مطالبات بر زمین مانده - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16786
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲ |
بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی؛

مطالبات بر زمین مانده

16 آبان‌ماه زلزله‌اي به بزرگي ۵/۹ ريشتر بخش‌هايي از آذربايجان شرقي را لرزاند و خسارت‌هايي برجاي گذاشت، حافظ باباپور، مدير کل بنياد مسکن اين استان مي گويد: «طبق بررسي کارشناسان سه هزار واحد مسکوني روستايي دچار تخريبصد در صدي شده اند و 1500 واحد مسکوني نيز بايد تعمير شوند.»
مطالبات بر زمین مانده

|گروه اجتماعي| 
۱۶ آبان‌ماه زلزله‌اي به بزرگي ۵/۹ ريشتر بخش‌هايي از آذربايجان شرقي را لرزاند و خسارت‌هايي برجاي گذاشت، حافظ باباپور، مدير کل بنياد مسکن اين استان مي گويد: «طبق بررسي کارشناسان سه هزار واحد مسکوني روستايي دچار تخريبصد در صدي شده اند و ۱۵۰۰ واحد مسکوني نيز بايد تعمير شوند.» باباپور با بيان اينکه درمجموع ۸۶۰۰ واحد شهري و روستايي در اين زلزله آسيب ديدند، عنوان مي کند: «از اين تعداد، حدود سه هزار واحد نياز به احداث مجدد دارند که تاکنون پرونده ۱۱۷۵ واحد براي دريافت تسهيلات ساخت مسکن به بانک معرفي شده است.»
او در جلسه اي که دي ماه با حضور استاندار آذربايجان شرقي براي بررسي آخرين وضعيت زلزله زدگان ميانه و سراب برگزار شده بود، از اتمام آواربرداري ۱۷۹۰ واحد تخريب‌شده در جريان اين زلزله خبر داده و تأکيد کرده است: « تاکنون ۲۵۵ اتاقک اسکان موقت براي متقاضيان احداث شده و براي ۲۴۰۰ نفر نيز تسهيلات بلاعوض اسکان موقت پرداخت شده است.» وي همچنين در اين جلسه تعداد واحدهاي دامي آسيب‌ديده را نيز حدود ۲ هزار واحد اعلام کرده که از اين تعداد، ۱۲۴۳ واحد براي دريافت تسهيلات بازسازي به بانک معرفي شده‌اند. پيش تر نيز فتحي، رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان از خسارت ۳۰۰ ميليارد ۴۵۸ ميليون ريالي به بخش کشاورزي استان خبر داده بود.
در راستاي کمک به هموطنان زلزله زده در اين استان، مجيدجودي، مدير کل بازسازي بنياد مسکن استان در خصوص تخصيص تسهيلات به واحد‌هاي مسکوني خسارت ديده در روستاهامي گويد: « طبق مصوبه هيئت دولت۴۰ ميليون تومان تسهيلات قرض‌الحسنه به واحد‌هاي مسکوني و ۱۰ ميليون تومان بلاعوض پرداخت مي‌شود که نرخ سود تسهيلات ۴۰ ميليوني ۴ درصد است.» وي همچنين از پرداخت ۱۵ ميليون تومان تسهيلات معيشتي براي خريد لوازم خانگي و ۵ ميليون تومان هم تسهيلات بلاعوض به مردم خسارت ديده در روستاها خبر مي دهد  که در مجموع ۵۵ ميليون تومان تسهيلات قرض الحسنه و ۱۵ ميليون تومان تسهيلات بلاعوض به مردم خسارت ديده در شهرستان ميانه و سراب پرداخت مي‌شود.»
از سوي ديگر، بررسي ها حاکي از آن است که سرماي بسيار شديد در مناطق زلزله زده امکان ساخت و ساز را نمي دهد و مردم بايد تا آب شدن برف ها و شروع فصل کاري صبر پيشه کنند و  قريب به دو ماه و نيم ديگر در اتاقک ها و کانکس ها روزگار بگذرانند.  اما فارغ از اين صبرپيشگي در برابر زمستان خشن که چاره اي برايش نيست، امروز و با گذشت بيش از دوماه از اين زلزله عمده مشکلاتي که مردم در اين هواي سرد با آن‌ها دست و پنجه نرم مي کند چيست؟ مشکلاتي که شايد نتوان آن‌ها را به گردن سرما انداخت. 
*اصلي ترين مشکل، بهداشت و حمام است
فردين فرمند،  نماينده مردم ميانه در مجلس شوراي اسلامي، به «رسالت» مي گويد: «در حال حاضر عمده مشکل زلزله زدگان  دو موضوع است که يکي بحث بهداشت و ديگري بحث اختصاص وام است.» به عقيده وي هر چند برخي مشکلات ديگر هم به قوت خود باقي است، اما اين دو و به ويژه موضوع بهداشت، موضوعاتي هستند که مردم با آن درگيرند و خواستار رسيدگي سريع مسئولين اند. 
