مردمی بودن راز ماندگاری در قاب تلویزیون - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16653
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۹:۱۳ |
گفت‌وگو با تهیه‌کننده سریال «تا صبح» در‌خصوص نقش تأثیرگذار سریال‌های انقلابی؛

مردمی بودن راز ماندگاری در قاب تلویزیون

در ايام دهه فجر، بازار پخش و نمايش سريال‌هاي انقلابي در قاب تلويزيون گرم مي‌شود. سريال‌هایي که تاريخ معاصر ايران را   دنبال مي‌کند و به روايت زندگي مردم ايران در سال‌هاي رژيم طاغوت مي‌پردازد.
مردمی بودن راز ماندگاری در قاب تلویزیون

‌|معصومه شمسيني غياثوند‌|
در ايام دهه فجر، بازار پخش و نمايش سريال‌هاي انقلابي در قاب تلويزيون گرم مي‌شود. سريال‌هایي که تاريخ معاصر ايران را   دنبال مي‌کند و به روايت زندگي مردم ايران در سال‌هاي رژيم طاغوت مي‌پردازد. تحولات تاريخي و زندگي مردم در آن دوره همواره   جذابيت فراواني براي مخاطبان به‌ويژه نسل جوان دارد که در آن دوران حضور نداشته‌اند براي همين اين سريال‌ها مي‌تواند در صورت موفقيت در ساخت و دارا بودن جذابيت لازم ،تأثير فراواني بر مخاطبان داشته باشد.
يکي از اين سريال‌هاي موفق ،«تاصبح» به تهيه‌کنندگي سيد احمد ميرعلايي، کارگرداني مجيد جوانمرد و محمدعلي باشه آهنگر و به قلم عباس نعمتي است که در ۲۹ قسمت ۴۵ دقيقه‌اي در سال ۸۵ تهيه‌شده است. داستان اين سريال روايت چند جوان از دهه ۵۰  است. يکي از اين جوانان «مستانه» نام دارد که در پيچ‌وتاب ماجرايي عاطفي، درگير مسائل سياسي مي‌شود. مستانه پزشک جواني است که در مبارزات انقلابي شرکت فعال دارد. او با عمويش تيمسار بدر که يکي از تيمسارهاي عالي‌رتبه شاهنشاهي است، زندگي مي‌کند. سياوش پسر تيمسار بدر که در خارج از کشور اقامت دارد، با پايان تحصيلات دانشگاهي‌ به ايران بازمي‌گردد و به‌صف مبارزان انقلابي مي‌پيوندد و…. 
اين سريال که بهمن ۱۳۸۵ از شبکه پنج توليد و پخش شد چندين بار نيز مهمان شبکه‌هاي مختلف تلويزيون بوده است و مجددا امسال از شبکه پنج شاهد پخش آن هستيم و اتفاقا هنوز هم تکرار مکرر آن براي مخاطبين از جذابيت لازم برخوردار است چراکه از ساختار مناسبي برخوردار است و اين حکايت از حضور تيمي حرفه‌اي و متعهد را در پشت و جلوي دوربين دارد. بازيگراني ازجمله مرحوم عسل بديعي، امين زندگاني، پروانه معصومي، ‌محمد کاسبي، مجيد مظفري، رامتين خداپناهي، افشين سنگ‌چاپ، زهره حميدي و … به ايفاي نقش پرداختند. 
سيد احمد ميرعلايي، تهيه‌کننده سريال «تا صبح» در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به لزوم ساختن سريال‌هاي با موضوع انقلاب گفت: « براي ساخت يک سريال خوب به‌جز هزينه آن بايد مديريت آن را هم در نظر گرفت چراکه مديريت تنها هزينه نيست و شامل امکانات، مديريت زمان، عوامل هنري پشت دوربين و جلوي دوربين و انتخاب درست است.»
وي با اشاره به اهميت هزينه مالي براي ساخت يک سريال باکيفيت و پرمخاطب عنوان کرد: «سريال‌هاي شاخص و وزين قابليت پخش از شبکه‌هاي مختلف تلويزيون را دارند ازجمله سريال حضرت يوسف (ع)  و حضرت امام علي (ع) که چندين بار از شبکه‌هاي مختلف صداوسيما به نمايش درآمده است چراکه مخاطب احساس مي‌کند به او احترام گذاشته‌شده و شعور مخاطب را سطحي در نظر نگرفته است.»
