مطالبه خون سردار سلیمانی در مجامع بین‌المللی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17043
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰:۲۱ |
واکاوی دلایل تشکیل ستاد سردار شهید سلیمانی در وزارت خارجه؛

مطالبه خون سردار سلیمانی در مجامع بین‌المللی

بامداد جمعه مورخ 13 دی 98 سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه طی اقدام جنایتکارانه آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید. پس‌ازاین اقدام تروریستی نه‌تنها مردم ایران بلکه  مردم سایر نقاط دنیا نیز به خون‌خواهی شهید قاسم سلیمانی پرداختند و خود را پیرو و سرباز راه او دانستند.
مطالبه خون سردار سلیمانی در مجامع بین‌المللی

‌|  گروه سیاسی‌|
بامداد جمعه مورخ ۱۳ دی ۹۸ سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه طی اقدام جنایتکارانه آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید. پس‌ازاین اقدام تروریستی نه‌تنها مردم ایران بلکه  مردم سایر نقاط دنیا نیز به خون‌خواهی شهید قاسم سلیمانی پرداختند و خود را پیرو و سرباز راه او دانستند.
اقدامی که برخی از حقوقدانان آن را نقض فاحش حقوق بین‌الملل و جنایت جنگی خواندند، حالا برای بررسی بیشتر در مجامع بین‌الملل قرارگرفته است. اکنون ستاد ویژه‌ای به نام ستاد سردار سلیمانی در وزارت خارجه کشورمان تشکیل و همه ارگان‌ها و نهادهای مرتبط در خارج از وزارت خارجه نیز در آن دخیل هستند. این ستاد به ریاست صادق خرازی، مشاور وزیر خارجه فعالیتش را آغاز و در وزارت خارجه تشکیل جلسه می‌دهد و قرار است که تمامی ابعاد حقوقی این موضوع را موردبررسی قرار دهند. در تحلیل این موضوع و اینکه آیا ایران می‌تواند در مجامع حقوقی، آمریکا را محکوم کند، به گفت‌وگو با نوذر شفیعی، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌الملل پرداختیم که در ادامه مطلب می‌خوانید.
*آمریکائیان می‌بایست در محافل بین‌المللی حالت انفعالی بگیرند
نوذر شفیعی، تحلیلگر مسائل بین الملل در بررسی تشکیل ستاد سردار سلیمانی در وزارت خارجه به «رسالت» بیان کرد: «تشکیل این ستاد حکایت از اهمیت این موضوع برای ایران دارد، هنگامی‌که یک موضوع اهمیت بسیاری پیدا می‌کند برای آن ستاد ایجاد می‌شود. ضمن اینکه تشکیل این ستاد به‌صراحت مشخص می‌کند که ایران در پی اقدام‌های مختلف ازجمله پیگیری‌های حقوقی برای این موضوع است.»
وی همچنین افزود: «شهادت سردار سلیمانی، یک اقدام تروریستی و جنایتکارانه بود، بنابراین لزوم بر این است که این موضوع در مجامع بین‌المللی از بعد حقوقی بررسی شود.»
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: «برای بررسی بعد سیاسی این اقدام تروریستی نیز می‌بایست برجستگی‌های لازم در محافل بین‌المللی صورت گیرد یعنی دیپلمات‌های ایران باید همیشه طالب خونخواهی سردار سلیمانی باشند و به‌گونه‌ای رفتار کنند که آمریکائیان در محافل بین‌المللی و ازلحاظ دیپلماسی همواره در برابر ایران حالت انفعالی به خود گیرند.»
*تمامی فعالیت‌های اجرایی باید در خط‌مشی آرمان‌های سردار صورت گیرد
شفیعی اظهار کرد: «ازلحاظ امنیتی، بخشی از این خونخواهی که به‌طور حتم خواست مردم هم بوده بانام« انتقام سخت» اجراشده است؛ بنابراین آنچه اهمیت دارد پیگیری همه‌جانبه این روند است تا رضایت نهایی مردم نیز جلب شود زیرا این موضوع علاوه بر اهمیتی که برای کشور ایران دارد، یک مطالبه مردمی است.»او تصریح کرد: «تمامی فعالیت‌های اجرایی باید در خط‌مشی آرمان‌های شهید سردار قاسم سلیمانی پیش برود و ادامه‌دهنده راه ایشان باشد. تحقق آرمان‌های این بزرگوار بر عهده کل نظام سیاسی کشور و نیروی قدس سپاه که سردار به آن تعلق داشت، می‌باشد.»شفیعی همچنین خاطرنشان کرد: «این اقدام تروریستی همراه با مطالبه گری مردم و خونخواهی سردار در مجامع بین‌المللی است و به همین خاطر تشکیل چنین ستادی اهمیت ارزنده‌ای دارد و بی‌شک می‌تواند بازتاب‌های داخلی و بین‌المللی مهمی را به همراه خود داشته باشد.»
کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: «به‌طور حتم بررسی این موضوع نیازمند تلاش و پیگیری‌های فراوان است زیرا قطع بر یقین آمریکایی‌ها در این زمینه بیکار ننشسته‌ و نخواهند نشست و پیگیری‌های لازم خود را انجام خواهند داد بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تشکیل این ستاد به هدف می‌رسد یا خیر وآیا ایران می‌تواند آمریکا را در مجامع بین‌المللی محکوم کند اما بی‌شک تشکیل این ستاد با چنین هدفی و مطالبه گری برای خونخواهی شهید سردار قاسم سلیمانی گامی درست در مسیر درست است.»

نویسنده : گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.