مادر است دیگر... - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16770
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸ |
گزارش «رسالت» از سال‌ها ایستادگی و مجاهدت مادران و همسران شهدا

مادر است دیگر…

13 جمادي‌الثاني سالروز وفات حضرت ام‌البنين سلام‌الله‌عليها، مادر قمر بني‌هاشم حضرت عباس عليه‌السلام و روز تکريم مادران و همسران گرانقدر شهداست؛
مادر است دیگر…

۱۳ جمادي‌الثاني سالروز وفات حضرت ام‌البنين سلام‌الله‌عليها، مادر قمر بني‌هاشم حضرت عباس عليه‌السلام و روز تکريم مادران و همسران گرانقدر شهداست؛ فرشتگاني که باتربيت فرزنداني شايسته حماسه هشت سال دفاع مقدس و همچنين رشادت‌ها و دلاوري‌هاي مدافعان حرم و ساير شهداي جان‌برکف انقلاب اسلامي ايران را رقم زدند.
حضرت ام‌البنين سلام‌الله‌عليها بانوي فداکاري بود چهار فرزند رشيد خود و در رأس آن‌ها حضرت ابوالفضل العباس را در کربلا تقديم خط سرخ ولايت کرد تا مفهوم ايثارگري درراه ولايت را معناي تازه‌اي ببخشد.
آنچه باعث شده تا اين روز به نام تکريم مادران و همسران گرانقدر شهدا نام بگيرد شايد همين ايثار و ازخودگذشتگي اين بانوي بزرگ است که الگوي زنان اين مرزوبوم قرار گرفت تا با تقديم عزيزترين داشته‌هاي خود نقش مهم و تأثيرگذاري در حفظ و پاسداشت ارزش‌هاي انقلاب مقدس اسلامي ايران داشته باشند. مادران و همسراني که همچون الگو و اسوه خود در خط مقدم جبهه‌ها حضور نداشتند اما باتربيت اسلامي جگرپاره‌هاي خود موجب شدند تا دشمنان اين مرزوبوم خيال باطل خود را به گور برند.
در وصف حضرت ام‌البنين سلام‌الله‌عليها اينکه ايشان زني باکمال، اديب و باوقار بود و از روزي که به خانه امير مؤمنان علي عليه‌السلام آمد هرروز بر درخشش و بزرگي او افزوده شد. وي تا پيش‌ازاين ازدواج زني بي‌نشان، اما از خانداني بزرگ بود، ولي تشرف او به همسري امام، از او چهره‌اي تابناک در تاريخ اسلام ساخت. فرزندان ايشان در دامان مادري تربيت‌يافته بودند که آنان را خدمتگزار فرزندان فاطمه‏ سلام‌الله عليها مي‌دانست و چون پروانه گرد فرزندان بانوي دوعالم مي‌گشت. اين زن فداکار و ايثارگر، جواني و نيروي خويش را با تمام وجود، صرف تربيت و حفظ فرزندان مولاي متقيان کرد و بسان مادري مهربان و دلسوز در خدمت آن‌ها بود. اين مادر فداکار پس از واقعه عاشورا با استفاده از هنر مرثيه‌خواني و نوحه‌سرايي، توانست نداي مظلوميت و حق‌طلبي حماسه‌آفرينان کربلا را به گوش نسل‌هاي آينده برساند و مردمان غفلت زده را بيدار سازد. سرانجام، زندگي سراسر فضيلت، مهر، عاطفه و مبارزه حضرت ام‌البنين سلام‌الله‌عليها، حدود ۱۰ سال بعد از حادثه کربلا به پايان رسيد و آن بانوي بزرگوار، در سال ۶۹ هجري قمري دار فاني را وداع گفت و در قبرستان بقيع در کنار ۴ امام معصوم عليهم‌السلام و ديگر چهره‌هاي درخشان شريعت محمدي صلي‌الله عليه و آله به خاک سپرده شد.
اين مسئله بهانه‌اي شد تا روزنامه «رسالت» با سه تن از مادران و همسران شهدا به گفت‌وگو بپردازد.