وي در اين زمينه توضيح مي دهد: « از لحاظ سيستمي چيزي که حل نشده، بحث حمام است و در حال حاضر همه افراد جا به جا شده  و اسکان موقت دارند. چند خانوار هم هستند که در چادر به سر مي برند که البته خودشان خواستند در چادر بمانند. در بين اسکان موقت ها، بحث حمام مردم را اذيت مي کند و مردم راضي هستند به اينکه هر ۲۰ تا ۳۰ خانوار يک تا دو حمام برايشان به صورت کانکس بگذارند اما متأسفانه اين عقب افتاد. در مورد سروريس بهداشتي مشکلي نيست. چون اتاقک ها و کانکس ها معمولا در ملک خود افراد قرار گرفته است.»
*مشکلات اختصاص وام ۱۰ ميليوني
فرمند در مورد مشکلات اختصاص وام ۱۰ ميليوني، موضوع خانوارهاي اصلي و فرعي و  شکايت افرادي که به صورت فصلي در اين روستاها زندگي مي کردند را مطرح کرده و بيان مي کند: « در مورد اختصاص پول و کمکي که قرار بود به اين خانواده ها بشود، خوشبختانه به اکثر خانواده ها همان۱۰ ميليوني که وعده داده شده بود، تعلق گرفته است اما مشکل اينجاست که ما در هر خانواده تنها يک خانوار نداريم. در روستاها به اين صورت است که در يک خانواده چندين زوج زندگي مي کنند، يعني فرزندان خانواده بعد از ازدواج ۱۰ تا ۱۵ سال در کنار پدر و مادر خود زندگي مي کنند و گاهي حتي يکي از پسرها ممکن است  هميشه در کنار والدين خود بماند و به همين دليل مبلغ وام فقط به خانوار اصلي تعلق گرفته است. در اين شرايط يک اتاقک ۱۲ متريواقعا جاي زندگي براي۱۰ نفر نيست. مشکل ديگر ما اين است که براي اختصاص اين وام هاآمار افراد را از خانه بهداشت روستايي گرفته اند. عده اي مي گويند ما ساکنين فصلي اين روستا هستيم  و چون در شهر زندگي مي کنيم در نتيجه براي بهداشت هم به مراکز بهداشت شهري مراجعه کرديم و اسامي ما در ليست خانه بهداشت روستا موجود نيست و پرونده اي هم نداريم. اکنون در گزراشي که بنده دارم عده اي از  اين‌ها شاکي هستند و 
مي گويند ما هم اينجا زندگي مي کنيم و خانه هايمان دچار خسارت شده است ولي چون اسامي در مرکز بهداشت نيست به ما اين وام اختصاص داده نشده است. البته اين مسائلي است که مي توان بين دهيار و بخشدار حل کرد. متأسفانه بنياد مسکن در شهر ما خيلي اوضاع مساعدي ندارد. مسئوليني هم که از شهر براي رفع اين مشکلات مي آيند چندان به اين مسائل مسلط نيستند و چون هوا هم به شدت سرد و يخبندان است، خيلي وقت نمي گذارند، مي آيند و مي خواهند طي يکي دو ساعت به همه اين مسائل رسيدگي کنند که نمي شود. اگر اين‌ها را به همان بخشدار و دهيار محلي واگذار کنند بهتر است.» نماينده مردم ميانه در خصوص اختصاص وام هاي مربوط به تعميرات و ساخت و ساز مي گويد: «هنوز تخصيص اين وام ها به خوبي راه نيفتاده است، در مورد اعطاي  تسهيلات براي احشام هم اوضاع به همين شکل است، باتوجه به اينکه کار تعميرات شروع نشده، اختصاص وام هاي مرتبط با اين موضوع به آن شکلي که بايد راه نيفتاده است.  بحث وام تعميري هم در يکي دو شهر و يکي دو روستاي بزرگ ما به کار مي آيد. روستاهاي کوچک تر اکثرا تخريب شان صد در صد بوده است. وام تعميري  براي خانه اي است که يک اسکلت فلزي۲۰ ساله و يا ۳۰ ساله داشته است که مقاوم مانده و فقط ديوارهايش ترک خورده ولي در روستاهاي کوچک که اکثرا خانه هايشان گلي است اگر خانه ايصد درصد هم تخريب نشده باشد، ترک هم کفايت مي کند که ديگر قابل سکونت نباشد و بيم فرو ريختن آن برود. چرا که در زمان عادي هم با خيال راحت نمي توان در آن زندگي کرد. درست است که اين کشور بحران خيز بوده و منابع مالي هم محدود است ولي اين‌هايي هم که در روستاها هستند اکثرابي بضاعت اند.  خيلي از روستايي ها که خانه هايشان با وام و يا از جيب خودشان بازسازي شده بود، هيچ صدمه اي نديدند و يا اگر ديدند خيلي کم بود ولي آن‌هايي که بي بضاعت بودند و نتوانستند خانه هايشان را بازسازي کنند، همين ها درحال حاضر بيشترين فشار را تحمل مي کنند. سود ۴ درصد خيلي زياد است و اساسا هم نمي خواهند بدهکار شوند. ضمن اينکه از لحاظ مالي بسيار ضعيف هستند و اگر آمار را هم نگاه کنيد تعداد زيادي از اين روستائيان، تحت پوشش کميته امداد قرار دارند. حتي اگر زلزله هم نبود دولت بايد به اين‌ها کمک مي کرد 
که خانه هايشان را بازسازي کنند.»
