محور مقاومت در انتظار دولت مردمی ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48590
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۴۹ |
دیدار رئیس‌جمهور با مقامات محور مقاومت واکاوی شد

محور مقاومت در انتظار دولت مردمی ایران

مراسم تحلیف سیزدهمین رئیس جمهور در حالی عصر روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد که از ابعاد مختلف قابل‌بررسی است و به‌نوعی می‌توان امتداد نگاه دولت جدید در عرصه سیاست خارجی را در آن مشاهده کرد
محور مقاومت در انتظار دولت مردمی ایران

معصومه پورصادقی-دبیر گروه سیاسی
مراسم تحلیف سیزدهمین رئیس جمهور در حالی عصر روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد که از ابعاد مختلف قابل‌بررسی است و به‌نوعی می‌توان امتداد نگاه دولت جدید در عرصه سیاست خارجی را در آن مشاهده کرد. البته سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت است و با آمدوشد دولت‌ها نهایت ۱۵ درصد دچار تغییر می‌شود امانگاه دولت به فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و پرهیز از فرصت‌سوزی‌ها نقش مهمی در این عرصه دارد چه آنکه مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم استاد فرصت‌سوزی بودند و سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران را به سمتی سوق دادند که امروز شاهد نتایج خسارت‌بار آن هستیم.
رئیس‌جمهور در سخنرانی مراسم تحلیف صراحتا تأکید کرد: « جهان، در حال دگرگونی است و تأمین منافع ملت‌ها، منوط به درک جهان جدید و «تعامل راهبردی» با «قدرت‌های نوظهور» است و سیاست خارجی موفق، سیاست خارجی متوازن است.» 
البته به این نکته نیز اشاره کرد: «در دولت مردمی، همه مؤلفه‌های قدرت ملی کشور تقویت خواهد شد؛ و از همه ابزارهای قدرت ملی ازجمله  دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان، استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تأمین کنیم.» 
رئیسی تلویحا به برخی توطئه کشورهای غربی و تلاش آن‌ها برای ایران هراسی پاسخ داد و تأکید کرد: «قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیت‌ساز است. ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفا برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم، به کار گرفته می‌شود.» 
رئیس‌جمهور بابیان اینکه «من، دست دوستی و برادری به‌سوی همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم» خاطرنشان کرد: «بحران‌های منطقه، باید از طریق گفت‌وگوهای واقعی «درون‌منطقه‌ای» و بر اساس تأمین حقوق ملت‌ها، حل‌وفصل شود.» 
البته به این نکته نیز اشاره کرد: «جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقای روابط با کشورهای همسایه‌ خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آن‌هاست.»
رئیس شورای عالی امنیت ملی بار دیگر به شکست فشار تحریمی دشمنان اشاره و تصریح : «سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود ازجمله حق توسعه، نخواهد شد.» 
وی تأکید کرد: « تحریم‌‌ها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر «طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند، موردحمایت ماست.»
رئیس‌جمهور در جمع مهمانان خارجی با تأکید بر اینکه دیپلماسی، باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آن‌ها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت کند، خاطرنشان کرد: «برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، کاملا صلح‌آمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتمی را شرعا حرام می‌داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد.»
فارغ از این سخنان سید ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف که به‌نوعی منشور سیاست خارجی دولت مردمی است نگاهی به مهمانان محور مقاومت نیز زاویه دیگری از سوگیری دولت سیزدهم در عرصه بین‌الملل را نشان می‌دهد. شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت حماس فلسطین، فالح‌الفیاض رئیس سازمان حشدالشعبی عراق، محمد عبدالسلام فرستاده ویژه دولت نجات ملی یمن، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق ، ابو جهاد طلال ناجی دبیرکل و ابو احمد فؤاد معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین ازجمله مقامات بلندپایه کشورهای محور مقاومت بودند که در مراسم تحلیف حضور داشتند. نکته دیگری که از دید اصحاب رسانه پنهان نماند آنکه  جایگاه «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در  مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی پشت‌سر نمایندگان محور مقاومت ازجمله معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، رئیس دفتر سیاسی مقاومت حماس فلسطین و  رهبر جریان حکمت ملی عراق قرار داشت. به‌زعم خبرگان این اقدام به‌نوعی ترجمه همان راهبردی است که بنا نیست سفره مردم شرطی و لنگ قیام‌وقعود غرب شود و این به‌منزله تعامل نداشتن با دنیا نیست؛ بلکه به‌منزله تعامل داشتن با همه دنیا و نه صرفا چند کشور غربی است.