تهيه‌کننده سريال «تا صبح» با تأکيد برنقش آموزش محوري رسانه ملي و توجه به مخاطبان ،اين رسانه عنوان کرد: «وظيفه تلويزيون، آموزش مخاطب در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي است. بايد با گسترش سطح توقع مخاطب از برنامه‌هاي تلويزيوني مخاطب را آموزش دهد که به دنبال تماشاي آثار ارزشمند باشد و سطح انتخاب و توقع مخاطب را افزايش دهد.»ميرعلايي، با انتقاد از ساخت برخي فيلم‌هاي سخيف براي افزايش فروش، اظهار داشت: « تلويزيون به‌عنوان بااهميت‌ترين رسانه فرهنگي نقش مهمي در افزايش سطح انتخاب و توقع مخاطب از آثار سينمايي را دارد در همين راستا بايد اول به استاندارد توليدات خودش توجه کند و در راستاي وظيفه والاي احترام به مخاطبين پيشنهاد مي‌شود کميته استاندارد در تلويزيون تشکيل شود که اجازه توليد و خصوصا نمايش فيلم و سريال در سطح نازل و بي‌کيفيت داده نشود.»
وي در اين رابطه بابيان اينکه معيار استانداردي براي انتخاب تهيه‌کنندگان و کارگردان‌ها و عوامل ساخت يک فيلم و سريال در تلويزيون به ميزان لازم وجود ندارد، تصريح کرد: « با توجه به اهميت تلويزيون و اينکه بيشتر مردم جامعه ما از اين رسانه بيشتر از ساير امکانات حتي کتاب استفاده مي‌کنند بايد به موضوع فرهنگي و اوقات فراغت توجه شود درواقع هنرمندان؛ حکيمان و روان‌شناسان روح مردم جامعه هستند که بايد غذاي مناسب روح آن‌ها تهيه کنند و اين نهايت کار يک هنرمند است که به اين موضوع توجه کند که محصول خود را به‌گونه‌اي ارائه کند که ضمن توجه به نياز مخاطب حتما ذائقه او را هم موردتوجه قرار دهد و توليدکننده اثري که فقط به ذائقه مخاطب توجه کند قطعا راه خود را از مسير هنرمندان جدا کرده است.»تهيه‌کننده سريال «تا صبح» با انتقاد از اينکه خيلي از مسئولان و تهيه‌کنندگان سينما تفکر لازم براي محتوا  و ساختار فيلم وسريال ندارند، گفت: « وظيفه رسانه ملي است که آثار ارزشمند و شاخصي براي مخاطب تهيه کنند اما متأسفانه شاهد ضعف سريال‌های  مناسبتي در رسانه ملي هستيم و از جايگاه خوبي برخوردار نيست درحالي‌که بايد بهترين آثار تلويزيون آثار مناسبتي باشد چراکه انقلاب ما به فرمايش امام خميني (ره) يک انقلاب فرهنگي بود و جايگاه مناسبت‌هاي مذهبي و ملي ما باارزش‌تر از حد تصور حاضر است.»
ميرعلايي، در خصوص راز ماندگاري يک سريال پرمخاطب در تلويزيون اظهار داشت: « يکي از راه‌هاي ماندگار شدن يک اثر هنري در تلويزيون ارکان مهمي مثل فيلمنامه و عوامل تهيه‌کننده يک سريال که در رأس آن تهيه‌کننده و کارگردان هستند،می باشد، اينکه همه عوامل تهيه يک سريال با دل و جان براي ساخت يک اثر هنري تلاش کنند براي ساخت سريال تا صبح همه عوامل هنري پشت دوربين و جلوي دوربين تلاش کردند و همدلي و وحدت نظر بين عوامل تهيه‌کننده يک سريال نقش مهمي در ماندگار شدن آن دارد و مخاطب با آن سريال ارتباط برقرار مي‌کند.» 

نویسنده : معصومه شمسيني غياثوند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.