*به محض پايان فصل سرما، کار ساخت و ساز شروع مي شود
اين نماينده مجلس با تأکيد بر پيگيري هاي جدي براي آماده سازيوام ها مي گويد: «از آنجايي که فصل کاري در اين استان کوتاه است بايد در مدتي که  هنوز هوا سرد است موضوع وام ها حل شود تا با شروع فصل بهار بلافاصله ساخت و سازها را شروع کنيم، فصل کاري براي ساخت و ساز در اينجا خيلي زياد نيست. باران از مهر ماه شروع مي شود و اواخر آبان هم برف مي آيد. گرچه در برخي بخش ها حواله هاي سيمان را هم گرفته اند ولي سيمان در اين هوا، يخ مي زند. اغلب افراد نقشه خانه هايشان را هم گرفته اند.  برخي بخش ها آواربرداري هم شده است تا بعد از آب شدن برف‌ها، ساخت و سازها را شروع کنند. روستايي ها 
دلشان مي خواهد خانه هايشان بزرگ باشد، خب نمي توانيم اين کار را بکنيم گفتيم بايد تا ۶۰ متر را قناعت کنيد و بعد از اينکه وضع مالي تان بهتر شد ۴۰ متر ديگر هم اضافه کنيد.» 
فرمند در رابطه با موضوع گرمايش زلزله زدگان بيان مي کند: « مردم با موضوع گرمايش به هر شکلي که هست مي سازند. اينجا منطقه  سردسير است، خيلي ها به کرسي عادت دارند و کرسي برقي هم برق زيادي مصرف نمي کند، لباس هايشان گرم است و از جوراب هاب پشمي و کلاه هاي گرم استفاده مي کنند. عده ايتقاضاي گاز کرده بودند که گاز رساني  به کانکس ها يا خانه هاي پيش ساخته خطرناک است. همان طور که مي دانيد چند نفري هم بر اثر گازگرفتگي فوت کرده بودند. فعلا از وسايل نفت سوز استفاده مي کنند و بخش هايي هم که برق جواب مي دهد وسايل گرمايشي برقي مورد استفاده قرار مي گيرد.»
خليلي ترکمنچاي، به عنوان يکي از ساکنان روستاي ترکمنچاي هم در گفت و گو با «رسالت» با تأکيد بر مشکل آمار روستائيان براي اختصاص وام ۱۰ ميليوني مي‌گويد: «گرفتن آمار از خانه بهداشت کار درستي نبود چرا که برخي از اين روستائيان شايد حتي يکبار هم به خانه بهداشت مراجعه نکرده باشند لذا اين آمار بايد از سرشماري نفوس و مسکن سال ۸۵ تهيه مي شد.»  
وي علت اين مسئله را کمبود بودجه براي تخصيص اين وام مي داند و معتقد است: «به احتمال زياد عمدي در کار بوده است تا به دليل کمبود منابع اين تسهيلات را به همه ندهند، البته ما پيگير کساني که اسم شان در ليست خانه بهداشت نبوده، هستيم. بعضي از اين ها مستأجر بوده اند و خانه اي نداشتند. به عنوان مثال در روستاي ورنکش قرار بر اين شده، در زمين هايي که متعلق به منابع طبيعي است براي افراد مستأجر خانه بسازند.»
وي با اشاره به آوار برداري ۷۰ درصدي منازل ويران شده، مي گويد:«باقي مانده آوار برداري ها نيز به بعد از عيد موکول شده است چرا که هوا بسيار سرد است و بتن ريزي امکان پذير نيست و موضوع بهداشت و به ويژه حمام هم مشکل فعلي زلزله زدگان است و ستاد مديريت بحران، وعده ۲۰ کانکس حمام را داده بود که به اين وعده عمل نکرد.»

نویسنده : گروه اجتماعی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.