رئیس‌جمهور پس از مراسم تحلیف به‌صورت جداگانه با نمایندگان محور مقاومت دیدار و گفت‌وگو داشت. عصر چهارشنبه با محمد عبدالسلام فرستاده ویژه دولت نجات ملی یمن دیدار کرد. و با تجلیل از مقاومت و ایستادگی مردم و مجاهدین یمن در مقابل مستکبران و زورگویان، اظهار داشت: امروز یمن به جلوه ایستادگی و مقاومت در مقابل استکبار جهانی و افتخار جهان اسلام و جهان عرب تبدیل‌شده است. رئیس‌جمهور بابیان اینکه سرنوشت یمن باید به دست خود یمنی‌ها رقم بخورد، تأکید کرد: هیچ‌کس خارج از یمن نمی‌تواند برای این کشور تصمیم بگیرد.
رئیسی همچنین در روز جمعه، در دیدار با شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: حزب‌الله لبنان توانسته بازدارندگی مؤثری در برابر دشمن صهیونیستی، گروه‌های تکفیری و به‌طورکلی فتنه‌های آشکار و پنهان به نمایش بگذارد.
رئیسی افزود: امیدی که مجموعه اثرگذار حزب‌الله لبنان برای ایستادگی در دل ملت‌ها ایجاد کرده، باعث شده است که دشمن تلاش کند به هر نحو ممکن در برابر گسترش این الگوی اثربخش مانع‌تراشی کند و لذا ایجاد محدودیت و بستن رسانه‌های جریان مقاومت در همین راستا صورت می‌گیرد.
رئیس‌جمهور در دیدار با فالح‌الفیاض رئیس سازمان حشدالشعبی عراق، نیز گفت: ابتکار مرجعیت در بسیج مردمی و ایجاد حشد الشعبی اقدام هوشمندانه‌ای بود که برکات فراوانی برای کشور و مردم عراق داشته و خواهد داشت.  رئیسی همچنین با گرامیداشت یاد شهیدان حاج قاسم
 سلیمانی و ابومهدی المهندس، اظهارداشت: به برکت خون این شهیدان و سایر شهدای مقاومت، روابط دو ملت عمیق‌تر و مستحکم خواهد بود.
رئیسی در دیدار با  اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز با تشکر از نگاه امیدآفرین هنیه، درباره آزادسازی قدس و پایان اشغال فلسطین گفت: امروز نشانه‌های پیروزی بزرگ جریان مقاومت ظاهرشده و عملیات شمشیر قدس یکی از نشانه‌های این پیروزی بود.
رئیس‌جمهور افزود: عملیات شمشیر قدس نشان داد که ابتکار عمل در دست جریان مقاومت است. نیرو‌های مقاومت در این عملیات چنان عرصه را بر دشمن صهیونیستی تنگ کردند که نه خود صهیونیست‌ها و نه حامیان آن‌ها فکر آن را هم نمی‌کردند.
رئیسی پیروزی عملیات شمشیر قدس را باعث امیدواری دوستان و ناامیدی دشمنان جریان مقاومت توصیف کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین پیام این پیروزی این بود که نظریه مقاومت در فلسطین جواب داده و خواهد داد. آنچه آینده فلسطین و منطقه را رقم می‌زند، مجاهدت مجاهدان و مقاومت نیرو‌های جهادی است. رئیس‌جمهور بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مجاهدین فلسطینی خواهد بود، تأکید کرد: هرگز تردیدی در این سیاست نداشته و نخواهیم داشت. فلسطین ازنظر ما مسئله اول جهان اسلام بوده و خواهد بود.
رئیس‌جمهور همچنین شامگاه جمعه در دیدار  با زیاد نخاله دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین با تأکید بر ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین در مقابل تجاوز و آدم‌کشی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین هیچ تردیدی ندارد و همواره از حق این مردم مظلوم دفاع خواهیم کرد. امروز ابتکار عمل برای تعیین سرنوشت فلسطین در دستان مجاهدین و گروه‌های مقاومت است و این ابتکار عمل تا پیروزی نهایی ادامه خواهد یافت. رئیسی بابیان اینکه پیروزی نهایی متعلق به جبهه حق است، اظهارداشت: جبهه باطل به‌رغم برخورداری از قدرت تسلیحاتی و مادی در مقابل جبهه حق در غزه مستأصل و درمانده است.
همچنین رئیسی با ابوجهاد طلال ناجی دبیرکل و ابواحمد فؤاد معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز دیدار کرد و بابیان اینکه فلسطین و آزادی قدس شریف مهم‌ترین مسئله جهان اسلام است، گفت: امروز گروه‌های مقاومت باید راه نورانی مجاهدینی که بدون اعتماد به روند سازش، مسیر مقاومت را پیش گرفتند، با عزم راسخ و با اتکا به حضرت حق و اعتماد به داشته‌های خود باقوت ادامه دهند. رئیسی لزوم همبستگی و وحدت گروه‌های مقاومت را مورد تأکید قرار داد و گفت: هرچقدر اتحاد و همکاری گروه‌های مختلف مقاومت بیشتر باشد، اثربخشی و پیروزی‌های بزرگ‌تری نصیب جریان مقاومت خواهد شد.
همچنین حجت‌الاسلام رئیسی با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق و رئیس مجلس سوریه ازجمله کسانی بودند که با حجت‌الاسلام‌ سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، دیدار کردند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.