوم خرداد ۷۶، در سال ۸۸ به حقيقت شهادت ندادند؟
اين در حالي است كه يكي از افراد شاخص و سازمان دهنده فعاليت‌هاي انتخاباتي آقاي موسوي كه سابقه  برگزاري انتخابات در دوره آقاي خاتمي را داشته، خود اذعان كرده كه براساس گزارش‌هاي دريافتي از سراسر كشور تا صبح روز شنبه  ۲۳ خرداد، براي ما مشخص شد آقاي موسوي رأي نياورده و حداكثر تخلفي كه صورت گرفته يك ميليون رأي بيشتر نبوده است. وي مي‌گويد كه اين مطلب را به آقاي خاتمي هم گفته است.
از سوي ديگر يكي از مسئولين دفتر رهبر انقلاب از همان نماينده آقاي موسوي كه خاطره مربوط به دوم خردادش نقل شد، سوال كرده بود شما كه مي‌دانستيد تقلب نشده و در دوم خرداد هم براي جلوگيري از تشنج و آشوب، آقاي ناطق نوري را متقاعد كرديد، چرا اين دفعه نرفتيد به آقايان بگوييد كه تقلب نشده است؟ اما او در پاسخي كوتاه و بسيار تلخ مي‌گويد: «گفتم اما قبول نكردند.». ترديدي نيست كه انتخابات عرصه رقابت است و پايانش، روز رأي‌گيري است؛ هر چه اين رقابت جدي‌تر باشد اهميت پايان مسابقه و پذيرش رأي مردم، حساس‌تر مي‌شود. نتيجه انتخابات علاوه بر آثار حقوقي،‌ بيانگر ميزان بردباري و شكيبايي افراد نيز هست و اين يكي از نكات مهم پس از انتخابات است كه آقا در جلسه نمايندگان ستادهاي نامزدها بيان كردند؛ 
«البته هرطرفي ملاحظاتي بايد بكند، اين را من قبول دارم. هم آن طرفي كه توانسته اكثريت را به دست بياورد، ملاحظاتي لازم است بكند، توجهاتي بكند. مراقبت‌هايي انجام بدهد در كيفيت رفتار و حركت، هم آن طرفي كه رأي اكثريت را كسب نكرده، او هم يك مراقبت‌هايي لازم دارد؛ همه بايد حلم داشته باشند. حلم اسلامي- كه ما در فارسي بردباري معنا مي‌كنيم. معنايش توان تحمل و ظرفيت تحمل است. همه بايد ظرفيت تحمل داشته باشند، بتوانند تحمل كنند. تحمل پيروزي هم كار آساني نيست، تحمل عدم پيروزي هم كار آساني نيست.»(۲) اعتراض به نتايج انتخابات كه در سال ۸۸ شاهد آن بوديم نه براي اولين بار بود و نه آخرين بار. در همان سال ۷۶ نيز عده‌اي از رأي آوردن آقاي خاتمي عصباني بودند و كافي بود آقاي ناطق نوري، بهانه به دست  آنها مي‌داد و يا با معترضين همراهي مي‌كرد؛ آن‌گاه همان مي‌شد كه در سال ۸۸ شد. در خرداد سال ۷۶ ما شاهد ظرفيت رأي آوردن و رأي نياوردن بوديم.  همين نماينده ستاد آقاي موسوي كه در بالا به آن اشاره شد، وقتي در سال ۷۶ به آقاي ناطق نوري مي‌گويد آقاي خاتمي رأي آورده است شما براي وي پيام تبريك بدهيد، آقاي ناطق نوري پاسخ مي‌دهيد هنوز نتايج رسمي انتخابات اعلام نشده است. اين فرد به آقاي ناطق نوري مي‌گويد: عده‌اي قرار است در اعتراض به انتخابات در ميدان هفتم تير تجمع كنند و از آنجا به سمت وزارت كشور حركت و اعلام كنند كه نتيجه انتخابات را قبول نداريم  و احتمال  درگيري و اغتشاش هم هست. در نتيجه آقاي ناطق نوري با اقدام 
به موقع مانع از تشنج و درگيري پس از انتخابات مي‌شود.
پي‌نوشت‌:
۲) اثر حاضر ص ۴۱

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.