 عفت شجاع همسر شهيد صياد شيرازي با اشاره به اينکه شهيد، باخدا معامله کرده بود و تمام‌کارهايش را براي رضاي خدا انجام مي‌داد، به «رسالت» مي‌گويد: او هيچ‌وقت کاري را براي شخص خودش انجام نمي‌داد و به دنبال تجمل نبود، درعين‌حال تمام زندگي‌اش را وقف جنگ کرده بود، پنج بار مجروح شد و ۲۲ ترکش در بدن داشت و خيلي بي توقع بود حتي اگر کسي به ايشان بي‌اعتنايي مي‌کرد يا در حق ايشان ظلم مي‌کرد و باعث ناراحتي ايشان مي‌شد، سکوت مي‌کرد و سعي مي‌کرد ناراحت نشود و هيچ توقعي از آن شخص نداشت.
او تأکيد مي‌کند: شهيد مثل ساير مردم زندگي مي‌کرد؛ راحت و عادي به مسجد مي‌رفت، توي بازار قدم مي‌زد و خريد مي‌کرد، انگارنه‌انگار او فرمانده است، توقعي هم نداشت. حالا ماهم انتظاري از مسئولان نداريم. هرچند آن‌ها به ما سر هم نمي‌دانند و نمي‌دانند چه مطالبه و دغدغه‌اي داريم اما طبعا دغدغه و مطالبه ما براي مردم است، اين مردمي که با تمام وجود پاي انقلاب و نظام ايستاده‌اند و رهبرشان را دوست دارند، سختي‌هاي معيشتي و گره‌هاي اقتصادي براي بسياري از آحاد جامعه، دشواري‌هايي را به وجود آورده است و اگر مسئولان امر دقت نظر بيشتري داشته باشند، مي‌توان تا حدودي گره‌اي از زندگي اين مردم شريف باز کرد. 
* مادران و همسران، دنباله‌رو اهداف و آرمان‌هاي والاي انقلاب اسلامي هستند
او مي‌گويد: مادران و همسران شهدا نيز همانند بسياري از مادران و همسران، دنباله‌رو اهداف و آرمان‌هاي والاي انقلاب اسلامي هستند و براي زنده نگه‌داشتن ياد و نام شهدا تلاش مي‌کنند، چون شهدا اسوه مقاومت و صبر بوده و هستند و درعين‌حال سهمي براي خود نمي‌خواستند. آنان منتهاي تلاششان دفاع از انقلاب و نظام بود و گوش‌به‌فرمان رهبر بودند و در مسير اخلاص قدم مي‌نهادند. حداقل در مورد شهيد صياد مي‌توانم اين مسئله را بگويم که اخلاص اولين ويژگي اين شهيد بود که نمونه آن را بعد از آزادسازي خرمشهر که امام راحل با سخن حکيمانه خود فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» عکس‌العمل شهيد صيادشيرازي عجيب بود که بعدازاين عمليات درخواست مرخصي کرد و در تمام مدت مرخصي به‌جز مواردي که براي کارهاي ضروري وقت مي‌گذاشت دائم در سجده شکر الهي بود، زيرا اين پيروزي را از آن خدا مي‌ديد و به دليل اين رفتارهاي اين شهيد، مي‌گويند او مخلَص بود و شيطان در او راه نداشت.
عفت شجاع در ادامه بابيان خاطره‌اي از همسر شهيدش مي‌گويد: اين خاطره را در کتاب شکوه اخلاص هم نقل کردم، اينکه شهيد صياد مردي با اخلاص، پاک‌نيت و صبور بود و در تمام عمر به‌منظور خدمت به اسلام و ميهن اسلامي عليه دشمنان جنگيد و هر چه داشت براي اسلام در طبق اخلاص گذاشت  و خاطرم هست که روز عيد غدير خم  خدمت فرمانده کل قوا شرفياب شده بود و من شب قبل از آن خواب ديدم رهبر انقلاب با ناراحتي به من نگاه مي‌کند. به ايشان عرض کردم از دست من ناراحتيد. که معظم له در جواب گفتند نه.
 امام زمان (عج) هم از دست شما راضي است. من خوشحال شدم و تقاضاي کارت ملاقات کردم که رهبر انقلاب هم قبول کردند و يک کارت به من دادند. روز بعد فهميدم که تعبير خواب آن شب، شهادت همسرم بوده است.
