ماجرای بایدن و بشقاب‌پرنده‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 82020
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 01 اسفند 1401 - 6:05 |
ترجمه و تحلیل

ماجرای بایدن و بشقاب‌پرنده‌ها

این روزها اخبار مختلف و متفاوتی در خصوص سرنگونی بالون‌های چینی یا اشیای ناشناس در آسمان ایالات‌متحده آمریکا و کانادا منتشر می‌شود. هر یک از دوحزب سنتی آمریکا (دموکرات و جمهوری‌خواه)  بر اساس منافع کلان سیاسی و انتخاباتی خود نسبت به این مسئله می‌نگرند. 
ماجرای بایدن و بشقاب‌پرنده‌ها

محمد مهرعلی 
این روزها اخبار مختلف و متفاوتی در خصوص سرنگونی بالون‌های چینی یا اشیای ناشناس در آسمان ایالات‌متحده آمریکا و کانادا منتشر می‌شود. هر یک از دوحزب سنتی آمریکا (دموکرات و جمهوری‌خواه)  بر اساس منافع کلان سیاسی و انتخاباتی خود نسبت به این مسئله می‌نگرند. 
بعدازآن که یک اف-۱۶ روز یکشنبه هواپیمای بدون سرنشینی را که برفراز دریاچه هوران پرواز می‌کرد سرنگون کرد، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد از منشأ سه شیئی که بر فراز حریم هوایی آمریکای شمالی پرواز می‌کردند، اطلاع ندارد.بر اساس گزارش ایندیپندنت، این اقدام‌ها بعدازآن صورت می‌گیرد که آمریکا دو هفته پیش، یک بالن جاسوسی را که وارد حریم هوایی آمریکا شده بود، سرنگون کرد. کاخ سفید احتمالا خیالش راحت است چون مجلس نمایندگان تا چند هفته تعطیل است و بنابراین، مجبور نیست حمله‌های احتمالی جیم جردن، مارجری تیلور گرین یا سایر محافظه‌کاران را  علیه اجازه دادن به ورود این اشیاء به حریم هوایی ایالات‌متحده بشنود.اما این به آن معنا نیست که دولت بایدن می‌تواند به کل از توضیح دقیق طفره برود. چاک شومر، رهبر اکثریت سنا
اعلام کرد که مجلس سنا جلسه توجیهی خواهد داشت و سناتورهای جمهوری‌خواه نیز سؤال‌هایی دارند.   استیو  داینز، یک سناتور از  مونتانا با توجه به این واقعیت که دو تا از اشیا پرنده در حریم هوایی ایالت او پرواز کردند در گفت‌وگو با خبرنگاران انتقادهایی به‌شدت جنجالی را مطرح کرد و آن را با نحوه واکنش جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به این نگرانی‌ها مقایسه کرد.او با بیان این‌که رأی‌دهندگان به او نگران‌اند، گفت: «ما از رئیس‌جمهور می‌خواهیم تا لطفا آنچه می‌دانید و نمی‌دانید را با مردم آمریکا درمیان بگذاریدو آن‌ها را از برنامه آینده خود آگاه کنید. بعضی از اهالی مونتانا وقتی حریم هوایی بسته شد، مثل فرماندارهای استان‌ها که شنبه‌شب با من تماس گرفتند، با دفتر ما تماس می‌گیرند.»
دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تلاش کرده است تا نشان دهد که در برنامه جاسوسی چین، از دولت قبلی آگاه‌تر است، در این راستا، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید که این برنامه «در زمان دولت قبلی کار می‌کرد، اما آن‌ها آن را شناسایی نکردند. ما شناسایی‌اش کردیم.»
به همین ترتیب، سناتور چاک گراسلی که باسابقه‌ترین سناتور فعلی است به ایندیپندنت گفت که سؤال‌های زیادی دارد.
او گفت: «چطور است که الان داریم درباره تمام این چیزها می‌شنویم؟» او همچنین این سؤال را مطرح کرد که آیا شکافی در نظارت به وجود آمده است: «هنوز نمی‌دانیم آیا این‌ها خطرناک‌اند یا نه، اما باید بدانیم چه چیزی حاکمیت و توان ما را با لطمه زدن به امنیت کشور نقض می‌کند.»
اما مارک وارنر، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی سنا، در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس‌جمهوری باید با آمریکایی‌ها صحبت کند یا نه، بیشتر رویکردی انفعالی در پیش گرفت.از سوی دیگر، سناتور تام تیلیس از کارولینای شمالی، جمهوری‌خواهی که به‌طور منظم با دموکرات‌ها مذاکره می‌کند، نیز به شیوه‌ای مشابه به خبرنگاران گفت که کمیته‌های متعدد صلاحیت رسیدگی به این اشیاء پرنده را دارند.
 آنچه مسلم است اینکه پرونده بالن‌های چینی یا اشیای ناشناس دیگر
 قرار نیست به‌زودی در ایالات‌متحده بسته شود. در داخل آمریکا، بالن‌های جاسوسی چین و مانور چندین‌ساله آن‌ها در آسمان ایالات‌متحده تبدیل به محل مناقشه دو حزب سنتی این کشور شده است. برخی جمهوری‌خواهان خواستار استعفای جوبایدن به دلیل تأخیر در صدور فرمان شلیک به بالن چینی شده و در مقابل ،دموکرات‌ها با استناد به اطلاعات افشاشده در خصوص فعالیت آزادانه و بی‌حدوحصر بالن‌های جاسوسی در دوران ریاست جمهوری ترامپ و عدم توانایی رصد آن‌ها توسط وزارت دفاع آمریکا انتقادات اخیر جمهوری‌خواهان علیه بایدن را نوعی شانتاژ سیاسی و تبلیغاتی قلمداد می‌کنند. جوبایدن در تازه‌ترین مواضع خود 
مدعی شده است که بالن کشف‌شده و ساقط شده، مصداق یک عملیات جدی امنیتی و جاسوسی علیه آمریکا محسوب نمی‌شود و
 ازاین‌رو، صدور دستور ساقط شدن آن زودتر از رسیدن آن به سواحل کارولینای جنوبی، منطقی نبوده است! البته برخی مقامات ارشد پنتاگون بدون اینکه سخنان بایدن را مورد استناد قرار دهند، با پیچیده و مبهم توصیف کردن ماهیت و عملکرد بالن جاسوسی چین  عملا قطعیت گزاره «عدم جدی بودن عملیات تجسس بالن چینی» را نقض کرده‌اند!این جدال کماکان ادامه دارد….

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای ماجرای بایدن و بشقاب‌پرنده‌ها بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.