لجبازی بین قوا را نمی‌پذیریم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36352
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 10 دی 1399 - 7:13 |
روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

لجبازی بین قوا را نمی‌پذیریم

روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به جلسه سران قوا که برای اجرایی شدن رهنمودهای اقتصادی رهبری، رفع سریع‌تر تحریم‌ها و اصلاح لایحه بودجه سال 1400 و راه‌های تأمین واکسن کرونا برگزار شد، بیان کرد: واقعیت این است که تعامل سران قوا در نظام جمهوری اسلامی، مبنایی‌ترین اصول مورد تأکید مقام معظم رهبری است تا نظام انسجام تصمیم‌گیری و اجرایی خود را نشان دهد.
لجبازی بین قوا را نمی‌پذیریم
گروه سیاسی
روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به جلسه سران قوا که برای اجرایی شدن رهنمودهای اقتصادی رهبری، رفع سریع‌تر تحریم‌ها و اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و راه‌های تأمین واکسن کرونا برگزار شد، بیان کرد: واقعیت این است که تعامل سران قوا در نظام جمهوری اسلامی، مبنایی‌ترین اصول مورد تأکید مقام معظم رهبری است تا نظام انسجام تصمیم‌گیری و اجرایی خود را نشان دهد.
وی افزود که طبیعتا اختلاف سلایق وجود دارد و در برخی موارد نیز پررنگ است اما به نظر می‌رسد حتی باوجود اختلاف سلایق در پیشبرد اهداف کشور می‌توان به تعاملات امید بست و مجلس دراین‌راستا تمام تلاش خود را از لحظه شکل‌گیری انجام داده است. 
متفکرآزاد تأکید کرد: هرچند حقوق ملت ایجاب می‌کند که ما در بسیاری از جاهایی که لازم می‌دانیم به نفع منافع ملی ایستادگی کنیم و کوتاه نیاییم. تاکنون کوتاه نیامده‌ایم و نخواهیم آمد. اما به معنای این نیست که لجبازی بین قوا را بپذیریم یا بپسندیم. به‌هیچ‌عنوان چنین نیست.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس عنوان کرد که سران قوا باید تعامل داشته باشند و آنجایی که درست است بایستند و در موارد لازم تعامل کنند. رویه مجلس یازدهم تاکنون حاکی از آن است که راه تعامل را به‌خوبی طی کرده‌ایم.
او ادامه داد: سران سه قوه باید راه تعامل و همدلی را پیش گیرند و تحت هیچ شرایطی فرکانس‌های اختلاف را به خارج از کشور مخابره نکنند. غربی‌ها و رسانه‌های بین‌المللی از کوچک‌ترین اختلاف  بین رؤسای قوا استفاده و دقیقا از همان‌ها برای نفوذ بین مردم و تشدید ابهامات استفاده می‌کنند.
متفکرآزاد تأکید کرد: طبیعی است که تمام هم‌وغم مسئولان باید متمرکز بر حل مشکلات کشور باشد و حتی برای اجرایی شدن آن راه‌حل‌ها، کارهایشان را فشرده‌تر کنند. کسانی که به مسئولیت می‌رسند و یا از طرف مردم برای خدمت انتخاب می‌شوند، کاری جز رفع و پیگیری مشکلات کشور و اجرایی شدن رهنمودهای رهبری ندارند. 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: جدای از این‌که اجرایی شدن رهنمودهای اقتصادی رهبری نیازمند همدلی بین قواست، بررسی راه‌های عملیاتی نیز مهم است. جلسات باید با خروجی‌های عملی و پربار همراه شود تا ابلاغ و دستور اجرایی شدن تصمیمات میسر گردد.
راه خنثی‌سازی تحریم‌ها، مأیوس‌شدن دشمن از اعمال فشار است
این عضو هیئت‌رئیسه مجلس ضمن اشاره به لزوم خنثی‌سازی تحریم‌ها و فرمایش رهبری، خاطرنشان کرد: فرمایش مقام معظم رهبری درمورد رفع تحریم‌ها این بود که به سمت بی‌اثرکردن تحریم‌ها حرکت کنید و طوری عمل کنید که آن‌ها بر منافع ملی و زندگی مردم بی‌اثر شود. ما نیز معتقد هستیم که تحریم‌ها زمانی بی‌اثر خواهد شد که دشمن از اعمال فشار و تحریم مأیوس شود و بداند که نمی‌تواند از راه تحریم بر ما اثر بگذارد. این کار هم باتوجه به توان داخلی امکان‌پذیر است. 
وی افزود: رفع تحریم‌ها تنها با خنثی‌سازی آن انجام خواهد شد و مسلما خنثی‌سازی با امید به غربی‌ها برای لغو تحریم متفاوت است. اکنون نزدیک به ۸ سال است که دولت کشور و مردم را معطل تعهدات اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها کرده است و این صبر به‌جز ضرر نتیجه‌ای نداشته است. اما تنها راه مقابله با تحریم‌ها، افزایش توان داخلی در همان زمینه‌هایی است که دشمن آن‌ها را تحریم کرده است.
متفکرآزاد تأکید کرد: یکی دیگر از راه‌ها، افزایش ارتباطات گسترده با همسایگان و کشورهای دوست است. با افزایش این روابط می‌توان دایره و نفوذ جمهوری اسلامی ایران را بیشتر کرد و شکل‌گیری همین روابط منجر به رونق اقتصاد و افزایش توان تولید و حتی خلق محصولات رقابت‌پذیر خواهد شد.
این نماینده مجلس اضافه کرد: البته ما معتقد هستیم زمانی که از داخل قوی شویم تعاملات بین‌المللی نیز می‌تواند بسیار مؤثر و کمک‌کننده باشد که زودتر به اهدافمان برسیم. به‌طور مثال همین مصوبه اخیر مجلس درمورد اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، راهکاری است که دست ایران را در مذاکرات یا گفت‌وگوهای احتمالی در آینده با طرف‌های غربی پر می‌کند و می‌تواند باعث افزایش قدرت چانه‌زنی مسئولان شود. تا زمانی که درداخل قدرتمند نباشیم و نقاطی که نظام سلطه بر آن حساس هستند را تقویت نکنیم نمی‌توانیم در تعامل با غربی‌ها موفق باشیم.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس تأکید کرد:  می‌توان گفت برگزاری این جلسه پس از غیبت‌های روحانی در جلسه سران قوا می‌تواند نشان از این باشد که دولت درحال تعامل با مجلس است و امیدوار هستیم چنین باشد.او در انتها یادآورشد: همچنین رئیس‌جمهور اخیرا نامه‌ای را به رئیس مجلس درمورد پیشنهادات برای اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ارسال کردند که این اقدام نیز می‌تواند راهگشا باشد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای لجبازی بین قوا را نمی‌پذیریم بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.