* تبعيت از ولايت‌فقيه و حفظ روحيه انقلابي، مهم‌ترين مطالبه شهدا از جامعه است
رقيه احدي، مادر شهيد نويد صفري هم در گفت‌وگو با «رسالت»، تأکيد مي‌کند: تبعيت از ولايت‌فقيه و حفظ روحيه انقلابي، مهم‌ترين مطالبه شهدا از جامعه است و درعين‌حال ازجمله وظايف مادران و همسران شهدا نيز اين است که نگذارند شعله جهاد و شهادت در جامعه اسلامي به خاموشي گرايد و به لطف تلاش‌ها و زحمات رهبر معظم انقلاب اين شعله همچنان در ميهن عزيزمان روشن است.
او در ادامه سخنانش با اشاره به اينکه مهم‌ترين اهداف شهدا تحقق آرمان‌ها و ارزش‌هاي انقلاب، برقراري حکومت دين و کوتاه کردن دست اجانب از خاک کشور بود، عنوان مي‌کند: يکي ديگر از اهداف و آرمان‌هاي شهدا، تحقق عدالت اجتماعي در جامعه بود و امروز نه‌تنها مطالبه اصلي همسران و مادران شهدا بلکه همه جامعه، تلاش مسئولان براي ايجاد عدالت در جامعه است، از سوي ديگر دشمن با تهاجم فرهنگي، جنگ هوشمند، تحريم و فشار اقتصادي و ايجاد جنگ رواني به دنبال اين است که ايران در برابر غرب تسليم شود و به دوران قبل از انقلاب برگردد اما نمي‌داند که آرمان‌ها و ارزش‌هاي ما تغييرناپذيرند و هرگز چنين اتفاقي رخ نخواهد داد اما فارغ از همه اين مسائل، عدالت اجتماعي بايد برقرارشده و قشر ضعيف جامعه موردحمايت ويژه قرار بگيرند. 
*افزايش ايمان و باور بيشتر به آرمان‌هاي انقلاب
رقيه احدي در پاسخ به اين پرسش که جامعه چه وظيفه‌اي در قبال مادران و همسران شهدا دارند، عنوان مي‌کند: هيچ توقعي ندارند و هنگامي‌که نويدم را دفن مي‌کردند، گفتم، پسرم ايمانت را با خودت نبر، ايمانت را براي جوان‌هاي اين جامعه به يادگار بگذار و به همين علت تمايل دارم تأکيد کنم که شايد تنها توقع ما از جامعه، افزايش ايمان و تقوا و باور بيشتر به آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامي باشد. 
او تأکيد مي‌کند: مهم‌ترين ويژگي نويد، ايمان و تقوا و همين ايستادگي بر سر اصول و آرمان‌هاي انقلاب بود و درعين‌حال در مورداحترام به والدين تأکيد ويژه داشت. 
*بايد از ولايت فقيه تبعيت کرد
حاجيه‌خانم فصيح رامندي مادر شهيدان حسين و غلامرضا فصيح نيز در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن بيان اين نکته که وظيفه مادران و همسران شهدا در فضاي فعلي کشور بسيار دشوارتر از گذشته است خاطرنشان کرد: درگذشته تهاجم فرهنگي دشمنان به‌اندازه امروز نبود و فرزندان ما باتربيت خانواده‌ها و باطن پاکي که داشتند به نداي حضرت امام راحل پاسخ دادند و جان خود را فداي نظام  و انقلاب کردند.
وي با اشاره به اينکه حسب فرمايشات مقام معظم رهبري وظيفه مادران و همسران شهدا ادامه راه اين عزيزان است گفت: ما وظيفه‌داريم تا نسل جديد را بافرهنگ شهدا آشنا کرده و در مقابل آسيب‌هاي فرهنگي که از سوي دشمنان به سمت جوانان هجوم آورده مقابله کنيم.
مادر شهيدان فصيح تبعيت از ولايت و رهبري را از ديگر شاخصه‌هاي موفقيت و حرکت درست در عرصه انقلاب دانست و عنوان کرد: در دوران ابتداي انقلاب و جنگ تحميلي نيز شهدا با پيروي بي‌قيدوشرط از ولي‌فقيه آن حماسه‌هاي ماندگار را به ثبت رساندند و امروز نيز خانواده‌هاي معظم شهدا بايد با فرهنگ‌سازي و معرفي خصايل و ويژگي‌هاي شهدا اين مسير را براي ادامه مسير انقلاب هموار نمايند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.