مقابله با نوسان قیمتی از مسیر رفع دغدغه کشاورزان می گذرد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91270
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 19 شهریور 1402 - 6:10 |
حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی:

مقابله با نوسان قیمتی از مسیر رفع دغدغه کشاورزان می گذرد

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تشریح لزوم مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و استراتژیک کشور به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: یکی از مشکلات جدی دولت گذشته، کاهش سطح ذخایر استراتژیک بود.
مقابله با نوسان قیمتی از مسیر رفع دغدغه کشاورزان می گذرد

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تشریح لزوم مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و استراتژیک کشور به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: یکی از مشکلات جدی دولت گذشته، کاهش سطح ذخایر استراتژیک بود. متأسفانه در پایان دولت گذشته مبرهن گشت که ذخایر استراتژیک کشور به کمترین میزان خود رسیده است و برنامه‌ای برای تقویت ذخایر نیز وجود ندارد. 

وی بابیان اینکه ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و استراتژیک در دولت سیزدهم به‌خوبی مدیریت‌شده است، افزود: خوشبختانه با آغاز به کار دولت سیزدهم، برنامه مدون برای تقویت ذخایر محصولات اساسی و استراتژیک در دستورکار قرار گرفت. براین اساس کلیه محصولات اعم از کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و … به‌خوبی مدیریت شدند و به سبب تقویت و حمایت از تولید، ذخایرشان نیز به حد معمول رسید. به‌گونه‌ای که دیگر تأمین امنیت غذایی درخطر نبود و محقق گشته بود. 

حجت‌الاسلام نقدعلی تصریح کرد: با توجه به فرازوفرودهایی که در حوزه تأمین ذخایر محصولات اساسی و استراتژیک به‌ویژه در حوزه ترخیص اتفاق می‌افتاد، ممکن است بازار در برخی موارد دچار نوسان و تغییر گردد. این تغییرات در حوزه دام‌های سنگین و گوشت‌های سبک همچون مرغ بیش‌تر مشهود خواهد بود. 

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه میزان نیاز در حوزه نهاده‌ها به‌صورت کامل مبرهن است، همچنین خاطرنشان کرد: حدود ۲۲ میلیون تن نهاده ذرت، جو و سویا نیاز است. دراین میان ۵ میلیون تن تولید داخل است و مابقی از مسیر واردات تأمین می‌گردد. در حوزه گندم و برنج نیز شرایط بدین شکل است و میزان موردنیاز بر مبنای اطلاعات دقیق موجود می‌باشد. بنابراین مدیریت ذخایر و روند برنامه‌ریزی دشوار نیست و به سهولت می‌توان برای تولید، واردات و میزان ارز تخصیصی تصمیم‌گیری کرد. 

او با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه تولید محصولات کشاورزی متذکر شد: کشاورزان کشور در حوزه‌های مختلف نباید دغدغه تأمین نیازهای ابتدایی تولید خود را داشته باشند. بنابراین باید در حوزه ذخایر راهبردی کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و کشاورزی برنامه‌ریزی جامع داشته باشیم و نگرانی کشاورزان را  به حداقل برسانیم. بی‌شک با آسودگی خاطر کشاورزان دیگر تکانه‌های سختی بر بازار‌ محصولات کشاورزی وارد نخواهد شد و قیمت محصولاتی همچون مرغ به‌یک‌باره و طی یک روز دچار نوسان شدید نخواهد شد. 

وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت اتخاذ سیاست‌های حمایتی یادآور شد: فراموش نکنیم که تکانه‌های سخت و نوسان‌های قیمتی برای بازار کشور آسیب‌زا خواهند بود و نیاز است تا با اتخاذ سیاست و برنامه‌ریزی درست مانع از این امر شویم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای مقابله با نوسان قیمتی از مسیر رفع دغدغه کشاورزان می گذرد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.